فرزند امام جمعه اهل سنت خاش با شلیک گلوله کشته شد

حال‌وش از کشته و زخمی شدن دو نوجوان ۱۶ ساله در استان سیستان و بلوچستان خبر داد

حماد ریگی کوته (قلندرزهی)، فرزند مولوی محمد عثمان، امام جمعه مسجد الخلیل خاش، روز جمعه  با شلیک مستقیم گلوله کشته شدــ public media

نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در استان سیستان و بلوچستان طی دو روز گذشته دو نوجوان ۱۶ ساله در شهرهای خاش و هیرمند را هدف تیراندازی قرار داده‌اند. به گزارش خبرگزاری حال‌وش، در یکی از این تیراندازی‌ها در روز جمعه، حماد ریگی کوته (قلندرزهی) فرزند مولوی محمد عثمان، امام جمعه مسجد الخلیل خاش، در اثر شلیک مستقیم این نیروها کشته شده است.

این نوجوان ۱۶ ساله روز جمعه ۲۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ هدف اصابت گلوله قرار گرفت و همان روز در بیمارستان جان باخت. گزارش‌ها حاکی از آن است که سرنشینان یک خودرو در منطقه کارواندر با شلیک گلوله او را کشته‌اند. حال‌وش به نقل از منابع خود نوشت: «حماد که همراه خانواده خود به روستای سرتلاپ در منطقه کارواندر واقع در مسیر خاش‌ــ‌ایرانشهر رفته بودند، هدف شلیک گلوله سرنشینان یک خودرو پژو ۴۰۵ قرار گرفت و از ناحیه شکم مجروح شد. او در مسیر انتقال به بیمارستان بر اثر شدت جراحات جان خود را از دست داد.»

مراسم خاکسپاری حماد ریگی کوته ساعت ۱۹ جمعه شب در روستای نرون از توابع خاش با حضور صدها نفر از اهالی خاش برگزار شد. مولوی عثمان طی خیزش سراسری در خطبه‌های خود به انتقاد از جمهوری اسلامی پرداخته و در مسجد الخلیل به دفاع از معترضان خطبه‌های تندی ایراد کرده بود.

با این حال رسانه‌های حامی حکومت در تلاش‌اند در مورد این اتفاق روایتی دیگر منتشر کنند. خبرگزاری فارس نحوه کشته شدن فرزند روحانی منتقد حکومت را جور دیگری روایت کرد و آن را ساخته و پرداخته «شبکه‌های خبری معاند» دانست.

این خبرگزاری با «پان بلوچ» خواندن راویان این خبر، اعلام کرد که امام جماعت مسجد اهل سنت خاش ادعای «شبکه‌های بیگانه» را تکذیب کرده است. این خبرگزاری به نقل از کانال این روحانی اهل سنت نوشت: «با توجه به نشر شایعاتی دروغین در فضای مجازی در مورد قتل فرزند شیخ‌القرآن به‌وسیله افرادی مجهول، به اطلاع هموطنان عزیز رسانده می‌شود که حماد حین بازی با اسلحه جنگی دچار حادثه شد و اشتباهی و سهوا در منطقه سرتلاب با شلیک گلوله جنگی به دست خود هدف اصابت گلوله قرار گرفت و فوت کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شمس‌آبادی، دادستان مرکز استان سیستان و بلوچستان، نیز این روایت را تایید کرد و گفت: «فرزند ۱۶ ساله مولوی محمد عثمان قلندرزهی به وسیله اسلحه‌ای که در منزل آن‌ها بود، فوت کرده است. فرزند مولوی محمد عثمان قلندرزهی در حال بازی با اسلحه بود که به علت شلیک ناگهانی اسلحه فوت می‌کند.»

خبرگزاری حال‌وش و کمپین فعالین بلوچ با انتشار تصاویری از این شهر اعلام کردند که از روز جمعه وضعیت شهرستان خاش به‌شدت امنیتی شده است و نیروهای نظامی زیادی در شهر حضور دارند. این نیروها در ورودی و سطح شهر خاش به صورت گسترده ایست‌‌بازرسی‌ بر پا کرده‌اند که ترافیک‌های سنگینی در این شهر به وجود آورده است. رسانه‌ها حضور گسترده این تعداد نیرو در مبادی ورودی و سطح شهر خاش را کم‌سابقه توصیف کرده‌اند.

در حالی که مسئولان جمهوری اسلامی در حال تکذیب این اخبار بودند، جمعه شب از تیراندازی به سمت یک نوجوان ۱۶ ساله دیگر در استان سیستان و بلوچستان هم خبری منتشر شد. این نوجوان بلوچ بر اثر تیراندازی نیروهای پاسگاه مرزی روستای ماککی مجروح شده است.

به گزارش حال‎‌وش، این نوجوان ۱۶ ساله بلوچ که روز ۲۰ اردیبهشت، گوسفندان خود را برای چرا به زمین‌هایشان برده بود، با تیراندازی مستقیم ماموران پاسگاه ماککی واقع در شهر دوست‌محمد مجروح شد. حال‌وش هویت این نوجوان بلوچ را یاسین ساسولی ۱۶ ساله، فرزند ابراهیم و اهل روستای مرزی ساسولی از توابع شهرستان هیرمند اعلام کرده است.

این خبرگزاری که اخبار مربوط به سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد، به نقل از یک منبع آگاه نوشت: «روستای ساسولی به خط مرزی چسبیده. یاسین گوسفندان خود را برای چرا سر زمین‌هایشان برده بود که نیروهای پاسگاه ماککی از بالای برجک بدون هشدار قبلی به او تیراندازی کردند. او در اثر اصابت گلوله به ناحیه فک زخمی و به بیمارستان زابل و سپس به زاهدان منتقل شده است.»

بر اساس این گزارش، ماموران پاسگاه ماککی پیش از این نیز بدون هشدار قبلی به اهالی روستای ساسولی شلیک کرده بودند، که در پی آن چند نفر از اهالی این منطقه کشته و مجروح شده‌اند.