ماهواره جاسوسی کره شمالی، به دلیل نقص فنی موشک، در دریا سقوط کرد

کره جنوبی، ژاپن و آمریکا اقدام کره شمالی را محکوم کردند و دبیرکل سازمان ملل این اقدام را مغایر قطعنامه‌های این سازمان دانست

خبرگزاری دولتی کره شمالی کی‌سی‌ان‌ای (KCNA )، روز چهارشنبه  از شکست برنامه پرتاب ماهواره جاسوسی این کشور خبر داد.

براساس این گزارش، موشک پرتابگر ماهواره جدید «چولیما-۱» به دلیل ناپایداری در موتور و سیستم سوخت نتوانست ماهواره را در مدار زمین قرار دهد.

خبرگزاری دولتی کره شمالی، در گزارشی نامعمول، به صراحت از نقص فنی موشک خبر داده و افزوده است که موشک «در پی از دست دادن نیروی رانش به‌دلیل راه‌اندازی غیرعادی موتور مرحله دوم» در دریا سقوط کرد.

اداره ملی توسعه هوافضای پیونگ یانگ (NADA) اعلام کرده که نقائص را به‌طور جدی بررسی خواهد کرد تا هر چه زودتر پرتاب دوم را انجام دهد.

این پرتاب ششمین تلاش این کشور مجهز به سلاح هسته‌ای برای پرتاب ماهواره محسوب می‌شود. آخرین تلاش کره شمالی در این زمینه در سال ۲۰۱۶ صورت گرفته بود.

ماهواره جاسوسی که قرار بود با این پرتاب در مدار زمین مستقر شود، در دریا سقوط کرده است. هم‌زمان ارتش کره جنوبی نیز اعلام کرد که توانسته بخش‌هایی از پرتابگر کره شمالی را بازبیابد.

شکست برنامه پرتاب ماهواره کره شمالی، باعث اعلام وضعیت اضطراری و هشدار تخلیه در بخش‌هایی از کره جنوبی و ژاپن شد. گزارشی از خسارات احتمالی سقوط ماهواره و پرتابگر آن منتشر نشده است.

در سئول، پایتخت کره جنوبی، حدود ساعت شش و نیم صبح، آژیر حمله هوایی به صدا درآمد و به شهروندان هشدار داده شد که آماده تخلیه احتمالی ساختمان‌ها شوند. با این حال، اندکی بعد گفته شد که این هشدار، اشتباه بوده است.

دولت ژاپن نیز اوایل صبح چهارشنبه به ساکنان استان جنوبی اوکیناوا هشدار وضعیت اضطراری داد، اما کمی بعد این هشدار را لغو کرد.

رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی روز چهارشنبه اعلام کرد که ارتش در حال انجام عملیاتی است برای بازیابی آنچه گمان می‌رود بخش‌هایی از پرتابگر ماهواره کره شمالی باشد.

ارتش کره جنوبی روز چهارشنبه چند عکس را منتشر کرد که از جمله در یکی از آنها یک شیء استوانه‌ای بزرگ دیده می‌شود که یک شناور آن را یدک می‌کشد.

جورج ویلیام هربرت، استادیار مرکز مطالعات منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و مشاور موشکی، به خبرگزاری رویترز گفت که این تصاویر حداقل بخش‌هایی از یک موشک را نشان می‌دهند، از جمله یک بخش «بین مرحله‌ای» که برای اتصال به مرحله دیگر طراحی شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هربرت افزود: این موشک به احتمال زیاد یک موشک با سوخت مایع بوده و جسم گرد و قهوه‌ای رنگ داخل آن احتمالاً مخزن سوخت یا اکسید‌کننده آن بوده است.

کره شمالی پیشتر اعلام کرده بود که اولین ماهواره شناسایی- تجسسی نظامی خود را در فاصله روزهای ۳۱ مه تا ۱۱ ژوئن به فضا پرتاب خواهد کرد

کره شمالی، هدف از پرتاب این ماهواره را تقویت نظارت بر فعالیت‌های نظامی آمریکا اعلام کرده بود.

ششمین تلاش کره شمالی برای پرتاب ماهواره به فضا در حالی به شکست انجامیده است که این کشور در پنج پرتاب قبلی خود موفق شده بود دو ماهواره را در مدار زمین قرار دهد.

کره جنوبی هفته گذشته برای اولین بار ماهواره‌هایی را با موشکی که در داخل طراحی و تولید شده بود، در مدار زمین قرار داد و چین نیز سه فضانورد را به عنوان بخشی از چرخش خدمه در روز سه شنبه به ایستگاه فضایی خود فرستاد.

با این حال، نونهاپ نیوز به نقل از یکی از مقامات دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی گزارش داده که احتمال زیادی وجود دارد که کره شمالی تا قبل از ۱۱ ژوئن پرتاب دوم را انجام دهد.

با این حال، لی چون گئون، پژوهشگر موسسه سیاست علم و فناوری کره جنوبی، با کم دانستن این احتمال به خبرگزاری رویترز گفت که ممکن است چند ماه طول بکشد تا کره شمالی بتواند مشکل فنی پیش‌آمده را برطرف کند و آماده پرتابی دیگر شود.

روز سه‌شنبه، ری پیونگ چول، نایب رئیس کمیسیون نظامی مرکزی حزب حاکم کارگران کره شمالی، گفت:«تمرین‌های نظامی مشترک ایالات متحده و کره جنوبی، پیونگ یانگ را ملزم می‌‌کند که دارای ابزاری باشد که توانایی جمع‌آوری اطلاعات درباره اقدامات نظامی دشمن را در زمان واقعی داشته باشد.»

کاخ سفید پرتاب ماهواره با استفاده از فناوری موشک بالستیک را محکوم و در بیانیه‌ای اعلام کرد که در هماهنگی با متحدان وضعیت را ارزیابی می‌کند.

وزارت امور خارجه ژاپن نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که مقامات ایالات متحده، ژاپن و کره جنوبی در تماسی تلفنی پرتاب این موشک را به‌شدت محکوم کردند.»

در این بیانیه تاکید شده است است که سه کشور با حساسیت فراوان، هوشیاری خود را در این زمینه حفظ خواهند کرد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، نیز پرتاب ماهواره از سوی کره شمالی را محکوم کرد.

او گفت هرگونه اقدام کره شمالی برای پرتاب ماهواره با استفاده از فناوری موشک بالستیک مغایر قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل است.

بیشتر از جهان