سنداله؛ بخشی از دیدگاه پروژه نئوم عربستان برای ساختن سرزمین آینده

سنداله اولین ویترین از مقصد نئوم به روی جهان است؛ نخستین تجربه از آنچه در آینده در پیش است

سنداله، بیش از ۸۴ هکتار وسعت دارد و هدف آن جذب دو هزار و ۴۰۰ گردشگر در روز تا سال ۲۰۲۸ است - Neom

برنامه‌ریزان جزیره لوکس سنداله از این اولین مقصدی که به عنوان بخشی از پروژه بزرگ ۵۰۰ میلیارد دلاری نئوم در عربستان سعودی افتتاح می‌شود، پیش‌نمایشی ارائه کرده‌اند.

به گزارش العربیه انگلیسی، انتظار می‌رود اولین مهمانان در سال ۲۰۲۴ به این جزیره مجلل دریای سرخ قدم بگذارند؛ جایی که قایق‌های بادبانی در حد استانداردهای جهانی انتظارشان را می‌کشند، مکانی که زیرنظر طراح مشهور ایتالیایی بنا شده‌ است، سه هتل مجلل بزرگ، یک زمین گلف، مجموعه‌ای از قایق‌های تفریحی، رستوران‌ها و یک مرکز خرید لوکس بین‌المللی به نام دهکده که ۵۱ فروشگاه اجناس لوکس آنجا مستقر خواهند شد.

آنتونی وایوز، مدیر ارشد برنامه‌ریزی شهری نئوم، به العربیه انگلیسی گفت که سنداله که بیش از ۸۴ هکتار وسعت دارد و هدف آن جذب دو هزار و ۴۰۰ گردشگر در روز تا سال ۲۰۲۸ است، ظرفیت نئوم را که یکی از بلندپروازانه‌ترین توسعه‌های شهری پایدار جهان است و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی آن را برنامه‌ریزی کرده است، به دنیا نشان خواهد داد.

امید می‌رود که در نهایت از هر ۱۰ گردشگر نئوم، دست‌کم یک نفر از سنداله که از این مگاپروژه با کشتی یا هواپیمای دریایی قابل دسترسی خواهد بود، بازدید کند.

او گفت: «سنداله اولین فرصت برای تجربه نئوم را برای عموم مردم رقم خواهد زد. سنداله به عنوان اولین نمایشگاه فیزیکی نئوم و دروازه‌ای پرزرق‌وبرق به دریای سرخ و مقصدی فوق‌العاده برای قایقرانی در کلاس جهانی خواهد بود که به بازدیدکنندگان برداشتی کلی از تجربیات منطقه ارائه می‌دهد.»

وایوز افزود: «چشم‌انداز نئوم ساختن سرزمین آینده است؛ مقصدی کاملا جدید. سنداله بخش مهمی از دیدگاه نئوم برای ساختن سرزمین آینده است.»

ولیعهد عربستان سعودی در سال ۲۰۲۲ از طرح‌های سنداله پرده‌برداری کرد و آن زمان در بیانیه‌ای گفت: «این لحظه مهم دیگری برای نئوم و گامی بزرگ در تحقق بلندپروازانه گردشگری پادشاهی برای چشم‌انداز ۲۰۳۰ است. این مقصدی خواهد بود که مسافران می‌توانند در آن زیبایی واقعی نئوم و عربستان سعودی در زیر و روی آب را تجربه کنند و این سنداله را به آینده سفرهای لوکس تبدیل خواهد کرد.»

این جزیره پس از بازگشایی، با پیشنهاد لوکس یک ساله خود با بهترین مقاصد گردشگری جهان مانند موناکو و آتن رقابت خواهد کرد و خود را به عنوان مقصدی برای قایقرانی و گردشگری غذا معرفی می‌کند.

این مقصد گردشگری گران‌قیمت جدید خاستگاه اسکله تفریحی و باشگاه قایقرانی در سطح جهانی خواهد شد و خود را به عنوان محلی جدید به فصل بین‌المللی قایقرانی معرفی می‌کند.

