رشد ۴۷۸ درصدی قیمت خوراکی‌ها طی ۶ سال؛ دولت نرخ واقعی تورم را اعلام نمی‌کند

روزنامه اعتماد: مدیران مرکز آمار ایران به‌دنبال دستکاری شاخص‌ها و پنهان کردن نرخ واقعی تورم‌اند و به همین دلیل آمار ماه‌های اسفند و فروردین را هنوز منتشر نکرده‌اند

بازار تجریش در تهران - AFP

مرکز آمار ایران برخلاف رویه همیشگی و در حالی که به چهارمین روز از اردیبهشت ۱۴۰۲ رسیده‌ایم، نه‌تنها نرخ تورم ماه فروردین را اعلام نکرده بلکه از اعلام نرخ تورم اسفند ۱۴۰۱ نیز هنوز خبری نشده است؛ اتفاقی که از نگاه خبرنگار روزنامه اعتماد، جز تلاش این سازمان دولتی برای بازی با اعداد و کاهش دستکاری‌‌شده شاخص تورم معنایی ندارد.

این روزنامه طی یک بررسی میدانی اعلام کرد که با کاهش قدرت خرید مردم در دو ماه اخیر، سبد غذایی خانوارهای تهرانی به میزان زیادی آب رفته است؛ «چنانکه گفت‌وگو با بخش تقاضای واقعی در بازار خوراکی‌ها این جمع‌بندی را به وجود آورد که حجم سبد خوراکی خانوارهای ساکن تهران عمدتا بین ۳۰ تا ۷۰ درصد کاهش یافته است.»

در گزارش روزنامه اعتماد آمده است:‌ «برخی کارشناسان دلیل تاخیر مرکز آمار در انتشار نرخ تورم ماه‌های اسفند و فروردین را تغییر نرخ پایه مطرح کردند. اوایل سال جاری مرکز آمار اعلام کرده بود به دنبال تغییر نرخ پایه است. به تعبیر بهتر، دولت به دنبال بازی با اعداد و کاهش شاخص تورم است. در حال حاضر نرخ پایه محاسبات تورم بر مبنای سال ۱۳۹۵ است که برابر ۱۰۰ است. به تعبیر بهتر، سبد مصرفی کل کشور از سال ۱۳۹۵ تا سال جاری مورد بررسی قرار می‌گیرد که قطعا نشان از رشد فزاینده تورم است. حال اگر این نرخ پایه سال ۱۴۰۰ باشد، درصد تغییرات کمتر خواهد بود.»

این در حالی است که از ابتدای هفته جاری تا امروز، کارگران ده‌ها شرکت پتروشیمی، نفتی، گازی و معدنی در ایران به دلیل مشکلات معیشتی و اختلاف زیاد درآمدها با هزینه‌ها، اعتصاب کرده‌اند.

روزنامه اعتماد در توضیح نحوه محاسبه نرخ واقعی تورم در ایران نوشت: «به عنوان نمونه در دی‌ماه ۱۴۰۰ شاخص قیمت مصرف‌کننده برای خانوارهای کشور عدد ۵۷۸.۴ بود. وقتی این عدد را بر مبنای قیمت پایه ۱۳۹۵ بررسی کنیم، می‌بینیم که قیمت سبد مصرفی خانوارها از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۱ بیش از ۴۷۸ درصد رشد کرده است. حال اگر عدد پایه تغییر کند، شیوه محاسبات نیز به‌طور کامل عوض خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود نرخ ارائه‌شده کمتر شود. البته اگر شیوه محاسبات مرکز آمار هم تغییر کند، اثر منفی تورم بر حجم سبد خوراکی خانوارها قابل‌پنهان‌کردن نیست، زیرا سبد غذایی گروهی بزرگی از مردم تا ۹۵ درصد کوچک‌تر شده است.»

نگاهی به خط فقر در سال ۱۴۰۱ صحت این تحلیل را تایید می‌کند. طبق اعلام وزارت تعاون، خط فقر تهرانی‌ها در سال ۱۴۰۱ برای یک خانوار سه‌نفره ۱۱.۹ میلیون تومان و برای یک خانواده چهار نفره به ۱۴.۷ میلیون تومان رسید. این در حالی است که پایه‌حقوق کارگران در این سال چهار میلیون و ۱۷۹ هزار تومان تعیین شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

افت ۳۰ درصدی سبد خوراکی‌ها

خبرنگار روزنامه اعتماد به محله‌های مرکزی در پایتخت ایران رفت تا با اهالی درباره اینکه طی یک سال اخیر سبد خرید آن‌ها چه تغییراتی داشته است، گفت‌وگو کند. زنی میانسال به همراه دخترش می‌گویند: «نمی‌دانم میزان خرید ما چقدر کاهش یافته است ولی خیلی از موادغذایی را که نیاز دارم، دیگر نمی‌خرم. خرید گوشت ما نصف شده است. خرید بقیه مواد غذایی هم تا ۳۰ درصد کم شده است. وقتی نمی‌توانیم هر مواد غذایی را بخریم، دیگر خرید لباس، لاکچری‌بازی است.»

زنی جوان هم می‌گوید: «خیلی وقت‌ها چیزهایی را که لازم دارم، نمی‌توانم بخرم. به بچه‌ها هم آموزش دادم هر کالایی را برندارند.»

سه دختر جوان هم گفته‌اند: «ما خریدمان را به صورت اشتراکی انجام می‌دهیم. مهمانی که مدت‌ها است نداده‌ایم ولی هر زمانی تصمیم به این کار بگیریم، همه هزینه‌ها اشتراکی است. اصولا همه خریدها‌یمان اشتراکی است. تقریبا خریدمان نسبت به دو سال قبل یا اوایل سال قبل نصف شده است. میوه را دانه‌ای و محدود انتخاب می‌کنیم و خرید گوشت و مرغ را نصف کرده‌ایم.»

زن جوانی در خیابان ویلا هم به اعتماد گفت: «من یک فرزند دارم. شاید بتوانم بگویم سبد خوراکی‌ام حدود ۳۰ درصد کاهش یافته است. من نان را قبلا ۲۰ تایی می‌خریدم اما الان دانه‌ای خرید می‌کنم. حبوبات و برنج را از دو سال قبل که گرفته بودم هنوز دارم. خرید گوشت قرمزم کم شده، خرید ماهی به یک‌چهارم رسیده، دیگر کنسرو نمی‌خرم و سوسیس و کالباس را هم نصف کردم.»

در گزارش روزنامه اعتماد، روایت‌های پرشمار دیگری نیز از افزایش مشکلات معیشتی مردم تهران در سایر محله‌های این شهر آمده است که همگی از کاهش قابل‌توجه توان خرید مردم ایران طی یک سال اخیر حکایت دارند؛ با این حال با نگاهی به محتوای سخنرانی‌های رهبر جمهوری اسلامی و رئیس‌جمهوری ایران طی ماه‌های اخیر، نشان می‌دهد که این موضوع جزو الویت‌های مقام‌های نظام اسلامی نیست و «مبارزه با بی‌حجابی» برای آن‌ها به‌مراتب مهم‌تر از «مبارزه با گرانی و فقر» است.

بیشتر از اقتصاد