اسناد محرمانه پنتاگون: جاسوسان آمریکایی از ساخت تاسیسات نظامی چین در امارات باخبر شدند

امارات متحده عربی یکی از نزدیک‌ترین متحدان ایالات متحده در حاشیه خلیج فارس است

روزنامه واشینگتن‌پست می‌گوید در بخشی از اسناد محرمانه پنتاگون که به‌تازگی در پلتفرم پیام‌رسان دیسکورد منتشر شده‌اند، می‌خوانیم که «سرویس‌های اطلاعاتی ایالات متحده، ساخت‌وساز تاسیسات نظامی مشکوک چینی در امارات متحده عربی» را شناسایی کرده‌اند.

امارات متحده عربی یکی از نزدیک‌ترین متحدان ایالات متحده در حاشیه خلیج فارس است. به گفته این روزنامه، مقام‌های اماراتی سال گذشته اعلام کردند که به‌دلیل نگرانی‌های ایالات متحده، پروژه ساخت این تاسیسات نظامی را متوقف کرده‌اند.

در بخشی از این اسناد که واشینگتن‌پست چاپ کرده است، از ساخت دست‌کم پنج پایگاه و ۱۰ سایت پشتیبانی لجستیکی چینی‌ها در امارات تا سال ۲۰۳۰ میلادی صحبت می‌شود.

قرار بود پروژه ساخت تاسیسات نظامی چینی‌ها در بندر ابوظبی، در نزدیکی پایتخت امارات باشد. به استناد مدارک افشا ‌شده، نام پروژه محرمانه چینی‌ها «پروژه ۱۴۱» بوده است.

در یکی از این اسناد که یک نقشه هم دارد، می‌بینیم که تلاش‌های پکن در امارات بخشی از کارزار جاه‌طلبانه ارتش آزادی‌بخش خلق چین، «پی آل ای»، برای ایجاد یک شبکه نظامی جهانی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی از مقام‌های عالی نظامی دولت آمریکا که دراین‌باره به‌صورت ناشناس با روزنامه واشینگتن‌پست گفت‌وگو کرده است، می‌گوید «‌در دولت جو بایدن همچنان بسیاری بر این باورند که امارات متحده عربی اساسا پس از متوقف کردن سایت نظامی چین، تصمیم گرفته است با ایالات متحده همکاری کند. اما من به این موضوع باور ندارم.»

به گفته این مقام ارشد نظامی، «رهبران اماراتی معتقدند که چین در حال حاضر اهمیت زیادی برای خاورمیانه در حال رشد دارد.»

یکی از مقام‌های اماراتی در گفت‌وگو با واشینگتن‌پست اعلام کرد که کشورش در این زمینه واکنشی نشان نخواهد داد.

این فرد هم که خواسته است ناشناس بماند، با اشاره به دستگیری مظنون پرونده این افشاگری نظامی به روزنامه چاپ پایتخت آمریکا، گفت: «سیاست ما این است که در مورد مطالب غیرقطعی اظهارنظر نکنیم، چرا که ادعا می‌شود این اسناد به‌طور مجرمانه افشا شده‌اند.»

درحالی‌که درز اسناد محرمانه پنتاگون از ۱۳ آوریل گذشته تا امروز روابط دولت آمریکا با متحدان این کشور را تحت تاثیر قرار داده است، کاخ سفید چهارشنبه از دادگاه فدرال مسئول پرونده جک تشیرا، ارتشی ۲۱ ساله آمریکایی و مظنون اصلی این افشاگری‌ها، خواست اجازه خروج او از زندان به قید وثیقه را ندهد.

به گفته دولت ایالات متحده، امکان دارد که این عضو پیشین نیروهای هوایی آمریکا در صورت آزادی مشروط و موقت، بتواند اطلاعات بیشتری را در اختیار کشورهای متخاصم قرار دهد یا حتی فرار کند.

جک تشیرا ۱۳ آوریل گذشته به‌اتهام افشای هزاران سند محرمانه پنتاگون در یک پلتفرم پیام‌رسان موسوم به دیسکورد، بازداشت و فردای آن روز در دادگاه فدرال ایالت ماساچوست و در شهر بوستون، پایتخت ایالت، محاکمه شد.

گفته می‌شود مجازات این افشاگر دست‌کم ۲۵ سال زندان خواهد بود.

بیشتر از جهان