سنداله که از بیشتر مقاصد قایقرانی در مدیترانه فقط ۱۷ ساعت با قایق فاصله دارد، نقطه ورود نئوم به دریای سرخ خواهد بود و برای قایق‌دارهای اروپایی، سعودی و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به‌آسانی در دسترس است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وایوز به العربیه انگلیسی گفت: «سنداله نزدیک‌ترین اسکله دریایی فوق‌العاده به اروپا و دریای مدیترانه خواهد بود که یک گزینه فصلی جدید در تقویم جهانی قایقرانی ارائه می‌کند». بندرگاه سنداله برای قایق‌هایی تا ارتفاع ۷۵ متر، شناورهای دریایی اضافی و سوپرقایق‌های تا ارتفاع ۱۸۰ متر، ۸۶ اسکله ارائه می‌کند و می‌تواند از دیدنی‌ترین کشتی‌های جهان میزبانی کند.»

مارینا [محوطه‌ بندری برای قایق‌های تفریحی ] لوکس و طراحی منحصربه‌فرد آن قیمت‌های اعلام‌شده‌ و مشخصی هم دارد.

وایوز گفت: «طراحی آن که با هدایت طراح مشهور سوپرقایق‌های تفریحی ایتالیایی، شرکت طراحی و معماری لوکا دینی (Luca Dini Design & Architecture) انجام شده، کاملا منحصربه‌‌فرد و  قابل دسترس است و نیاز مهمانان جزیره را کاملا برطرف می‌کند.»

اما این جزیره صرفا یک مقصد قایقرانی نیست.

سنداله دارای سه هتل مجلل با بیش از ۴۰۰ اتاق فوق‌العاده و ۳۰۰ سوییت درجه ۱ خواهد بود؛ این شامل سه ماریوت اینترنشنال [بزرگ‌ترین هتل زنجیره‌ای در سراسر دنیا] (Marriott International) است؛ اولین هتل اتوگراف کالکشن (Autograph Collection) در عربستان سعودی و همچنین دو هتل از مجموعه لاکچری کالکشن (Luxury Collection).

ژروم بریت، مدیر ارشد توسعه اروپا، خاورمیانه و آفریقا در ماریوت اینترنشنال گفت: «نئوم یکی از قابل پیش‌بینی‌ترین پیشرفت‌ها در جهان است و ما مشتاقانه منتظر همکاری با گروه آن برای توسعه این سه ویژگی هیجان‌انگیزیم. املاک متعلق به هتل‌های لاکچری کالکشن و اتوگراف کالکشن ویژگی منحصربه‌فرد خود را با الهام از مناظر طبیعی استثنایی نئوم نشان می‌دهند. ما همچنان فرصت‌های رشد برای سهام نشان تجاری خود در این مقصد و در کل عربستان سعودی را شاهدیم.»

غذا و اوقات فراغت

این جزیره با ۳۸ فروشگاه غذایی و نوشیدنی از جمله ۹ رستوران سطح بالا، ۹ رستوران معمولی ممتاز، غذاخوری در قایق بادبانی و سه سالن پاپ‌آپ روی پشت‌بام به یک مقصد جدید گردشگری غذا تبدیل خواهد شد.

امکانات جزیره برای فعالیت‌های تفریحی شامل زمین گلف پنج هزار و ۹۲۰ متری و مرکز آب‌گرم و سلامتی است.

همچنین دارای سواحل ۵ ستاره، رستوران‌های دارای ستاره‌ میشلن، رویدادهای ورزشی و البته غواصی در دریای سرخ است. یکی از اهداف اصلی نئوم حفظ و نمایش زیبایی‌های طبیعی است. سنداله همچنین فعالیت‌هایی از جمله کایاک‌سواری، موج‌سواری، کایت و اسکی روی آب را ارائه می‌دهد.

وایوز به العربیه انگلیسی گفت: «مقصدی جدید و هیجان‌انگیز که در آن طراحی، فناوری و طبیعت با تقویمی یک‌ساله از تجربیات منحصربه‌فرد و فراموش‌نشدنی در یک نقطه تلاقی می‌کنند؛ سنداله شکل سفرهای لوکس جهانی را تغییر خواهد داد. امید ما جذب مخاطبان مختلف جهانی و به نمایش گذاشتن زیبایی دریای سرخ است. نئوم در تلاش است تا در جهان بهترین باشد و سنداله اولین فرصت ما برای نشان دادن این موضوع است.»

