آغاز نشست دوحه؛ سازمان ملل نمایندگان ۲۵ کشور را به این نشست دعوت کرد

شهروندان افغان، به‌ویژه زنان، از هموار شدن مسیر برای به رسمیت شناخته شدن حکومت طالبان در این نشست نگران‌اند

هتل شرق محل برگزاری نشست دو روزه دوحه است-ritzcarlton

نشست دو روزه دوحه در مورد چگونگی تعامل با حکومت طالبان، امروز، دوشنبه، ۱۱ اردیبهشت (اول مه) با سخنان آنتونتو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، آغاز شد.  

این نشست پشت درهای بسته در «هتل شرق» در دوحه برگزار می‌شود و به گزارش خبرگزاری فرانسه، سازمان ملل نمایندگان ۲۵ کشور را، از جمله ایالات متحده آمریکا، چین، روسیه، کمک‌کنندگان بزرگ اروپایی و همسایگان افغانستان، از جمله پاکستان، به حضور در آن دعوت کرده است.  

اما طالبان، از جمله به ‌دلیل اصرار بر تداوم محدودیت شدید بر حق کار و آموزش زنان و دختران، به این نشست دعوت نشده‌اند.  

با این حال، بلال کریمی، معاون سخنگوی طالبان، بر تعامل «مثبت با جهان» تاکید کرده است. او به خبرگزاری فرانسه گفت که مسائل داخلی أفغانستان،‌ مانند محدودیت حقوق زنان، نباید در تصمیم‌گیری در مورد تعامل دیپلماتیک و به رسمیت شناختن این گروه نقش داشته باشد.  

او گفت: «این‌ها نباید به مثابه ابزار سیاسی استفاده شوند. کشورها باید شجاعت اخلاقی داشته باشند که مستقل برای تعامل مثبت به میدان بروند.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان ملل گفته است که در نشست دوحه در مورد حقوق زنان، تشکیل دولت فراگیر، تروریسم و مبارزه با مواد مخدر گفت‌وگو خواهد شد. 

جزئیات بیشتری از محتوای گفت‌وگوهای دوحه منتشر نشده است، اما شهروندان افغان، به‌ویژه زنان، از هموار شدن مسیر برای به رسمیت شناخته شدن حکومت طالبان در این نشست نگران‌اند.  

یکشنبه، ۳۰ آوریل (۱۰ اردیبهشت)، ۲۱ نهاد مدنی و مدافع حقوق زنان نامه‌ای سرگشاده به سازمان ملل و شرکت‌کنندگان در این نشست فرستادند. در این نامه تاکید شده است که رژیم طالبان ‌اصلاح‌شدنی نیست و هر گونه تلاش برای عادی‌سازی روابط دیپلماتیک با این گروه محکوم است. 

سازمان ملل متحد از تامین نشدن بودجه ۴.۶ میلیارد دلاری برای کمک‌های بشردوستانه طی سال جاری میلادی در افغانستان نگران است. تاکنون فقط ۲۵۰ میلیون دلار از این مبلغ در اختیار سازمان ملل قرار گرفته است.  

گفته می‌شود که در نشست دوحه، دبیرکل سازمان ملل اطلاعات جدیدی درباره روند امدادرسانی در افغانستان ارائه خواهد کرد. 

حنا ربانی، معاون وزیر خارجه پاکستان، در حاشیه نشست دوحه به خبرنگاران گفت که توانمندسازی اقتصادی شهروندان افغان، مهم‌تر از نوع رژیمی است که بر آن‌ها حکومت می‌کند.  

او گفت که میلیون‌ها شهروند افغان نباید قربانی سیاست شوند و جامعه جهانی خواستار تامین صلح و ثبات در افغانستان است.  

پاکستان از حامیان حکومت طالبان دانسته می‌شود. 

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران گفته است که حسن کاظمی قمی، سفیر ایران در افغانستان، با هیئتی در نشست دوحه شرکت می‌کند.  

همزمان، ناصر کنعانی، سخنگوی این وزارتخانه، در نشستی خبری در تهران گفت که جمهوری اسلامی ایران از برگزاری نشست‌های دوجانبه، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در راستای تامین امنیت و ثبات در افغانستان حمایت می‌کند. 

او در واکنش به برگزاری نشست دوحه گفت: «در این نشست هم تلاش می‌کنیم که مواضع اصولی و منطقه‌ای خودمان را در ارتباط با نحوه کمک به حل مسائل افغانستان مطرح، و بر ضرورت حمایت از ابتکارات منطقه‌ای برای حل‌و‌فصل مسائل افغانستان تاکید کنیم.» 

حکومت طالبان با بحران مشروعیت در داخل و خارج از افغانستان مواجه است و با گذشت بیش از یک سال و نیم از حکومت این گروه بر کشور، هنوز هیچ کشوری حکومت آن را به رسمیت نشناخته است؛ هرچند، برخی از کشورها در این مدت برای تعامل با طالبان اقدام کرده‌اند.