رئیس انجمن گمرک مرزی پاکستان: برای تقویت تجارت با افغانستان باید راه‌آهن ایجاد شود

مقام‌های پاکستان نبود راه‌آهن در گذرگاه‌های تجاری این کشور با افغانستان را یکی از دلایل ناکامی تجارت با کابل در دوهه گذشته عنوان کردند

پیش از این نیز پاکستان اعلام کرده بود که یک مسیر مواصلاتی با افغانستان را به گذرگاه تجاری ارتقا می‌دهد- WAKIL KOHSAR/AFP

انجمن کارگزاران گمرکات مرزی پاکستان (FCAA) برای افزایش حجم مبادلات کالا میان اسلام‌آباد و کابل، خواستار فعال‌‌شدن سیستم راه‌آهن میان مرزهای این دو کشور شد.

ضیاءالحق، رئیس این انجمن، گفت که نبود خط آهن فعال یکی از دلایلی است که سبب تضعیف بندر تجارتی و ترانزیتی چمن در دو دهه گذشته شده است. به گفته‌ او، این امر سبب شده است که صادرکنندگان افغان برای حمل کالاهایشان به شهر کراچی از کامیون‌های شخصی استفاده کنند و هزینه‌های سنگینی بپردازند. 

به گفته‌ رئیس انجمن گمرک مرزی پاکستان، استفاده از کامیون‌های شخصی از طرف بازرگانان افغان به تجارت کالاهای مهم افغانستان از جمله سنگ‌های قیمتی، سنگ مرمر، صنایع دستی، مبلمان، قالین و عسل ضربه زده است.

حق تاکید کرد که فعالسازی بندر تجارتی-ترانزیتی افغانستان به جای «نوبت‌گیری» برای صادرات کالا از طریق بندر کراچی، بسیار مهم است. به گفته‌ او، ساخت سیستم راه آهن برای احیای بندر ترانزیتی- تجارت افغانستان همچنین باعث ایجاد فرصت‌های شغلی برای کارگزاران ترخیص کالا می‌شود.

رئیس انجمن گمرک مرزی پاکستان این اظهارات را در دیدار با فیاض انور، رئیس جدید جمع‌آوری گمرک خیبر پختونخوا، مطرح کرد و از او خواست که در قبال چالش‌های بازرگانی در گذرگاهای مرزی تورخم، غلام‌خان، خرلاچی و انگور اده میان افغانستان و پاکستان حساس باشد و به آن رسیدگی کند.

پاکستان همواره تلاش کرده است که مقصد اصلی بازرگانان و کالاهای افغانستان باشد، اما با توجه به پررنگ شدن نقش ایران و افزایش حجم مبادلات بازرگانی این کشور با افغانستان، به نظر می‌رسد که اسلام‌آباد در تلاش برای یافتن جایگاه دوباره خود است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این نیز رسانه‌های پاکستانی از تصویب‌ طرحی در کابینه‌ حکومت این کشور خبر دادند که بر اساس آن، پاکستان یک مسیر مواصلاتی با افغانستان را به گذرگاهی تجاری ارتقا خواهد داد. روزنامه داون در اواسط ماه آوریل، در مطلبی نوشت کمیته روابط اقتصادی کابینه حکومت مرکزی پاکستان در جلسه اخیرش، ارتقای مسیر «انگور اده» به گذرگاه تجاری به افغانستان و نیز از طریق این کشور به کشورهای آسیای میانه را تصویب کرد.

این تلاش‌های پاکستان برای تقویت روابط بازرگانی با افغانستان در حالی صورت می‌گیرد که چندی پیش، اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری طالبان اعلام کرده بود که اکنون ایران به یکی از شریک‌های بزرگ تجاری افغانستان تبدیل شده است. طالبان برای رونق روابط بازرگانی ایران و افغانستان از تهران خواسته بود تا در مرزهای افغانستان و ایران راه‌آهن بسازد.

مسئولان طالبان در نشست معارفه سفیر و دیپلمات‌های ایران در کابل در اوایل ماه آوریل گفتند که روابط بازرگانی افغانستان با ایران تنها در مبادله کالا خلاصه نمی‌شود، بلکه کابل از طریق بندرهای ایران از جمله بندرعباس و چابهار، ترانزیت نیز انجام می‌دهد.

مسئولان اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری طالبان در این نشست از مقام‌های ایران خواستند که در ساخت راه‌آهن در بندرهای مشترک افغانستان و ایران از جمله بندر اسلام‌قلعه، فراه و نیمروز همکاری کنند.

یونس مهمند، یکی از معاونان دیگر این اتاق، تاکید کرد: «ما می‌خواهیم که در مرزهای اسلام‌قلعه، مرز فراه و نیمروز، شش تا هشت کیلومتر راه‌آهن داشته باشیم تا از ازدحام خودروها جلوگیری شود و ترانزیت آسان‌تر انجام شود. این راه‌آهن در هر بندر نیاز است که از یک انبار تا انبار [دیگر] ایجاد شود.»

بیشتر از جهان