تلاش جدید طالبان برای تغییر؛ رنگ تاکسی‌ها در افغانستان عوض می‌شود

تغییر رنگ تاکسی‌ها هزینه زیادی روی دست دارندگان تاکسی می‌گذارد و معلوم نیست مخارج این طرح از کجا تامین خواهد شد

مقام‌های وزارت داخله طالبان در حال نمایش رنگ جدید تاکسی‌ها - @GMICafghanistan/twitter

وزارت داخله (کشور) و ریاست عمومی پلیس ترافیک طالبان، روز سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت (۹ مه)، در یک نشست خبری در کابل، بخشنامه جدیدی را برای تغییر رنگ تاکسی‌های شهری و روستایی در افغانستان اعلام کرد.

بر اساس این بخشنامه‌، همه دارندگان تاکسی باید به‌وسیله دستگاه بیومتریک ثبت شوند و رنگ خودروهای تاکسی نیز به دو رنگ مختلف تغییر کنند تا تاکسی شهری از تاکسی روستایی قابل‌ تفکیک باشند.

طالبان دلیل اجرای این بخشنامه‌ را تلاش برای کاهش میزان جرائم امنیتی و جنایی عنوان کرده‌اند.

حسیب‌الله مختار، رئیس اداره پلیس ترافیک طالبان، در این نشست خبری گفت: «روند عملی‌سازی این طرزالعمل از فردا چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت، در سراسر کشور آغاز می‌شود و تا سه ماه دیگر ادامه خواهد داشت.» او گفت که پس از پایان زمان تعیین شده، «با متخلفین برخورد قانونی صورت می‌گیرد.»

اما این مقام طالبان مشخص نکرد که هزینه تغییر رنگ تاکسی‌ها را چه کسی باید بپردازد، زیرا تغییر رنگ خودرو و نیز گرفتن مجوز برای انجام آن در افغانستان کار پرهزینه‌ای است و با توجه به شرایط بد اقتصادی که در ۲۰ ماه گذشته در کشور حاکم بوده، پرداخت این هزینه از توان بسیاری از دارندگان تاکسی خارج است.

طالبان پس از پایان نشست خبری، به‌عنوان نمونه دو نوع تاکسی شهری و روستایی را به نمایش گذاشتند. این دو خودرو که به رنگ‌های سفید و آبی روشن بودند، رنگ جدید موردنظر طالبان برای تاکسی‌ها را نشان می‌دادند‌.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که از سال‌های پیش، رنگ تاکسی‌ها در افغانستان زرد و سفید بود، اما در سال‌های اخیر در کابل و برخی از استان‌ها، مردم از خودروهای شخصی خود که رنگ‌های مختلفی داشتند، به‌عنوان تاکسی مسافربری استفاده می‌کردند. این کار به نحوی راه‌حلی برای بیکاری مزمنی بود که مردم در سراسر کشور با آن مواجه بودند.

رئیس اداره ترافیک طالبان، با اشاره به این نکته گفت که اکنون «فقط ۲۰ تا ۳۰ درصد انتقالات در پایتخت و استان‌ها، با خودروهای تاکسی (که رنگ مخصوص تاکسی را دارند) صورت می‌گیرد و بقیه توسط خودروهای شخصی (که به‌عنوان تاکسی بدون رنگ و کد مخصوص کار می‌کنند) انجام می‌شود.»

او افزود که مشخص نبودن رنگ خودروهای مسافربری، سبب افزایش مشکلات امنیتی و جرائم شده است.

حسیب‌الله مختار مدعی شد که رنگ انتخاب شده برای تاکسی‌ها، دارای کد مشخص و در کنوانسیون‌های بین‌المللی ثبت شده است. او در مورد چگونگی ثبت در کنوانسیون‌های بین‌المللی توضیح بیشتری نداد.

طالبان پس از تسلط بر افغانستان در اوت ۲۰۲۱، تلاش می‌کنند که با برخی تغییرات ظاهری در شهرها نشان بدهند که حضورشان در کشور سبب شکوفایی و پیشرفت شده است. این در حالی است که این گروه در ۲۰ سال گذشته، برخی از مظاهر هنر، فرهنگ، تاریخ و ادبیات را به بهانه این‌که تندیس یا تصویر موجودات زنده‌اند و به لحاظ دینی مجاز نیستند، تخریب کرده‌اند.

با این حال، طالبان هزینه اقداماتی که برای نشان دادن پیشرفت و توسعه انجام داده‌اند را به زور از مردم گرفته‌اند.

تاکنون موارد زیادی از نقاط مختلف کشور گزارش شده است که طالبان برای ساختن جاده یا پل، مردم را به زور به پرداخت پول واداشته‌اند. در تازه‌ترین مورد، مردم در استان غور مدعی شدند که طالبان برای ساخت یک جاده از حقوق ماهانه آن‌ها که از ادارات دولتی یا دفاتر غیردولتی دریافت می‌کنند، برداشت کرده‌اند.

یک کارمند صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) به رسانه‌های محلی گفت که این دفتر از دو ماه پیش حقوق کارمندان افغانش را پرداخت نکرده است، زیرا تلاش می‌کند تا مطمئن شود که طالبان بخشی از حقوق آنان را نمی‌گیرند.

موضوع تغییر رنگ تاکسی‌ها نیز از مواردی این چنینی است که هزینه زیادی برای رانندگان یا دارندگان تاکسی دارد و این در حالی است که بیکاری، هزینه هنگفت مواد غذایی و کمبود نقدینگی در کشور، سبب شده است که بیشتر از ۹۰ درصد جامعه زیر خط فقر زندگی کنند.

بیشتر از جهان