سفارت افغانستان در تهران؛ بی‌نظمی، کم‌کاری و بالا رفتن نرخ‌ها

طالبان پس از تصاحب سفارت افغانستان در تهران هزینه‌ خدمات کنسولی را افزایش دادند

سفیر و دیپلمات‌های طالبان در سفارت افغانستان در تهران-afgembassy.t/Twitter@

با گذشت سه ماه از تحویل سفارت افغانستان در تهران به طالبان، شکایت مهاجران افغان ساکن ایران از افزایش نرخ خدمات، بی‌نظمی، کم‌کاری و سوءمدیریت در این سفارتخانه افزایش یافته است.

رسانه‌های دولتی در جمهوری اسلامی ایران که تا همین چندوقت پیش در حال تطهیر طالبان‌ بودند، اخیرا گزارشی از شکایت‌های گسترده مهاجران افغان درباره «وضعیت نابسامان سفارت افغانستان در تهران» منتشر کردند. صداوسیمای جمهوری اسلامی روز یکشنبه ۳۱ اردیبهشت با پخش گزارشی تصویری از سفارت افغانستان در تهران گفت که پس از گذشت حدود دو سال از به قدرت رسیدن طالبان و حضور نمایندگان این گروه در سفارت افغانستان در ایران، مهاجران افغانستانی امیدوار بودند اوضاع سفارت بهتر شود، اما این اتفاق نیفتاد و مهاجران افغان ساکن ایران از عملکرد این سفارتخانه شاکی‌اند.

روزنامه جمهوری اسلامی نیز روز یکشنبه در مطلبی، با انتقاد از واگذاری سفارت افغانستان در تهران به طالبان، از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست این سفارتخانه را از طالبان پس بگیرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در گزارشی که از صداوسیما پخش شد، یکی از مهاجران افغان در مورد عملکرد سفارت افغانستان در تهران، می‌گوید: «به همه این سه چهار هزار نفر می‌گویند ساعت ۴ صبح بیایید. ساعت ۴ صبح که می‌آییم، به ۴۰ یا ۵۰ نفر نوبت می‌دهند و می‌گویند جمعیت زیاد است.»

گزارشگر صداوسیما که در میان جمع بزرگی از مراجعان سفارت افغانستان حضور دارد هم می‌گوید که «بی نظمی‌ها و نابسامانی‌ها» در این سفارت به معضلی جدی تبدیل شده است.

یک مهاجر دیگر افغان هم که پشت درهای سفارت ایستاده است، می‌گوید: «بعضی‌ها شب تا صبح اینجا می‌خوابند. ما ساعت ۳ شب می‌آییم و دو روز است که اینجاییم و تازه نوبتم شده است.»

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران سفارت افغانستان و کنسولگری‌های این کشور در تهران و چند شهر ایران را در اسفند ماه ۱۴۰۱ به طالبان واگذار کرد. رسول موسوی، دستیار وزارت خارجه جمهوری اسلامی، در آن زمان گفته بود که تغییر در رهبری و کادر سفارت افغانستان در تهران برای پیشبرد بهتر امور صورت گرفته است.

با وجودی که جمهوری اسلامی ایران هنوز رژیم طالبان را به عنوان دولت حاکم در این کشور به رسمیت نشناخته است، در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی روابط نزدیکی با طالبان دارد.

در دو هفته اخیر و با بالا گرفتن تنش‌ها میان مقام‌های جمهوری اسلامی ایران و طالبان سر حقابه ایران از رود هیرمند، رویکرد رسانه‌های دولتی ایران به طالبان نیز تغییر کرد. پیش از این، رسانه‌های دولتی در ایران از طالبان به عنوان «دولت سرپرستی موقت افغانستان» یاد می‌کردند، اما در گزارش اخیر صداوسیما آن‌ها را «گروه طالبان» خطاب کردند.

اکنون به نظر می‌رسد سه ماه پس از واگذاری سفارت افغانستان در تهران به طالبان، اوضاع این سفارت تحت مدیریت طالبان که تجربه کار اداری و مدیریتی ندارند، با چالش‌های فراوانی مواجه شده است. طالبان پس از تصاحب سفارت افغانستان در تهران، در نخستین اقدام، هزینه‌های ارائه خدمات کنسولی از جمله تمدید گذرنامه، تایید اوراق هویت و دیگر خدمات را افزایش دادند.

سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز با ذکر اینکه «هزینه‌های گزاف تحمیلی» در سفارت افغانستان در تهران وجود دارد، گفت مراجعه‌کنندگان سفارت از افزایش قیمت‌ها شاکی‌اند. یکی از مهاجران افغان گفت: «ما آمدیم ثبت هویت کردیم و هر نفر ۱۰ دلار دادیم. من این اسناد را ترجمه کردم و نزدیک ۵۰۰ تومان پرداختم و حالا که آمدم سفارت آن را مهر کنم، به من می‌گوید ۱۰ دلار بده.»

یکی از دیگر از مهاجران افغان مقابل ورودی سفارت افغانستان در تهران هم گفت: «قیمت‌ها بالا رفته. سال قبل ۲۰ یورو بود، حالا شده است ۳۰ یورو.»

طالبان در نزدیک به دوسال گذشته، به ۱۴ کشور از جمله ایران، پاکستان، چین، روسیه، ازبکستان، قرقیزستان، ترکمنستان، قزاقستان، امارات، قطر و چند کشور دیگر دیپلمات‌ اعزام کردند که در دولت‌های میزبان پذیرفته شدند.

بیشتر از جهان