واکنش طالبان به گزارش واشنگتن‌پست؛ «داعش در افغانستان حضور فیزیکی ندارد»

سخنگوی طالبان ادعا کرد که «داعش در افغانستان سخت سرکوب شده و در حال نابودی است»

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، یکشنبه، سوم اردیبهشت (۲۳ آوریل)، گزارش واشنگتن‌پست را از اسناد فاش‌شده پنتاگون «تبلیغاتی» و «جعلی» خواند و گفت که این گزارش نشان می‌دهد که بعضی از «حلقه‌های آمریکایی» هنوز از «دشمنی» دست برنداشته‌اند.

واشنگتن‌پست به نقل از اسناد پنتاگون، می‌نویسد که افغانستان بار دیگر به مرکز تروریسم بدل شده است. در گزارش این روزنامه با استناد به اطلاعات موجود در اسناد پنتاگون، آمده است که گروه داعش می‌کوشد حمله‌هایی علیه سفارتخانه‌ها، مرکزهای بازرگانی و محل‌های برگزاری مسابقات جهانی فوتبال طرح‌ریزی کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اطلاعات سری پنتاگون که پس از افشا در دسترس واشنگتن‌پست قرار گرفته است، نشان می‌دهد که پس از خروج نیروهای آمریکایی، افغانستان به مرکز هماهنگی مهمی برای گروه داعش بدل شده است.

در بخشی از این گزارش آمده است: «داعش در حال توسعه عملیات‌های خارجی است که به منابع خارج از افغانستان، عوامل عملیاتی در کشورهای هدف، و شبکه‌های تسهیل‌کننده گسترده متکی است.»

به گزارش واشنگتن‌پست، مقام‌های پنتاگون دسامبر گذشته از ۹ توطئه که داعش در افغانستان طراحی کرده بود، باخبر بودند و این شمار تا فوریه سال جاری میلادی به ۱۵ مورد افزایش یافته ‌است.

این روزنامه به نقل از ارزیابی سری پنتاگون می‌نویسد که گروه داعش قصد دارد با استفاده از خاک افغانستان، حمله‌هایی را در اروپا و آسیا برنامه‌ریزی کند.

ذبیح‌الله مجاهد در واکنش به این گزارش، بیانیه‌ای صادر کرد که در آن ادعا شده است که «داعش در افغانستان سخت سرکوب شده و در حال نابودی است.»

در بیانیه سخنگوی طالبان آمده است: «افغانستان در سطح منطقه به یک کشور امن تبدیل شده و عید فطر امسال، نمونه‌ای است که در تمام کشور هیچ رویداد امنیتی ثبت نشده است.»

سخنگوی طالبان نشر اسناد سری پنتاگون را در واشنگتن‌پست، «کار حلقه‌های استخباراتی» خوانده است که «خواستار شرایط خوبی برای افغان‌ها نیستند».

طالبان بارها خبرهایی از حمله به مخفیگاه‌های داعش در کابل و شماری از استان‌های شمالی افغانستان منتشر کرده‌اند، اما در اظهارات و بیانیه‌های رسمی، حضور داعش را در افغانستان انکار می‌کنند. چندی پیش امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان، نیز ادعا کرده بود که داعش در افغانستان وجود ندارد.

بیشتر از جهان