نقش چالش‌برانگیز گروه واگنر در تنش‌های روبه گسترش آفریقا

یوگنی پریگوژین، بنیان‌گذار گروه واگنر، از کشورهای غربی که سعی دارند این گروه را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهند، به‌شدت انتقاد کرد

پریگوژین گفت یگان‌های واگنر برای حفاظت از غیرنظامیان و منافعشان در کشورهای مختلف آفریقایی تلاش می‌کنند- Wikimedia Commons

یوگنی پریگوژین، بنیان‌گذار گروه واگنر، اطلاعات منتشرشده در رسانه‌ها را مبنی‌بر اینکه جنگجویان گروه واگنر درنتیجه حمله‌ای که پایگاه روسیه را در کشور مالی هدف قرار داد متحمل خسارت‌های سنگینی شده‌اند، رد کرد.

او از کشورهای غربی که سعی دارند «واگنر» را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهند، به‌شدت انتقاد کرد. پریگوژین درحالی این صحبت‌ها را مطرح کرد که بحث در سطح بین‌المللی درباره فعالیت‌ گروه نظامی-خصوصی واگنر در قاره آفریقا شدت گرفته است. علاوه‌بر این، براساس گزارش‌ها و اطلاعات گسترده، جنگجویان گروه واگنر در جنگ جاری در سودان نقش دارند.

پریگوژین به خبرنگاران گفت گزارش‌های منتشرشده درباره تلفات نیروهای واگنر مستقر در مالی «صددرصد نادرست است».

او افزود که نیروهای واگنر در جریان حمله سازمان جهادی وابسته به القاعده در «شهر سوارا در مرکز کشور مالی» متحمل هیچ نوع تلفاتی نشده‌اند. پریگوژین ضمن دفاع از فعالیت گروه واگنر در سودان و به‌طور کلی در آفریقا، افزود که یگان‌های واگنر پیوسته در جنگل‌ها گشت‌زنی می‌کنند، تروریست‌ها را نابود می‌کنند و برای حفاظت از غیرنظامیان و منافع آن‌ها در کشورهای مختلف آفریقایی تلاش می‌کنند.

این مقام نزدیک به کرملین گفت: «من در مسائل قاره آفریقا نقش دارم و ما در آفریقاییم تا از کسانی که از ما کمک می‌خواهند محافظت کنیم، از غیرنظامیان و منافع ملی آن‌ها در برابر تروریست‌ها و راهزنان که برخی از آن‌ها اصالتا آفریقایی نیستند، محافظت کنیم.»

او با حمله به کشورهای غربی افزود: «این اقدام‌ها را فرانسوی‌ها و آمریکایی‌هایی انجام می‌‌دهند که در ریشه‌کن‌کردن گروه‌های شبه‌نظامی و تروریست‌ها در سراسر جهان ناکام شده‌اند؛ زیرا آن‌ها تنبل و بی‌کاره‌اند و همواره در پایگاه‌های خود باقی می‌مانند و تنها کاری که انجام می‌دهند حفاظت از خود آن‌ها است، در حالی‌که ما مشغول گشت‌زنی در جنگل‌هاییم تا تروریست‌ها را از عمق مخفی‌گاه‌های آن‌ها بیرون آوریم و نابود کنیم.»

در همین حال، گروه موسوم به جماعت «نصرت اسلام و مسلمین» مسئولیت حمله در شهر سیوارا را برعهده گرفت و افزود که این حمله به کشته‌شدن ده‌ها تن از سربازان ارتش مالی و جنگجویان گروه واگنر منجر شده است؛ اما پریگوژین با متهم‌کردن گروه «نصرت اسلام و مسلمین» به ترویج ادعاهایی عاری از حقیقت، گفت: «تا آن‌جا که من اطلاع دارم هیچ آسیبی به نیروهای واگنر نرسیده است.» 

