تشدید فشار بر دانشجویان؛ عطر و جوراب رنگی ممنوع

فهیمه سلطانی، اسما گنجی‌زاده و عارف کمانی جمعا هشت نیمسال از تحصیل محروم شدند

بنا بر اعلام شوراهای صنفی دانشجویان کشور، دانشگاه نوشیروانی بابل در اقدامی جدید، به بهانه پوشش دانشجویان کمیته‌ای به نام کمیته‌ هادی تشکیل داده که بر اساس شرح وظایف و موارد مشخص‌شده، حق دارد عکس پروفایل دانشجویان در فضای مجازی و حتی رنگ کفش و جوراب آنان را بررسی و با آن‌ها برخورد کند.

جداسازی محیط دختران و پسران در دانشگاه نیز یکی دیگر از اهداف کمیته هادی اعلام شده و این کمیته با صدور اطلاعیه‌ای، استفاده از عطر را نیز جزو خط قرمزهایش قرار داده و اعلام کرده است که بر نقش روی لباس‌ها، مچ‌بند، انگشتر، گردنبند، کیف و دیگر وسایل شخصی دانشجویان نیز نظارت می‌شود. 

در روزهای گذشته و در پی تشکیل این کمیته در دانشگاه نوشیروانی بابل، تعدادی از دانشجویان دختر به بهانه حجاب به کمیته‌ انضباطی احضار شده‌اند و هم‌زمان، موج جدیدی از سرکوب از طریق نیروهای حراست، ضبط کارت دانشجویی و محروم‌ کردن دانشجویان از امکانات دانشگاه به راه افتاده است.

هفته گذشته هم نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز با تعلیق و تبعید مواجه شدند. این اتفاق موجی از واکنش‌ها را در میان فعالان دانشجویی به همراه داشت. هم‌زمان با این اتفاق، فشارها بر دانشجویان این دانشگاه ادامه دارد و انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز خبر داده است که مسئولان دانشگاه با حذف ‌واحدهای درسی دانشجویان تعلیق‌شده و قطع دسترسی آنان به سامانه غذاخوری دانشگاه، آن‌ها را برای ترک خوابگاه تحت فشار گذاشته‌اند. این در حالی است که اغلب این دانشجویان از شهرهایی دور به این دانشگاه راه یافته‌اند و فشار برای ترک خوابگاه این دانشجویان را در شرایط بلاتکلیفی قرار می‌دهد.

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز پیش از این نیز با صدور بیانیه‌ای، به تعلیق و تبعید این دانشجویان واکنش نشان داده بود. این انجمن با اشاره به این حکم و احکام مشابه در دانشگاه‌های دیگر نوشت: «حاکمیت هنوز هم در سودای پرورش و انقیاد به شیوه خود است و نه تنها آموزش را جدی نمی‌گیرد، بلکه انسان‌ها را از آموزش دیدن هم منع می‌کند.»

در این بیانیه، با اشاره به شماتت‌ها در مورد فعالیت دانشجویان آمده است: «به ما می‌گویند اگر سکوت می‌کردید، این‌گونه نمی‌شد. اگر ادامه نمی‌دادید، این‌گونه نمی‌شد. آری مشخص است؛ اگر هیچ کس کاری نمی‌کرد، اصلا اتفاقی نمی‌افتاد و اگر همه در کاری مشارکت و همراهی داشتند، شاید به مسیر دیگری می‌رفتیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

صدور احکام تعلیق، ممنوع‌الورودی، اخراج و تبعید دانشجویان نیز در دانشگاه‌های مختلف کماکان ادامه دارد. طی دو ترم گذشته، دانشجویان در سراسر ایران با تعداد زیادی احکام کمیته‌های انضباطی روبرو شدند و بابت همراهی با مردم در خیزش سراسری هزینه‌های زیادی پرداخت کردند.

در ادامه صدور احکام محرومیت از تحصیل برای دانشجویان، عارف کمانی، دانشجوی دندانپزشکی دانشگاه علوم‌پزشکی اراک و دبیر سابق شورای صنفی این دانشگاه در کمیته مرکزی وزارت بهداشت، که ابتدا در شورای بدوی و شورای تجدیدنظر دانشگاه علوم‌پزشکی اراک به یک ترم تعلیق محکوم شده بود، پس ارسال پرونده‌اش به کمیته مرکزی وزارت بهداشت، با تبدیل محکومیتش به چهار ترم با احتساب سنوات و تغییر وضعیت از حالت روزانه به شهریه‌پرداز (با اخد تعهد لغوشده به صورت مشروط) مواجه شد.

بر اساس این حکم، کمانی دو نیمسال به شکل قطعی از تحصیل محروم خواهد شد و دو نیمسال دیگر محرومیت او به فعلا به حالت تعلیق در آمده است.

به گزارش دانشجویان متحد، اسما گنجی‌زاده، دانشجوی فلسفه دانشگاه اصفهان، هم در شورای بدوی انضباطی به دو نیمسال منع موقت از تحصیل با احتساب سنوات محکوم شد. این دانشجو از تاریخ ۲۴ آبان تا ۶ دی ۱۴۰۱ در بازداشت بود.

فهیمه سلطانی، دانشجوی رشته حقوق دانشگاه اصفهان، نیز در شورای بدوی کمیته انضباطی به دو ترم منع موقت از تحصیل با احتساب سنوات محکوم شد. این دانشجو که پیش‌تر در تاریخ ۲۲ آبان بازداشت و ۲۱ بهمن آزاد شده بود، پس از بازگشت به دانشگاه، در حراست و کمیته انضباطی تحت بازجویی قرار گرفت و تهدید شد. به گزارش شوراهای صنفی دانشجویان کشور، حکم این دانشجو در فرایندی غیرقانونی به او ابلاغ و بلافاصله پس از آن، دروس مربوط به ترم جاری، در حالی که مدت کوتاهی تا پایان ترم باقی مانده است، برای او حذف شد؛ در حالی که مستندات برای تمام موارد اتهامی او فقط یک گزارش از یک فرد در حراست بوده است.

به نظر می‌رسد دانشگاه‌ها در فرایندی برای تصفیه‌ دانشگاه به پرونده‌سازی برای دانشجویان رو آورده‌اند. پیش از این نیز مدیران حراست دانشگاه‌های مختلف بارها در همکاری با دستگاه‌های قضایی و امنیتی، به صدور احکام انضباطی برای دانشجویان اقدام کرده بودند.

علاوه بر دانشجویان، استادان نیز کماکان با فشارهای امنیتی مواجه‌اند. بهروز چمن‌آرا، استاد زبان و ادبیات کردی دانشگاه کردستان، از تداوم ممنوع‌الخروجی و مخالفت دادستانی سنندج با قرار منع تعقیب صادره برای خود خبر داد. علاوه بر آن، دانشگاه کردستان اخیرا از تغییر وضعیت استخدامی او به رسمی جلوگیری کرده است. این استاد دانشگاه چهارم آذر ۱۴۰۱ به مدت ۱۰ روز بازداشت شد.