اجرای حکم اعدام یوسف مهراد و صدرالله فاضلی زارع به جرم توهین به مقدسات

شاهزاده رضا پهلوی از همه مدافعان آزادی بیان در ایران و سراسر جهان خواسته بود که برای نجات جان یوسف مهراد و صدرالله فاضلی‌ زارع، و لغو حکم اعدام آنها به جمهوری اسلامی فشار بیاورند

یوسف مهراد، کارگر اعدام شده - هرانا

خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه ایران خبر داد که هنگام اذان صبح روز دوشنبه ۱۸ اردیبهشت، حکم اعدام یوسف مهراد و صدرالله فاضلی زارع، دو شهروند و کارگر ایرانی در زندان اراک اجرا شده است.

جرم این دو نفر، «سب‌النبی و توهین به مقدسات» و مصداق اتهام‌شان نیز «قرآن‌سوزی» اعلام شده است. اتهاماتی که هنوز مدرک بابت اثبات آن، از سوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی ارائه نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

میزان نوشته است که یوسف مهرداد در شهر اردبیل دستگیر شده و «حداقل در ۱۵ گروه و کانال تلگرامی ضد دین، ادمین و گرداننده اصلی» بوده است. این خبرگزاری همچنین مدعی شد که صدرالله فاضلی زارع نیز «مدیریت ۲۰ گروه و کانال تلگرامی هتاک به مقدسات و خداناباوری» را برعهده داشته است.

پیش از این، فعالان حقوق بشر در ایران خبر داده بودند که روند قضایی طی شده برای صدور حکم اعدام یوسف مهراد و صدرالله فاضله زارع، مغایر با مفاد قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بوده و علاوه بر عدم دسترسی این دو شهروند به وکیل، از آن‌ها تحت شکنجه اعتراف اجباری اخذ شده است.

اخیرا چند مقام جمهوری اسلامی، از جمله علیرضا پناهیان، سخنران بیت علی خامنه‌ای، از «دین‌گریز شدن» مردم و نسل جوان در ایران سخن گفته‌اند.

جمهوری اسلامی در روزهای اخیر، اجرای احکام اعدام را شتاب داده است تا همچنان از حیث تعداد اعدام‌ها نسبت به جمعیت کشور، در دنیا رکورددار و اول باشد. بر اساس اعلام سازمان‌های حقوق‌بشری، شمار اعدام‌ها در ایران، تنها در ۱۱ روز گذشته به دست‌کم ۴۴ نفر رسیده است.

پیش از این، شاهزاده رضا پهلوی، درباره احتمال اجرای حکم اعدام این دو زندانی، ابراز نگرانی کرده و نوشته بود: «از همه مدافعان آزادی بیان در ایران و سراسر جهان می‌خواهم که برای نجات جان یوسف مهراد و صدرالله فاضلی‌ زارع، و لغو حکم اعدام آنها به جمهوری اسلامی فشار بیاورند.» شاهزاده رضا پهلوی افزود: «اجازه ندهید که این رژیم خونخوار جان دو انسان دیگر را تنها به دلیل ابراز باور و عقیده بگیرد.»

همچنین روز گذشته، سازمان حقوق بشر ایران نسبت به اعدام قریب‌الوقوع شش شهروند دیگر در استان خوزستان ایران هشدار داده بود.

این شش زندانی به نام‌های علی مجدم، محمدرضا مقدم، عدنان موسوی غبیشاوی، سالم موسوی آلبوشوکه، معین خنفری و حبیب دریس، به اتهام‌های «امنیتی» به اعدام محکوم شده‌اند و روز شنبه هفته جاری، آن‌ها را در زندان شیبان اهواز برای اجرای حکم، به سلول‌های انفرادی بخش قرنطینه منتقل کرده‌اند.