تاکید جمهوری اسلامی ایران و پاکستان بر گسترش روابط اقتصادی و امنیتی

ابراهیم رئیسی بر حل اختلافات میان کشورهای اسلامی تاکید و به توافق ایران و عربستان سعودی اشاره کرد

ابراهیم رئیسی با شهباز شریف در نطقه مرزی دیدار کرد-/president.ir

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران و شهباز شریف، نخست‌‌وزیر پاکستان، روز پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت، پس از افتتاح بازارچه مرزی مند‌-پیشین، با هم دیدار کردند و بر گسترش همکاری‌های اقتصادی و امنیتی تاکید کردند.   

وب‌سایت ریاست‌جمهوری ایران اعلام کرد که ابراهیم رئیسی ایجاد هفت بازارچه مرزی و تبادل برق میان ایران و پاکستان را بیانگر تحکیم روابط دو کشور دانسته است. 

او گفت: « ظرفیت‌های خوبی برای تبادل انرژی بین ایران و پاکستان وجود دارد.» 

ابراهیم رئیسی در سفری یک روزه، به سیستان و بلوچستان رفت که در ماه‌های اخیر شاهد اعتراض‌‌های ضد جمهوری اسلامی بوده است.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ابراهیم رئیسی بر آمادگی جمهوری اسلامی برای توسعه روابط با پاکستان در زمینه‌های تجاری، صنعتی، کشاورزی و  فناوری تاکید کرد و گفت سطح روابط تجاری ایران و پاکستان تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله دارد.  

ابراهیم رئیسی حضور شهباز شریف، نخست‌‌وزیر پاکستان و دیگر مقام‌های این کشور در نقطه صفر مرزی را بیانگر پایداری امنیت در ایران توصیف کرد و گفت: «‌ممکن است برخی گروهک‌ها در نقاط مرزی به‌دنبال ناامن کردن مرزهای دو کشور باشند که این مسئله حساسیت دولت پاکستان را می‌طلبد.» 

رئیس‎‌جمهوری ایران بر حل اختلافات میان کشورهای اسلامی تاکید و به توافق ایران و عربستان سعودی اشاره کرد. 

او گفت: «ما هیچگاه عربستان سعودی را دشمن خود تلقی نکرده‌ایم، بلکه مبتنی بر سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران، رژیم صهیونیستی را دشمن مشترک جهان اسلام می‌دانیم.» 

شهباز شریف، نخست‌‌وزیر پاکستان، نیز بر تامین امنیت مناطق مرزی میان دو کشور تاکید کرد و گفت که اسلام‌آباد به ریشه‌کن کردن ناامنی‌ در منطقه پایبند است.  

نخست‌‌وزیر پاکستان از ابراهیم رئیسی دعوت کرده است که به این کشور سفر کند. رئیس‌جمهوری ایران و نخست‌‌وزیر پاکستان در طول یک‌سال گذشته در سمرقند و مقر سازمان ملل متحد در نیویورک هم دیدار رسمی داشته‌اند. 

رسانه‌های پاکستانی گزارش دادند که شهباز شریف خواستار تعامل سازنده جامعه جهانی با طالبان شده است و گفته که جهان باید در کنار مردم افغانستان بایستد.  

او افزوده است که پاکستان در راستای گسترش سطح رفاه در افغانستان و منطقه متعهد است و افغانستان صلح‌آمیز و با ثبات به نفع همه کشورهای منطقه است.  

این سومین دیدار دوجانبه رئیس‌‌جمهوری ایران و نخست‌‌وزیر پاکستان طی یک‌سال اخیر است. سران دو کشور سال گذشته نیز در سمرقند و مقر سازمان ملل در نیویورک دیدار رسمی داشتند. 

پاکستان زیر فشار شدید اقتصادی قرار دارد و امیدوار است که بخشی از کمبود شدید انرژی برق کشورش را از ایران تامین کند و افتتاح پروژه انتقال برق از ایران به پاکستان، بخشی از مشکلات این کشور را رفع خواهد کرد.