عمران خان پس از رهایی: دوباره نیت شوم دارند، مردم آماده اقدام باشند

او از هوادارانش خواسته است که آماده اقدام در برابر این گونه تصمیم‌ها باشند

دستگیری خان موجی از اعتراض‌های مرگبار در بسیاری از شهرهای پاکستان و درگیری با ارتش را به همراه داشت - AFP

عمران خان، نخست‌وزیر پیشین پاکستان، روز جمعه، ۲۲ اردیبهشت (۱۲ مه) پس از چند روز اعتراض‌های مرگبار و درگیری معترضان با ارتش بر سر بازداشت او، برای مدت دو هفته به قید وثیقه آزاد شد. 

خان پس از آزادی‌ خود در یک پیام ویدیویی که از طرف حزبش منتشر شد، گفت که برای چندین ساعت در داخل دادگاه به‌طور «غیرقانونی» نگه داشته شده بود. او از هوادارانش خواست که آماده اقدام در برابر این گونه تصمیم‌ها باشند. 

نخست‌وزیر پیشین پاکستان به دست سازمان مبارزه با اختلاس در یک پرونده کلاهبرداری دستگیر شد. این حکم روز پنجشنبه، ۲۱ اردیبهشت (۱۱ مه) از طرف دادگاه عالی پاکستان «بی‌اعتبار و غیرقانونی» اعلام شد.

دستگیری خان موجی از اعتراض‌های مرگبار در بسیاری از شهرهای پاکستان و درگیری با ارتش را به‌همراه داشت.

هواداران او ساختمان تلویزیون دولتی را به آتش کشیدند و خانه یکی از مقام‌های ارشد ارتش را غارت کردند. ارتش این کشور وارد خیابان‌ها شد و حدود ۲ هزار معترض بازداشت شدند. به گزارش رویترز درگیری‌ها دست‌کم هشت کشته برجای گذاشت.
 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ارتش پاکستان اعلام کرد که در نتیجه اعتراض‌های خشونت‌بار دست‌کم هشت تن کشته شده‌اند، اما حزب تحریک انصاف شمار کشته‌شدگان در اعتراض‌های سه روز اخیر را بیشتر از ده‌ها تن اعلام کرد. 

به گزارش پلیس پاکستان، تا شامگاه روز چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت، بیش از ۱۷۰ نفر از نیروی‌های پلیس در نتیجه برخورد با معترضان زخمی شده‌اند. پلیس همچنین اعلام کرد که حدود هزار نفر از هواداران حزب تحریک انصاف را به‌دلیل ایجاد بی‌نظمی و اعمال خشونت در جریان تجمع‌های اعتراضی، بازداشت کرده است.

ارتش پاکستان که قدرتمندترین نهاد این کشور است، در مورد حمله‌های بیشتر به اماکن نظامی خود هشدار داد. ارتش اعتراض‌های خشونت‌بار را «از پیش برنامه‌ریزی‌شده» خوانده است.

خان از دستور دادگاه استقبال کرد و گفت که قوه قضاییه تنها محافظ پاکستان در برابر «قانون جنگل» است.

او به خبرنگاران در داخل محوطه دادگاه گفت: «باید بگویم که این انتظار را از قوه قضاییه داشتم، زیرا قوه قضاییه تنها امیدی است که اکنون باقی مانده است.»

پس از دستگیری خان اینترنت به دستور وزارت کشور پاکستان در چندین منطقه، از جمله اسلام آباد پایتخت، قطع شد و رسانه‌های اجتماعی آنلاین از جمله، توییتر، فیس‌بوک و یوتیوب مسدود شدند.

اما یکی از مقام‌های مخابرات پاکستان به رویترز گفت که در حال بازیابی پهنای باند تلفن همراه در سراسر کشورند.

او همچنین گفت که محدودیت‌های دسترسی به رسانه‌های اجتماعی که از روز سه‌شنبه مختل شده بود، برداشته می‌شود.