ستاد امر به‌معروف: آستین کوتاه، شلوارک و کراوات ممنوع است

«در صورتی که مردان در فضای عمومی، چارچوب پوشش را رعایت نکنند، باید در مورد آن‌ها نیز اقدام کرد»

در کنار ممنوعیت «آستین کوتاه» و «شلوارک»، «منع زدن کراوات» از ممنوعیت‌های جدید ستاد امر به معروف و نهی از منکر برای مردان است- Public media

چند روز پس از اظهارات دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر لزوم گسترش برخوردهای مرتبط با حجاب اجباری به مردان، ستاد امر به معروف و نهی از منکر با ابلاغ «شاخص‌های عفاف و حجاب مردان در ادارات»، اعلام کرد «لباس آستین‌کوتاه و چسبان، شلوار ‌کوتاه و کراوات» برای مردان ممنوع است.

علی خان‌محمدی، سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر، با اشاره به «اقدامات» این ستاد در مورد «حجاب مردان»، گفت به تازگی «ستاد امر به معروف و نهی از منکر در بحث ادارات، شاخص‌های عفاف و حجاب را ابلاغ کرده است».

به گفته سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر، بر اساس ابلاغیه این ستاد، «لباس‌های زننده، مارک‌دار، آستین‌کوتاه و لباس‌های چسبان و شلوارهای‌کوتاه» در پوشش مردان منع شده و رعایت این ممنوعیت برای «کارمندان دولت» اجباری است.

سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر همچنین تاکید کرد: «کارمندان دولت حق زدن کراوات را ندارند». بر این مبنا، منع کراوات بستن نیز از ممنوعیت‌هایی است که بار دیگر و شدیدتر از سال‌های گذشته، قرار است علیه مردان اجرا شود.

علی خان‌محمدی همچنین گفت در پوشش مردان، باید مواردی که ستاد امر به معروف و نهی از منکر منع کرده است، رعایت شود و «فرد متخلف طبق آن چارچوب و دستورالعملی که مصوب شده است، در مرحله اول تذکر می‌گیرد»، و در مرحله دوم نیز اقدام آن‌ها «در حوزه تخلفات اداری» بررسی خواهد شد.

 سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر تاکید کرد چنانچه مردان در فضاها و اماکن عمومی نیز چارچوب پوشش مختص مردان را رعایت نکنند و پوشش آن‌ها «فرضا لباس زننده، چسبان، شلوار کوتاه» باشد، باید اقدامات تعیین‌شده در مورد آنان انجام شود، اما «زنندگی لباس آقایان، خیلی به چشم نمی‌آید».

همزمان با تشدید برخورد با زنان به دلیل سر باز زدن از رعایت حجاب اجباری، شماری از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران خواهان گسترش این محدودیت‌ها به مردان نیز شده‌اند.

عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در همین زمینه گفت: «همانطور که خانم‌ها باید حجاب و عفت داشته باشند، آقایان هم باید عفت و حجاب را در جامعه رعایت کنند. آن آقایی که با یک پوشش نامناسب در جامعه حاضر می‌شود، حجاب مناسب را رعایت نکرده است.»

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، ضمن تاکید بر اینکه «باید به نوع پوشش و رفتار مردان هم توجه شود»، گفت: «برای آقایانی که حجاب مناسب را رعایت نمی‌کنند، نیز جریمه‌های سنگینی چون زنان در نظر گرفته شود».

به‌گفته خسروپناه «نادیده گرفتن عفاف و حجاب آقایان در جامعه، نشات‌گرفته از نگاه‌های تک‌بعدی است که در عرصه فرهنگ جامعه ما وجود دارد و یک نقص است و مهم‌ترین کاری که در حوزه عفاف و حجاب باید انجام شود، فرهنگ‌سازی و گفتمان‌سازی است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیز هشدار داده بود همزمان با تشدید برخورد با زنان به دلیل سر باز زدن از رعایت حجاب اجباری، «مردان هم ‌باید در پوشش خود باید‌ونباید‌هایی را رعایت کنند و دارای حدو‌مرزی برای پوشش خود باشند و برای حفظ حریم‌های عفت در جامعه، آن را درنظر داشته باشند».

این خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران با تاکید بر اینکه «نپوشاندن هر کجای بدن توسط مردان به قصد به حرام انداختن دیگران، حرام است»، افزود که «لباس‌ها و شلوارهای تنگ، شلوارهای جین پاره و چاک‌چاک، تی‌شرت‌های آستین‌حلقه‌ای منقش به انواع و اقسام تصاویر نامتعارف و غیراخلاقی، شلوارهایی با فاق خیلی کوتاه»، از جمله لباس‌هایی است که «شرع در مورد پوشیدن آن‌ها حکم به احتیاط» داده است.

سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر، محدودیت‌های پوشش برای رعایت «حجاب مردان» را در حالی اعلام می‌کند که هفته گذشته، نیروهای حراست به بهانه «کراوات زدن شماری از وکلا» در همایش اتحادیه کانون‌های وکلای سراسر کشور در تالاری در اهواز، اجازه ندادند این همایش برگزار شود.

در چند ماه گذشته، به ویژه از اسفند که حکومت بر شدت برخورد با زنان افزوده است، میزان و شدت درگیری‌های نیروهای امر به معروف و نهی از منکر و بسیج و نیروهای انتظامی با زنان تشدید شده است. با ورود رسمی ستاد امر به معروف و نهی از منکر به مصادیق پوشش مردان و اعلام موارد ممنوعیت و ضرورت رعایت «حجاب مردان»، چالش‌ در شهرهای مختلف میان مردم و نیروهای حکومتی، در این زمینه نیز افزایش خواهد یافت.