انتقاد از ارتش فرانسه در مورد ربوده ‌شدن خبرنگار فرانسوی در مالی

منتقدان می‌گویند نیروهای فرانسه اقدامات لازم را برای جلوگیری از ربوده ‌شدن این روزنامه‌نگار انجام نداده‌اند

میزبانی امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه از اولیویه دوبوا پس از آزادی، ۲۱ مارس ۲۰۲۳ـ YVES HERMAN / POOL / AFP

رسانه‌های فرانسوی چهارشنبه، ۱۷ مه (۲۷ اردیبهشت)، گزارش دادند که نیروهای فرانسوی از یک روزنامه‌نگار استفاده کردند تا با سفر به شمال مالی، یک رهبر جهادی را تعقیب کند. ارتش فرانسه اینک هدف انتقاد قرار گرفته است، زیرا نتوانسته است مانع ربوده شدن این خبرنگار به دست شبه‌نظامیان جهادی شود.

این گزارش در جریان تحقیقات در مورد اولیویه دوبوا، روزنامه‌نگار ۴۸ ساله، که آوریل ۲۰۲۱ در شهر گائو در شمال مالی ربوده شد، منتشر شده است. اولیویه دوبوا نزدیک به دو سال پیش به دست گروه وابسته به القاعده در مالی ربوده شده بود و ۲۰ مارس ۲۰۲۳ آزاد شد و به فرانسه برگشت. او همزمان با جفری وودک، امدادگر آمریکایی که شش سال در اسارت بود، آزاد شد.

بر اساس اسناد قضایی فرانسه و مالی، یک تعمیرکار که با اولیویه دوبوا کار می‌کرد، نیروی ضدجهادی برخان فرانسه را در مورد برنامه‌های این روزنامه‌نگار برای مصاحبه با یک رهبر جهادی مطلع کرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیروهای برخان قصد داشتند این رهبر جهادی را تا پایگاه این گروه ردیابی کنند، اما در آخرین لحظه عملیات را رها کردند. منتقدان می‌گویند نیروهای فرانسه اقدامات لازم را برای جلوگیری از ربوده‌شدن این روزنامه‌نگار انجام نداده‌اند.

در تماس خبرگزاری فرانسه با وزارت خارجه فرانسه، این وزارت به دلیل جریان داشتن تحقیقات، از اظهار‌نظر خودداری کرد. ستاد کل ارتش فرانسه نیز از اظهارنظر در مورد این موضوع اجتناب کرد.

تحقیقات داخلی ارتش فرانسه، اواخر ۲۰۲۱ نشان داد که «هیچ شخصی در نیروی برخان» در پیوند با این آدم‌ربایی مقصر نیست. بر اساس گزارش داخلی ارتش فرانسه، «حساسیت این موضوع به اندازه کافی آشکار نبود تا اقدام پیشگیرانه‌ای در پیوند با ربوده شدن این روزنامه‌نگار» انجام شود.

اولیویه دوبوا در مصاحبه‌ای با صدای آمریکا درباره تجربیات خود و تلاش‌های ناموفقش برای فرار و اینکه چگونه روزنامه‌نگار بودن به او اجازه داد تا خود را از درد روانی، جسمی و عاطفی دور کند، سخن گفت.

پرونده اولیویه دوبوا خطرات شغلی روزنامه‌نگاران را، به‌ویژه افرادی که در مناطق جنگی مانند منطقه ساحل آفریقا کار می‌کنند، برجسته می‌کند که آدم‌ربایی با سرعت هشداردهنده‌ای در حال رشد است. منطقه ساحل شامل چندین کشور در جنوب صحرای بزرگ آفریقا است. 

مالی، بورکینافاسو و نیجر در این منطقه، شاهد ۵۳۲ آدم‌ربایی در ۲۰۲۲ بودند. تعداد آدم‌ربایی‌ها در ۲۰۱۷ در این منطقه،  ۳۳ مورد بوده است. در سال جاری حدود ۱۵۸ مورد آدم‌ربایی در این منطقه ثبت شده است.

بیشتر از جهان