او افزود که گروه «نصرت اسلام و مسلمین، القاعده و سایر سازمان‌هایی که درنتیجه مبارزه علیه تروریسم در طول چند سال گذشته به‌شدت ضربه دیده‌اند و دیگر توانایی راه‌اندازی هیچ‌گونه حمله‌ای را ندارند، به ترویج تبلیغات نادرست روی آورده‌اند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پریگوژین با اشاره به اینکه «تروریست‌ها متحمل خسارات سنگین شده‌اند»، افزود: «ارتش مالی به‌خوبی کنترل اوضاع کشور را در دست دارد.»

این درحالی است که دولت مالی روز یکشنبه (۲۳ آوریل ۲۰۲۳) اعلام کرد که ۱۰ غیرنظامی و ۳ سرباز در انفجار خودروی بمب‌گذاری شده در نزدیکی فرودگاه سوارا در منطقه موپتی کشته شدند. همچنین، رسانه‌ها به نقل از مقام‌های محلی و یک منبع دیپلماتیک گفتند محلی که هدف حمله قرار گرفته است، اردوگاهی برای اسکان نیروهای روسی بوده است.

از سوی دیگر، پریگوژین از درخواست نمایندگان بریتانیا برای اعلام گروه واگنر به‌عنوان یک سازمان تروریستی به‌دلیل «فعالیت‌های خرابکارانه در مناطق دارفور و سواحل سودان» انتقاد کرد. این فرد ثروتمند و تاجر بزرگ که اخیرا به داشتن «قدرتمندترین ارتش جهان» افتخار می‌کند، گفت «مرحله تغییر و دگرگونی در جهان آغاز شده و این پدیده  بسیار خوبی است که در حال حاضر اتفاق می‌افتد».

پریگوژین گفت نیروهای واگنر همه‌جا دربرابر داعش، القاعده، بوکوحرام و سایر سازمان‌های تروریستی می‌جنگند و در این زمینه موفق به کسب دستاوردهای بسیاری شده‌اند. او با اشاره به اینکه داعش و القاعده در مالی برای مبارزه با نیروهای واگنر متحده شده‌اند، به گونه‌ای تمسخرآمیز، گفت: «اگر در غرب واگنر به‌عنوان یک سازمان تروریستی محسوب شود، این بدان معنا است که غربی‌ها، داعش و القاعده را سازمان‌های بشردوستانه می‌بینند و شاید فعالیت‌های آن‌ها را تسهیل کنند و حتی از آن‌ها برای شرکت در جلسات و رویدادهای پارلمان بریتانیا دعوت کنند.»

پس از شروع جنگ در سودان، بحث و جدل درمورد فعالیت‌های گروه واگنر در آفریقا افزایش یافته و طبق برخی گزارش‌ها، گروه واگنر فناوری‌های موشکی و تسلیحاتی را که از سوریه منتقل شده، در اختیار نیروهای واکنش سریع قرار داده است. هرچند واگنر صحت این گزارش‌ها را رد کرده است، اما پریگوژین اعلام کرد اگر سودانی‌ها از او بخواهند، برای ایفای نقش در سودان آمادگی دارد.

در همین حال، رسانه‌های وابسته به گروه واگنر، گزارش داده‌اند که «پریگوژین به‌تازگی نامه‌ سرگشاده‌ای را به دو طرف متخاصم در سودان ارسال کرده و با توجه به احترامی که هر دو جانب به او دارند، تمایل خود را برای میانجی‌گری به‌منظور دستیابی به آتش‌بس ابراز کرده است». همچنین سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، دو روز پیش اعلام کرد که «سودان حق دارد از خدمات (واگنر) بهره‌مند شود».

با این حال، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، اخیرا از حضور نیروهای «واگنر»در سودان ابراز نگرانی کرد و این امر به تلاش بریتانیا و سایر کشورهای غربی برای قراردادن گروه «واگنر» در فهرست سازمان‌های تروریستی، سرعت بیشتری بخشید.

برگرفته از روزنامه الشرق‌الاوسط

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه