کمیسیون حقوق بشر: روش‌های جدی فشار بر طالبان بررسی شود

با نقض شدید حقوق زنان و حقوق‌بشر و تشکیل ندادن حکومت فراگیر ملی، هیچ کشوری حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است

کمیسیون حقوق‌ بشر افغانستان طالبان را به نقض حقوق‌ زنان متهم کرد-AIHRC

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان روز شنبه، ششم خرداد (۲۷ مه)، اعلام کرد از گزارش سازمان عفو بین‌الملل و کمیسیون بین‌المللی حقوقدانان در مورد وضعیت «رقت‌بار» زنان زیر سلطه طالبان، حمایت می‌کند.  

در فرازی از بیانیه این کمیسیون چنین آمده است: «این گزارش، جنایت طالبان را علیه زنان، مصداق جنایت علیه بشریت دانسته و از جامعه جهانی خواسته ‌است که با شناسایی این جنایات، راهکارهایی برای پاسخگو کردن طالبان تعیین کنند.» 

در بیانیه کمیسیون حقوق‌ بشر با ابراز نگرانی از وضعیت حقوق‌ بشری زنان در افغانستان، گفته شده است که این نهاد همواره در این مورد نظر داده و انتقاد کرده است. 

در بیانیه این کمیسیون ذکر شده است: «کمیسیون مستقل حقوق‌ بشر افغانستان از نهادهای معتبر جهانی و دولت‌های اثرگذار در امور افغانستان می‌خواهد که در مشاوره با نهادهای حقوق ‌بشری و فعالان مدنی، روش‌های جدی و جدید فشار بر طالبان را بررسی، تبیین و تعیین کنند.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کمیسیون حقوق بشر تاکید کرده است که در راستای اعمال فشار بر طالبان، زمینه را برای گفت‌وشنود با نهادها و شخصیت‌های مدنی و حقوق‌بشری افغانستان  مساعد می‌کند. 

سازمان عفو بین‌الملل نیزد روز پنجشنبه، ۲۵ مه، در آخرین گزارش خود، عملکرد طالبان را در قبال زنان، مصداق جنایت علیه بشریت و آزار جنسیتی مستقیم علیه زنان توصیف کرد. 

در این گزارش آمده است که از سال ۲۰۲۱ به این ‌سو، برخلاف وعده‌های اولیه طالبان درمورد محترم شمردن حقوق زنان، محدودیت‌ها علیه زنان در افغانستان روزبه‌روز افزایش یافته است. 

در این گزارش ذکر شده است که مقاومت زنان در برابر این سیاست‌های محدودکننده، با ارعاب، آزار و اذیت مواجه شده است و طالبان همه اعتراضات زنان را با خشونت شدید، بازداشت خودسرانه، ناپدید کردن، شکنجه و سایر اعمال ظالمانه و غیرانسانی پاسخ داده‌اند. 

طالبان در اوت ۲۰۲۱ توانستند با توسل به گزینه نظامی، قدرت را در افغانسان تصاحب کنند و از آن زمان تاکنون، با صدور فرمان‌های زن‌ستیزانه به بهانه اجرای شریعت اسلامی، محدودیت‌های شدیدی بر حضور و فعالیت اجتماعی زنان تحمیل کرده‌اند. زیر سایه حکومت طالبان، دختران پس از کلاس ششم دبستان اجازه درس خواندن ندارند و بیشتر زنان  نیز از کار کردن محروم شده‌اند. 

 طالبان تاکنون هیچ نرمشی در قبال پایبندی به حقوق‌ زنان از خود نشان نداده‌اند و به جامعه جهانی نیز گفته‌اند که نباید در امور داخلی افغانستان و فرهنگ این کشور مداخله کند. طالبان می‌کوشند روایت کاذبی را بازتاب دهند که بنا به آن، گویا در فرهنگ مردم افغانستان، آموزش و کار زنان پذیرفتنی نیست.  

با نقض شدید حقوق زنان و حقوق ‌بشر و تشکیل ندادن حکومت فراگیر ملی در افغانستان، هیچ کشوری  حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است.