سخنگوی قوه قضاییه: امدادگر بلژیکی با اسدالله اسدی مبادله می‌شود

پرونده نیلوفر حامدی و الهه محمدی به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ابوالقاسم صلواتی رفت

مسعود ستایشی مخالفان حجاب اجباری را تهدید کرد-ایرنا

مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه، در نشست خبری روز چهارشنبه ۶ اردیبهشت، از تبادل اسدالله اسدی، دیپلمات سابق جمهوری اسلامی، با اولیویه وندکاستیل، امدادگر بلژیکی محبوس در ایران، خبر داد و گفت این تبادل پس از طی تشریفات انجام خواهد شد.

اسدالله اسدی به جرم اقدام برای بمب‌گذاری در گردهمایی سازمان مجاهدین خلق در بلژیک بازداشت و به ۲۰ سال زندان محکوم شد. پس از بازداشت و محکومیت او، جمهوری اسلامی با تکرار رویه‌های پیشین و به قصد تحت فشار گذاشتن بروکسل، اولیویه وندکاستیل را در ایران دستگیر و با اتهام «جاسوسی» به ۲۸ سال زندان محکوم کرد.

اکنون آن‌گونه که سخنگوی قوه قضاییه می‌گوید، تهران و بروکسل برای آزادی دو تبعه خود درخواست داده‌اند و این تبادل بر اساس معاهده استرداد مجرمان که دو کشور امضا کرده‌اند، انجام می‌شود.

مسعود ستایشی در نشست خبری روز چهارشنبه از تایید حکم اعدام جمشید شارمهد، شهروند ایرانی‌ــ‌آلمانی، در دیوان عالی کشور نیز خبر داد و گفت این حکم به دادگاه ابلاغ و اقدام‌های قانونی آن انجام می‌شود.

جمشید شارمهد در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران که ریاست آن را ابوالقاسم صلواتی، مشهور به قاضی اعدام، برعهده دارد، به اعدام محکوم شد. آن‌طور که مسعود ستایشی می‌گوید، پرونده نیلوفر حامدی و الهه محمدی، خبرنگاران روزنامه‌های شرق و هم‌میهن، نیز به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران ارجاع شده است.

سخنگوی قوه قضاییه درباره آخرین وضعیت این دو خبرنگار گفت که کیفرخواست آن‌ها با اتهام «همکاری با دولت متخاصم آمریکا، اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی و فعالیت تبلیغی علیه نظام» صادر شده است. به گفته ستایشی، رسیدگی به پرونده نیلوفر حامدی و الهه محمدی اواخر اردیبهشت آغاز می‌شود.

سخنگوی قوه قضاییه به سوالی درباره پرونده مربوط به کشته شدن یک بسیجی به نام آرمان الله‌وردی نیز پاسخ داد و گفت برای هشت متهم این پرونده کیفرخواست صادر شده است. به گفته او، اتهام سه نفر از آن‌ها «محاربه از طریق تمسک به سلاح سرد و اقدام علیه امنیت ملی» و اتهام بقیه «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» است.

در پرونده مربوط به کشته شدن آرمان الله‌وردی که به پرونده «اکباتان» شهرت دارد، معترضانی از جمله میلاد آرمون، حسین نعمتی، علیرضا کفایی و مهدی حسینی با اتهام‌هایی سنگین مواجه‌اند.

به‌ گزارش حساب ۱۵۰۰ تصویر، میلاد آرمون حتی زیر شکنجه‌های شدید هم اتهام قتل مامور بسیج را قبول نکرده و گفته که اصلا چاقویی در دست نداشته است؛ با این همه، دستگاه‌ قضایی و نهادهای امنیتی اصرار دارند قتل آرمان الله‌وردی را به گردن او بیندازند. سخنان روز چهارشنبه سخنگوی قوه قضاییه بار دیگر نگرانی‌ها برای متهمان پرونده اکباتان را افزایش داد.

مسعود ستایشی در نشست خبری چهارشنبه به سوالی در خصوص جمعه خونین زاهدان در هشتم مهرماه نیز پاسخ داد و گفت که برای متهمان کیفرخواست صادر شده است. جمهوری اسلامی قصد دارد تعداد معدودی از عوامل کشتار خونین مردم زاهدان را محاکمه کند اما فعالان بلوچ از جمله مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، تاکید کرده‌اند که باید آمران و عاملان هر دو محاکمه شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی قوه قضاییه از ارائه جزئیات درباره پرونده جمعه خونین زاهدان طفره رفت و خدانور لجه‌ای، شهروند بلوچ را که در اعتراض‌ها کشته شد، به «سرقت» متهم کرد.

مسعود ستایشی در پاسخ به سوالی درباره پرونده سرنگونی هواپیمای اوکراینی و امتناع قوه قضاییه از انتشار اسامی محکومان گفت که برای اعلام اسامی با محدودیت‌های قانونی مواجه است. او در خصوص اینکه چرا برای محکومان پرونده حکم اعدام صادر نشد، ادعا کرد که قضات در جمهوری اسلامی بر اساس اصل تناسب جرم و مجازات، حکم قانونی را صادر می‌کنند.

سخنگوی قوه قضاییه اتهام محاربه برای متهم ردیف اول پرونده سرنگونی هواپیمای اوکراینی را رد کرد و با اشاره به ماده ۲۷۹ قانون مجازات اسلامی درباره محاربه، گفت: «اقدام متهم باید مبتنی بر قصد جان مردم یا ارعاب صورت گرفته باشد؛ در حالی که متهم برای زدن موشک اقدام کرده بود.»

مسعود ستایشی در نشست خبری روز چهارشنبه، مخالفان حجاب اجباری را نیز تهدید کرد و گفت: «دستگاه قضایی آخرین ایستگاه برای برخورد با هنجارشکنان است.»