درخشش فیلم‌های جشنواره دریای سرخ در قلب کن

هفتادوششمین دوره جشنواره فیلم کن به مقصد جهانی برای سینما تبدیل شد

جشنواره بین‌المللی فیلم دریای سرخ علاوه بر فیلم افتتاحیه، حامی پنج فیلم دیگر حاضر در کن بود - AFP

با حضور ۹ فیلم عربی در جشنواره کن ۲۰۲۳، رویدادی تاریخی برای جهان عرب رقم خورد. جشنواره بین‌المللی فیلم دریای سرخ هم علاوه بر فیلم افتتاحیه، از پنج تا از این فیلم‌ها هم حمایت می‌کرد که چهارتا از آن‌ها موفق شدند جوایزی کسب کنند.

هفتادوششمین دوره جشنواره فیلم کن که به مقصدی جهانی برای سینما تبدیل شد، با گرد هم آوردن هنر، صنعت، فرهنگ، تجارت، جاذبه و سرگرمی بار دیگر بر جایگاه خود به عنوان مهم‌ترین جشنواره فیلم در جهان تاکید کرد.

حضور برجسته عربستان سعودی

با اینکه جشنواره‌های بزرگ فیلم مانند برلین، ونیز، لوکارنو و تورنتو، رقبای اصلی جشنواره فیلم کن، هم میزبان هیئت‌ها، مهمانان و مقام‌هایی از سراسر جهان‌اند، کن همچنان برجسته‌ترین جشنواره در صحنه جهانی و جایی است که هنرمندان شناخته‌شده و بین‌المللی صنعت سینما معمولا فیلم خود را نخستین بار آنجا اکران می‌کنند.

امسال صنعت فیلم عربستان سعودی با شرکت نهادها و ارگان‌های مختلف مانند جشنواره بین‌المللی فیلم دریای سرخ، مرکز ایترا و اداره فیلم عربستان سعودی حضوری پررنگ در این جشنواره داشت؛ به طوری که تصاویر ابتکارات و پروژه‌های آن‌ها اکنون به روی جلد مجلات تخصصی فیلم مانند ورایتی و هالیوود ریپورتر راه یافته است.

هدف این نهادها تنها تبلیغ فیلم‌های سعودی نیست؛ بلکه با تمرکز بر موقعیت عربستان سعودی در صحنه فرهنگی جهانی، بر آن‌اند تا ایده‌ها و استعدادهای جوان را از سراسر منطقه را به سوی خود بکشانند. این فعالیت‌ها با انتخاب فیلم «ژان دو باری» برای افتتاحیه جشنواره کن امسال به ثمر نشست. این فیلم محصولی تنها فرانسوی نیست؛ بلکه پروژه‌ای مشارکتی با جشنواره بین‌المللی فیلم دریای سرخ است که برای ساخت آن بیش از ۲۰ میلیون یورو هزینه شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انتخاب این فیلم به جلب توجه به این واقعیت که عربستان سعودی در صحنه بزرگ صنعت سینما، به عنوان یک سرمایه‌گذار و پناهگاهی برای کسانی که به دنبال سرمایه کامل یا جزئی‌اند حضور دارد، کمک کرد.

«ژان دو باری» (با بازی جانی دپ، در کنار میوین، ستاره فرانسوی که کارگردانی فیلم را نیز بر عهده داشت) نمونه‌ای از آن چیزی است که عربستان سعودی قصد دارد به جهان ارائه دهد: فیلم‌های هنری خوب که سرگرم‌کننده و هدفمندند.

یکی از جذاب‌ترین عناصر این فیلم جدا از فیلم افتتاحیه بودن، بازی جانی دپ در نقش لویی پانزدهم بود. او هم روی فرش قرمز و هم در راهروهای جشنواره، حضوری چشمگیر داشت.

لویی پانزدهم، یکی از پادشاهان سابق فرانسه، که شیفته زنی از طبقه متوسط معروف به ژان دو باری بود، او را به قصر آورد و به عنوان معشوقه‌اش با او زندگی کرد.

بازی درخشان جانی دپ در صحنه آغازین جذابیتی مسحورکننده به فیلم بخشید و مطبوعات بین‌المللی را مجذوب خود کرد. این امر به محبوبیت فیلم افزود و در نتیجه توجه‌ها بیش از قبل به سهم قابل توجه عربستان سعودی در ساخت آن جلب شد.

بزرگ‌ترین حضور سینمای عرب در کن

جشنواره بین‌المللی فیلم دریای سرخ علاوه بر فیلم افتتاحیه، حامی پنج فیلم دیگر حاضر در این رویداد هم بود؛ از جمله فیلم تونسی «چهار دختر» (Four Daughters)، به کارگردانی کوثر بن هنیه و بازی هند صبری که هر دو در جشنواره حضور داشتند. این فیلم که ترکیبی از عناصر مستند و روایی است، بر اساس داستانی واقعی درباره زنی تونسی است که دو دختر از چهار دختر خود را در شرایطی مرموز از دست می‌دهد.

فیلم «فال» (THE OMEN) به کارگردانی بالوجی که برنده بخش «صدای نو» شد، درباره مرد جوانی است که پس از گذراندن سال‌ها در بلژیک، به زادگاهش کینشازا بازمی‌گردد تا با پیچیدگی‌های خانواده و فرهنگ خود مقابله کند.

از سودان که در حال حاضر در بحبوحه جنگ داخلی است، فیلم «خداحافظ جولیا» (Goodbye Julia) برنده «جایزه آزادی» شد. همان‌طور که محمد کردفانی، کارگردان و نویسنده آن، در جریان نمایش فیلم توضیح داد، این اولین فیلم سودانی است که به این صحنه بین‌المللی راه می‌یابد و به وحشت جنگ و هزینه‌های انسانی زیادی که تحمیل می‌کند، می‌پردازد.

از مراکش دو فیلم در بخش نوعی نگاه شرکت کردند: «سگ‌های شکاری» (Hounds) ساخته کمال لازراق و «مادر همه دروغ‌ها» ساخته اسما المدیر. در این بخش، «مادر همه دروغ‌ها» برنده بهترین کارگردانی شد و «سگ‌های شکاری» برنده جایزه هیئت داوران.

فیلم روایی «بانل و آداما» (Banel & Adama) ساخته راماتا تولایه سی، کارگردان سنگالی، نیز برای دریافت نخل طلایی جشنواره امسال رقابت کرد.

دو فیلم کوتاه هم از مصر به نمایش درآمدند: «کانال»، ساخته جهاد شاهین، و «عیسی» ساخته مراد مصطفی. اردن نیز با دو فیلم «انشالله یک پسر» (Inshallah a boy) ساخته امجد الرشید و «دریای سرخ مرا به گریه می‌اندازد»، ساخته فارس الرجوب، در این جشنواره حضور داشت.

بیشتر از فیلم