قیمت یک کیلوگرم مرغ از ۱۰۰ هزار تومان عبور کرد

تولیدکنندگان می‌گویند ناکارآمدی دولت در مهار تورم آن‌ها را متضرر کرده است

سرانه مصرف مرغ در ایران به شدت کاهش یافته است-فرارو

قیمت مرغ در ایران به شکل فزاینده‌ای در حال افزایش است. طی روزهای اخیر شمار زیادی از شهروندان در گفت‌وگو با رسانه‌ها و در فضای مجازی از بازار آشفته مرغ شکایت کردند. مشاهده‌ها و گزارش‌های میدانی حاکی از آن است که بسیاری از فروشگاه‌های عرضه مرغ تعطیل‌اند و موجودی مرغ بسیاری دیگر نیز صفر است. شهروندان می‌گویند توان خریداری گوشت قرمز را ندارند و مرغ را نیز به‌رغم گرانی فزاینده به‌راحتی در بازار پیدا نمی‌کنند.

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، روز سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت، در خبری کوتاه نوشت قیمت یک کیلوگرم مرغ بسته به موقعیت جغرافیایی بین ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومان متغیر است، اما مشاهده‌های میدانی رسانه‌های دیگر ازجمله تجارت‌نیوز نشان می‌دهد برخی فروشگاه‌ها مرغ را کیلویی ۱۳۶ هزار تومان هم عرضه می‌کنند.

قیمت ران بدون پوست مرغ در بسته‌های ۹۰۰ گرمی نیز از ۱۳۰ هزار تومان فراتر رفته و قیمت مرغ کامل در بسته یک کیلو و ۸۰۰ گرمی هم نزدیک به ۲۴۵ هزار تومان است.

طی هفته‌های اخیر به‌تناوب ویدیوهایی از صف‌های طولانی شهروندان در مقابل فروشگاه‌ها برای خرید مرغ یخ‌زده با نرخ مصوب دولتی در فضای مجازی منتشر شد و رسانه‌ها نیز با تیترهایی مانند «پرواز قیمت مرغ»، افزایش قیمت آن را پوشش دادند. تولیدکنندگان می‌گویند افزایش هزینه‌های تولید در نبود حمایت‌های دولتی، عامل اصلی کمبود مرغ و افزایش قیمت آن است.

فعالان صنفی نیز درباره احتمال زمین خوردن صنعت مرغداری کشور هشدار داده‌اند. پیش‌تر عطاالله حسن‌زاده، عضو هیئت‌مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی، گفته بود که افزایش قیمت مرغ برای مصرف‌کننده در پی افزایش هزینه‌های تولید طبیعی است.

فعالان بازار نیز می‌گویند ناکارآمدی دولت در مهار تورم، آن‌ها را متضرر کرده است. به گفته ناصر نبی‌پور، رئیس هیئت‌مدیره مرغ تخم‌گذار استان تهران، دولت رئیسی از اردیبهشت سال ۱۴۰۱ قیمت نهاده‌ها را حدود ۶۰۰ درصد افزایش داد و درنتیجه پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار زیان‌های شدیدی متحمل شدند. افزایش قیمت مرغ طی روزهای اخیر در حالی است که این کالا در فروردین‌ماه و نیمه اول اردیبهشت نیز گران‌تر شده بود، اما این گرانی‌ها تنها به مرغ محدود نیست و دیگر کالاهای اساسی را نیز شامل می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

افزایش سرسام‌آور قیمت کالاهای اساسی در حالی است که دولت رئیسی همچنان با ترمیم حقوق کارگران مخالفت می‌کند و شرایط موجود صدای نمایندگان «مجلس انقلابی» را هم درآورده است. در پیوند با همین موضوع، اصغر سلیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، به خبرگزاری خانه ملت گفت مدیریت ضعیف دولت دلیل تداوم گرانی کالاهای اساسی است.

او تایید کرد ابراهیم رئیسی به‌جای سپردن مسئولیت‌های مهم کشور به افراد متخصص، پاک و کاردان، افرادی را در راس امور اقتصادی قرار داده است که تجربه و تخصص کافی ندارند و نمی‌توانند سیاست‌گذاری درستی برای کنترل بازار داشته باشند.

براساس گزارش‌های آماری، توان مردم ایران برای خرید گوشت قرمز و مرغ به‌طور پیوسته روند کاهشی دارد و تنها در یک سال خرید گوشت قرمز با کاهش ۵۰ درصدی و خرید گوشت مرغ با افت ۳۰ درصدی مواجه شد. این در حالی است که در سال‌های پیش هم قدرت خرید مردم تا ۶۰ درصد کمتر شده بود.