تمدن‌های هوشمند فرازمینی پیام‌های ناسا را شنود می‌کنند؟

پنج ستاره‌ای که دانشمندان انتظار دارند تا پایان این قرن پاسخی احتمالی از آن‌ها دریافت کنند، در فاصله ۵۰ سال نوری از زمین قرار دارند

تمدن بیگانه فرازمینی احتمالا می‌تواند پیام‌های مخابره شده از زمین را ظرف ۱۰۰ سال آینده شنود کند - Canva

یک مطالعه جدید نشان داده است که یک تمدن بیگانه فرازمینی احتمالا می‌تواند پیام‌های مخابره شده از زمین را ظرف ۱۰۰ سال آینده شنود کند.

احتمال اینکه یک تمدن پیشرفته بیگانه، پیام‌های مخابره شده شبکه اعماق فضای ناسا (DSN) به یکی از کاوشگرهای اکتشاف فضایی این سازمان را شنود کند، در پژوهشی منتظر داوری همتا، موردبررسی قرار گرفت و به شکل نسخه پیش از چاپ در آرشیو تارنمای «آرکایو» به‌صورت دسترسی باز منتشر شد.

به گفته پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا، لس‌آنجلس (یوسی‌ال‌ای) و دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، این فضاپیماها شامل «وویجر ۱»، «وویجر ۲»، «پایونیر ۱۰»، «پایونیر ۱۱» و «نیوهورایزنز» می‌شوند.

دانشمندان امیدوار بودند که بر‌اساس یک مقاله قبلی که در آن ستارگان خارج از منظومه شمسی موردمطالعه قرار گرفته بود، [ستارگانی] که این کاوشگر‌ها -به‌جز «نیوهورایزنز»- طی چند میلیون سال آینده از کنار آن‌ها گذر خواهند کرد، شرح و بسط دهند.

بنابراین پژوهشگران این تجزیه‌وتحلیل را گسترش دادند تا مشخص کنند که کدام‌یک از ستارگان خارج از منظومه شمسی در معرض سیگنال پیام‌های مخابره شده از زمین - که با سرعت نور به سوی این فضاپیماهای میان‌ستاره‌ای حرکت می‌کنند- قرار می‌گیرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آن‌ها در این پژوهش، ماهیت و ویژگی‌های این ستارگان، فاصله آن‌ها از زمین و همچنین سالی که احتمالا سیگنال‌های ارسالی با آن‌ها برخورد خواهند کرد و سالی که انتظار بازگشت این پیام‌های ارسالی را خواهیم داشت، فهرست کردند.

این مطالعه یادآور شد که سیارات پیرامون این ستارگان نیز در معرض پیام‌های ارسالی فضاپیما قرار خواهند گرفت.

بر این اساس، سپس دانشمندان سالی را تخمین زدند که تمدن‌های بیگانه بالقوه هوشمند پیرامون این ستارگان، احتمالا می‌توانند این پیام‌های مخابره شده از زمین را شنود کنند و اینکه، به شرط آن‌که آن‌ها فورا پاسخ دهند، چه زمانی ممکن است پاسخی بشنویم.

تعداد کل چنین ستارگانی که دانشمندان شناسایی کردند تا سال ۲۱۰۰ با نرخ بسیار پایین، زیاد شد و پس از آن با سرعت فزاینده‌ای افزایش یافت.

محققان در این مقاله توضیح دادند: «این نشان می‌دهد که بیشتر ستارگانی که در معرض [سیگنال‌ها] قرار می‌گیرند، در فواصل نسبتا زیادی از زمین قرار دارند، زیرا رسیدن پیام‌های مخابره شده شبکه اعماق فضای ناسا به آن‌ها بیشتر طول می‌کشد. این افزایش در تعداد ستارگانی که [سیگنال‌ها] با گذشت زمان با آن‌ها برخورد می‌کنند، با حجم فزاینده‌ای که پیام‌های مخابره‌شده در طول زمان پوشش می‌دهند، مطابقت دارد.»

ریلی دریک، یکی از نویسندگان این مقاله، به «یونیورسیتی تودی» گفت: «نتایج ما درمجموع  شامل پنج ستاره است که می‌توانیم در قرن بیست‌و‌یکم انتظار بازگشت پاسخ از آن‌ها را داشته باشیم و کل هفت ستاره‌ای را که می‌توانیم طی ۱۰۰ سال آینده منتظر بازگشت پیام مخابره شده از آن‌ها باشیم».

پنج ستاره‌ای که دانشمندان انتظار دارند تا پایان این قرن پاسخی احتمالی از آن‌ها دریافت کنند، در فاصله ۵۰ سال نوری از زمین قرار دارند و دو ستاره دیگر که احتمالا در ۱۰۰ سال آینده پاسخی از آن‌ها وجود خواهد داشت، در فاصله ۷۳ سال نوری از سیاره ما قرار دارند.

محققان بر این باورند که یافته‌های جدید به توانایی اخیر اخترشناسان برای جست‌وجوی نشانه‌های استفاده از فناوری یا تکنوسفر در پیرامون سیارات خارج از منظومه شمسی، می‌افزاید.

دانشمندان در این مقاله نوشتند: «در اولویت‌بندی ستارگان در آسمان برای جست‌وجوی ردپاهای فناوری، ما فهرستی از اهدافی را ارائه می‌دهیم که پیام‌های مخابره شده‌ای از شبکه اعماق فضای ناسا -که اهداف آن‌ها فضاپیماهای میان‌ستاره‌ای خودمان بود- دریافت می‌کنند یا خواهند کرد.».

آن‌ها گفتند این فهرست از ستارگان که در این مقاله گسترش ‌یافته است، دریچه‌ای برای بررسی‌های بیشتر به‌منظور برنامه‌ریزی رصد‌‌هایشان فراهم می‌کند.

© The Independent

بیشتر از علوم