رهبر سابق حزب محافظه‌کار کانادا: چین در انتخابات ۲۰۲۱ دخالت کرد

ارین اوتول: اعضا و مشاوران ارشد دولت «در برابر حمله به دموکراسی پارلمانی ما، به‌عمد چشم خود را بسته‌اند»

ارین اوتول در جریان مبارزات انتخاباتی سال ۲۰۲۱ کانادا -- GEOFF ROBINS/AFP

ارین اوتول، رهبر سابق حزب محافظه‌کار کانادا، می‌گوید سازمان جاسوسی کانادا به او گفته است چین برای بی‌اعتبار کردن او و کاهش آرای انتخاباتی‌اش پیش از انتخابات سال ۲۰۲۱ در رقابت با جاستین ترودو، فعالیت‌هایی کرده بود.

سازمان اطلاعات امنیت کانادا (CSIS) در جلسه‌ای با اوتول او را در جریان اطلاعاتی قرار داد که بر اساس آن، پکن در سال ۲۰۲۱، زمانی که او رهبر حزب محافظه‌کار کانادا بود و برای شکست دادن ترودو در انتخابات تلاش می‌کرد، او را هدف قرار داده است.

اوتول در مجلس نمایندگان کانادا گفت: «جلسه توجیهی سازمان اطلاعات امنیت کانادا آنچه را مدت‌ها به آن مشکوک بودم تایید کرد. اینکه برای اطلاع‌رسانی نادرست و کاهش رای [ما] در آستانه انتخابات و در جریان انتخابات سراسری سال ۲۰۲۱، حزب من، چند تن از اعضای کمیسیون پارلمانی من، و خودم هدف کارزار سازمان‌دهی شده چین بودیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پی انتشار این اطلاعات، جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، زیر فشار احزاب مخالف قرار گرفت تا تحقیق عمومی در مورد مداخله خارجی در انتخابات را آغاز کند. احزاب مخالف دولت روز سه‌شنبه بار دیگر خواهان تحقیق عمومی در این مورد شدند. اوتول، دولت را به دلیل انتقال ندادن اطلاعات مربوط به مداخله چین به اعضای مجلس، مقصر دانست.

اتول گفت هدف مطلوب دولت کمونیستی چین این است که منتقدانش پا پس بکشند و چشم خود را ببندند. آن‌ها می‌خواهند بر دموکراسی پارلمانی ما اثر جدی بگذارند.

او همچنین گفت اعضا و مشاوران ارشد دولت «در برابر حمله به دموکراسی پارلمانی ما، به‌عمد چشم خود را بسته‌اند.»

ترودو در ماه مه یک دیپلمات چینی را به اتهام تلاش برای هدف قرار دادن خانواده یک سیاستمدار محافظه‌کار در هنگ‌کنگ در سال ۲۰۲۱ از کانادا اخراج کرد. این موضوع واکنش تند پکن را به دنبال داشت. چین با تصمیم کانادا به‌شدت مخالفت کرد و یک دیپلمات کانادایی را از آن کشور اخراج کرد. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای اعلام کرد پکن «در برابر حرکت بی‌پروای کانادا، اقدام متقابل می‌کند».

ترودو اذعان کرده که مداخله چینی‌ها مدت‌ها وجود داشته است، اما در عین‌حال ادعا می‌کند این مداخله‌ها اثر اساسی بر نتایج انتخابات سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۱ نداشت.

تا لحظه تنظیم این خبر، دفتر ترودو واکنشی به گفته‌های اوتول نشان نداده و سفارت چین در اتاوا نیز هنوز به ادعاهای اوتول واکنشی نشان نداده است.

ارین اوتول اعلام کرد که در ۲۳ ژوئن سال جاری میلادی سیاست و مجلس نمایندگان کانادا را ترک خواهد کرد.

بیشتر از جهان