تهدید، آزار و دخالت طالبان در امور نهادهای امدادرسان

کارکنان نهادهای امدادرسان با خطر امنیتی و آزار و اذیت در ایست‌های بازرسی طالبان مواجه‌اند

برای شماری از زنان در قندهار کمک غذایی در ماه مارس توزیع شد-SANAULLAH SEIAM / AFP

بازرس ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان روز چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت (۳ مه) اعلام کرد که نه حکومت آمریکا و نه این نهاد نمی‌دانند که وزارتخانه‌های طالبان چه میزان از آژانس‌های سازمان ملل و نهادهای امدادرسان عواید دریافت می‌کنند.  

سی‌گار در توییتر نوشت که وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز دسترسی به گزارش فصلی خود را محدود کرده است. این گزارش قبل از تسلط طالبان در افغانستان شامل اطلاعات دقیق‌تری در مورد مخارج و عواید وزارتخانه‌ها در این کشور بود. 

این نهاد نوشت که سازمان ملل متحد مخارج خود و شرکایش را به وزارت خارجه آمریکا، به اداره توسعه بین‌المللی آمریکا یا USAID یا سی‌گاز ارائه نمی‌کنند.  

همزمان ای‌بی‌سی نیوز گزارش داد که برخی از جنگجویان طالب در روند امدادرسانی دخالت می‌کنند. 

این رسانه به نقل از سی‌گار گفت که یک جنگجوی طالب در جریان توزیع مواد غذایی اقدام به شلیک هوایی کرده است که این نمونه‌‌‌ای از آزار و اذیت نهادهای امدادرسان غیردولتی فعال در افغانستان است. 

این رویداد در گزارش سه ماهه سربازرس ویژه آمریکا در امور افغانستان آمده است.

طالبان در دسامبر سال گذشته کار زنان در نهادهای غیردولتی را ممنوع اعلام کردند و در ماه آوریل این ممنوعیت شامل دفاتر و آژانس‌های سازمان ملل متحد در افغانستان نیز شد.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش ای‌بی‌سی نیوز، کارکنان نهادهای امدادرسان با خطرات امنیتی و آزار و اذیت در ایست‌های بازرسی طالبان مواجه‌اند و طالبان از دفاتر غیردولتی بازدیدهای اعلام‌نشده انجام می‌دهند. 

در این گزارش آمده است که طالبان به‌طور مکرر برای دریافت اطلاعات درمورد برنامه‌های کاری، بودجه، عملیات و کارکنان نهادهای امدادرسان درخواست می‎‌کنند.  

براساس این گزارش، ممنوعیت کار زنان در ماه آوریل برای سازمان ملل متحد احتمالا نشانه این است که آنها به «مداخله» در عملیات سازمان‌های غیردولتی به ضرر مردم افغانستان ادامه خواهند داد. 

سازمان ملل متحد به سیگار گفت که ضعف در حکومتداری و تنش بین مقام‌های مرکزی و استانی طالبان، واکنش موثر انسانی را با مشکل مواجه می‌کند. با سرنگونی حکومت افغانستان در اوت ۲۰۲۱ و فروپاشی اقتصادی، نهادهای امدادرسان کمک‌های غذایی، آموزشی و مراقبت‌های بهداشتی برای شهروندان این کشور ارائه می‌کنند. 

اما روند توزیع کمک به شدت تحت تاثیر فرمان‌های زن‌ستیزانه طالبان مبنی بر ممنوعیت کار زنان در نهادهای غیردولتی شامل سازمان ملل متحد قرار گرفته است. 

عبدالرحمان حبیب، سخنگوی وزارت اقتصاد طالبان گفت که هیچ گزارشی مبنی بر آزار و اذیت کارمندان نهادهای امدادرسان در ایست‌های بازرسی و مداخله در امور کاری این نهادها وجود ندارد. 

او بار دیگر تاکید کرد که دستور وزارت اقتصاد در ارتباط با ممنوعیت کار زنان در نهادهای غیردولتی همچنان قابل اجرا است و تنها زنان در بخش‌های خاص مانند بهداشت و آموزش می‌توانند کار کنند.

طالبان درحالی به دخالت در امور کاری نهادهای امدادرسان متهم می‌شوند که طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری نشست دوحه به ابتکار سازمان ملل متحد برگزار شد. بخشی از تلاش سازمان ملل متحد در این نشست بهبود در امور امدادرسانی در افغانستان بود. 

بیشتر از جهان