واهمه طالبان از اعلام نتایج انتخابات

اعلام نتایج انتخابات گزینه حکومت موقت را منتفی می‌سازد

 به بن بست کشیده شدن انتخابات ریاست جمهوری افغانستان مشروعیت نظام را با چالش روبه‌رو خواهد کرد- Sajjad HUSSAIN / AFP

منابعی در کمیسیون انتخابات گفته‌اند که به احتمال زیاد‌، نتایج ابتدایی انتخابات ششم مهر ریاست جمهوری، روز چهارشنبه یا پنجشنبه هفته جاری اعلان خواهد شد. یک منبع از کمیسیون انتخابات به رسانه‌ها گفته است که روند تکنیکی بازشماری آرا تکمیل شده و در حال حاضر روی میز قرار دارد. به گفته این منبع، روند انتخابات ریاست جمهوری در موقعیتی استثنایی قرار گرفته و هیچ گزینه ای جز اعلان نتایج نمی‌تواند در دستور کار کمیسیون انتخابات قرار داشته باشد. با آن که تعدادی از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری مخالف اعلان نتایج انتخابات هستند، - پیش از رسیدگی به سرنوشت 300 هزار رایی که برخی از تیم‌های انتخاباتی آن را تقلبی می‌دانند، کمیسیون خود را متعهد به اعلان نتایج کرده است.

مخالفت با اعلان نتایج انتخابات تنها به نامزدان انتخاباتی و تیم‌های‌شان بر نمی‌گردد؛ گروه طالبان هم به شدت با اعلان نتایج انتخابات مخالفت کرده‌اند.

این گروه گفته است که اعلان نتایج انتخابات می‌تواند روند صلح در افغانستان را برهم بزند.

اکبر آغا جان، که در زمان طالبان به عنوان وزیر دادگستری کار کرده است، و حالا در سایه دولت جمهوری اسلامی افغانستان زندگی می‌کند، به رسانه‌ها گفته است که نتایج انتخابات ریاست جمهوری در حال حاضر نباید اعلان شود. بلکه باید بعد از به نتیجه رسیدن گفت‌وگو‌های میان افغان‌ها مشخص شود. اکبر آغا جان که به تازگی از قطر برگشته، در آنجا با زلمی خلیل زاد، نماینده امریکا، درباره صلح افغانستان و نماینده‌های طالبان در دفتر قطر گفتگو کرده است. او می گوید که مذاکرات بین طالبان و نماینده‌های دولت امریکا به نتیجه نهایی رسیده و احتمالا طی دو روز دیگر نتیجه آن اعلان می‌شود. به دنبال آن در طول یک هفته بعدی مذاکرات میان افغان‌ها آغاز خواهد شد. اکبر آغا جان باور دارد که افغانستان به زودی شاهد تحولات بزرگی خواهد بود که جنگ را در این کشور به پایان می‌رساند.

اما با تمام این‌ها، چرا طالبان از اعلان نتایج انتخابات ریاست جمهوری واهمه دارد؟ به باور اکثر کارشناسان سیاسی‌، به بن بست کشیده شدن انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، گزینه دیگری جز حکومت موقت ندارد. حتی در صورتی که انتخابات به دور دوم برود، - با توجه به این که برگزاری انتخابات در کوتاه مدت امکان نخواهد داشت، در دراز مدت نیز مشروعیت نظام را با چالش روبه‌رو خواهد کرد؛ و بار دیگر گزینه حکومت موقت به میان می‌آید. بحث حکومت موقت هم از ماه‌ها قبل مطرح بوده است. تعدادی از احزاب سیاسی، تیم‌های انتخاباتی و به خصوص گروه طالبان، به شدت در پی ایجاد حکومت موقت هستند. طالبان در تمام سفر‌های خود به کشور‌های منطقه، از آنان درخواست کرده فشار‌ بیشتری بر دولت افغانستان برای ایجاد حکومت موقت بگذارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طالبان می‌داند که با ایجاد حکومت موقت، جایگاه همه جریان‌ها برابر خواهد بود و در این وضعیت آن‌ها می‌توانند امتیاز بیشتری را به دست بیاورند. در حالی که وقتی نتایج انتخابات اعلان شود و حکومت جدید سوگند ادا کند‌، آن‌گاه با حکومتی با مشروعیت پنج ساله روبه‌رو هستند که باید با توافق، بخشی از امتیاز‌هایی را که به دیگر احزاب و جریان‌های درگیر در جنگ افغانستان داده می‌شود، بپذیرند. به همین دلیل طالبان برای ایجاد حکومت موقت - به جای روی کار آمدن حکومتی بر مبنای انتخابات، تلاش زیادی می‌کند.

اما به هر روی جامعه مدنی افغانستان‌، تعدادی از احزاب و بعضی از کشور‌های حامی افغانستان نیز مخالف رفتن به سوی حکومت موقت‌اند. به نظر آنان با ایجاد حکومت موقت‌، دستاورد‌های هجده ساله افغانستان همه از بین خواهد رفت. قانون اساسی به حالت تعلیق در می‌آید‌، قوانین حقوق بشری نقض می‌شود و مهم‌تر از همه، نظام افغانستان که اکنون متکی بر دموکراسی است‌، دستخوش تغییر شده و احتمال حرکت به سوی سوی یک نظام تک محور استبدادی خواهد بود.

حالا باید انتظار کشید تا مشخص شود کمیسیون انتخابات افغانستان‌، نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری را  به‌رغم فشار‌های زیاد اعلان خواهد کرد، یا تعلیق‌ها و تاخیر‌، ریشه حکومت دموکراتیک در افغانستان را خشک خواهد کرد.

بیشتر از