او افزود: «بازدیدکنندگان هنگام کاوش در اطراف دریای سرخ می‌توانند بیش از دو هزار گونه دریایی را کشف کنند که ۶۰۰ مورد از آن‌ها بومی منطقه‌اند و در هیچ جای دیگر جهان یافت نمی‌شوند. سنداله همچنین میزبان رویدادهای فرهنگی پیچیده، نمایش‌های ورزشی باشکوه و جشن‌های اجتماعی پرجنب‌وجوش خواهد بود؛ زیرا جزیره در طول سال پر از زرق‌و‌برق و در تکاپو است.»

وایوز در مورد فروشگاه‌ها و خرید گفت: سنداله مجموعه فروشگاه‌های لوکس بین‌المللی متنوع به نام «دهکده» در قلب جزیره را پیشنهاد می‌دهد. او این دهکده را «شاهکار معماری و منظره‌ای برای چشمان آزرده» توصیف کرد.

او گفت: «سنداله پیشنهادی از بهترین‌های جهان در بهترین وضعیتشان است. هر تجربه سنداله را بهترین شرکت‌های جهان در منطقه خود به دقت ساخته‌اند و مدیریت می‌کنند و برای ارائه بهترین سطح خدمات خود در تلاش‌اند.

این طور در نظر گرفته شده است که معماری به عنوان یک شگفتی در جزیره به چشم بیاید و هدف آن ویژگی‌های فناوری پیشرفته از جمله سقف‌های متحرک خورشیدی، شیشه‌های کریستالی سه‌بعدی و ستون‌های سنگی باشد که به لمس انسان حساس است.

درآمد گردشگری

عربستان سعودی به عنوان بخشی از برنامه‌های بلندپروازانه چشم‌انداز ۲۰۳۰ خود به دنبال تسریع درآمدهای گردشگری است؛ ابتکاری با هدف تنوع بخشیدن به اقتصاد این پادشاهی، از اصلاحات آموزشی گرفته تا پروژه‌های برجسته مانند نئوم و پروژه دریای سرخ، یک گردشگری عظیم با مساحت ۲۸ هزار کیلومترمربع؛ مقصدی در امتداد ساحل غربی این پادشاهی.

وایوز گفت که افتتاح سنداله اهمیت تاریخی برجسته‌ای فراتر از جزیره و حتی نئوم دارد. او به العربیه انگلیسی گفت: «این آغاز یک دوره است؛ عصر جدیدی از دریای سرخ که در آینده به عنوان یکی از مقاصد برتر گردشگری جهانی در حال ظهور است. سنداله اولین مورد از یکسری تحولات واقعا نفسگیر است که در سراسر دریای سرخ با چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی رخ می‌دهد.»

سنداله همچنین نقطه شروعی برای جهان به منظور کشف نئوم خواهد بود که آسان‌کننده توسعه اقتصادی و تنوع است. نئوم قابلیت زندگی، کسب‌وکار و حفاظت را دوباره مجسم خواهد کرد و از ایجاد شغل، توسعه صنعت و اهداف پایداری در پادشاهی سعودی حمایت می‌کند.

به گفته وایوز، سنداله از چشم‌انداز و هدف نئوم پیروی می‌کند: سازگاری و کاهش تاثیر آثار تغییرات اقلیمی و توسعه کنترل‌نشده، ترویج راه‌های جدید برای جلوگیری از تخریب محیط‌ زیست و بازسازی طبیعت.

سنداله علاوه بر یک مقصد لوکس، مشاغل زیادی را معرفی و کارمندان احتمالی را تشویق می‌کند از طریق وب‌سایت استخدام نئوم درخواست کار دهند و پیش‌بینی می‌شود که برای سه هزار و ۵۰۰ شغل در بخش گردشگری و خدمات مهمان‌نوازی و اوقات فراغت موقعیت کاری ایجاد کند.

بر اساس گفته وایوز، «در حالی که جهان به دنبال مکان‌های جدید برای کاوش و ماجراجویی‌های جدید است، سنداله اولین ویترین از مقصد نئوم به روی جهان است؛ نخستین تجربه از آنچه در آینده در پیش است».

بیشتر از سفر