محدودیت‌های طالبان؛ طرح درخواست کمک به ۳.۲ میلیارد دلار کاهش یافت

پیش‌تر مقام‌های سازمان ملل متحد و نهادهای امدادرسان از کاهش احتمالی کمک‌های بشردوستانه به افغانستان خبر داده بودند

افغانستان در حال سپری کردن یکی از بدترین بحران‌های بشردوستانه در جهان است- - Wakil Kohsar / AFP

سازمان ملل متحد دوشنبه، ۵ ژوئن (۱۵ خرداد)، اعلام کرد که این سازمان و نهادهای بشردوستانه بودجه کمک‌رسانی به افغانستان را برای سال جاری میلادی  به ۳.۲ میلیارد دلار تغییر داده‌اند.  

این در حالی است که سازمان ملل متحد اوایل سال جاری میلادی ۴.۶ میلیارد دلار برای کنترل بحران بشردوستانه در افغانستان درخواست کرده بود. 

به گزارش رویترز، در بیانیه دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل آمده است که به‌ دلیل محدودیت‌هایی که طالبان بر فعالیت امدادگران زن ایجاد کرده‌اند، در طرح کمک به افغانستان بازنگری شده است. 

حکومت طالبان کار کردن زنان را در دفترهای مرتبط با سازمان ملل متحد و نهادهای امدادرسان ممنوع کرده است. طالبان هشدار داده بودند که هر نهادی که از این دستور سرپیچی کند، جواز فعالیت آن در افغانستان لغو خواهد شد.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بیانیه  سازمان ملل آمده است: «ممنوعیت‌های اخیر برای کار زنان افغان در سازمان‌های غیردولتی و سازمان ملل، عملیات کمک‌رسانی را با چالش مواجه کرده است.» 

در این بیانیه ذکر شده است که افغانستان در حال سپری کردن یکی از بدترین بحران‌های انسانی در جهان است و بیش از دو سوم مردم این کشور به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.  

پیش‌تر، مقام‌های سازمان ملل متحد و نهادهای امدادرسان از کاهش احتمالی کمک‌های بشردوستانه به افغانستان خبر داده بودند.  

اما اینک نیز مشخص نیست که کمک‌کنندگان خارجی چه مقدار از بودجه ۳.۲ میلیارد دلاری سازمان ملل را  تامین کنند. 

سازمان ملل سال گذشته میلادی ۴.۴ میلیارد دلار برای عملیات امدادرسانی در افغانستان درخواست کرده بود و توانست ۳.۲ میلیارد دلار دریافت کند. 

رویترز گزارش داده است که شورای پناهندگان نروژ فعالیت خود را در استان قندهار در جنوب افغانستان از سر گرفته است، زیرا طالبان به کارکنان زن اجازه بازگشت به کار داده‌اند.  

یان اگلند، دبیرکل شورای پناهندگان نروژ، گفته بود که رهبران طالبان در قندهار، تمایل خود را به پذیرش طرح موقتی برای کار امدادگران نشان داده‌اند.  

او در توییتر نوشت: «خوشحالم که تایید کنم که توانسته‌ایم بیشتر عملیات‌های بشردوستانه خود را در قندهار و نیز تعدادی از مناطق دیگر در افغانستان از سر بگیریم.» 

از هنگام تسلط طالبان بر افغانستان در اوت ۲۰۲۱، شهروندان این کشور با بحران شدید مالی و غذایی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند. خشکسالی و تغییرات اقلیمی نیز بر گسترش فقر در افغانستان تاثیر گذاشته است.  

طالبان در این مدت فرمان‌های متعدد زن‌ستیزانه صادر کرده‌اند و این امر، در کنار مسائل متعدد دیگر، از تمایل کشورهای کمک‌کننده برای همراهی با سازمان ملل در زمینه امدادرسانی به افغانستان کاسته است.