بذرپاش: عربستان سعودی خواستار برقراری پروازهای دائمی به تهران است

تهران و ریاض در ادامه تلاش‌های اخیر برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک، قصد دارمند علاوه بر پروازهای حج، پروازهای مسافرتی عادی را نیز میان دو کشور برقرار کنند

دیدار وزرای خارجه عربستان سعودی و ایران - ‌AFP

مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران، یکشنبه، سوم اردیبهشت ‌(۲۳ آوریل)، اعلام کرد سازمان هواپیمایی عربستان سعودی برای برقراری سه پرواز در هفته میان دو کشور درخواست رسمی ارائه کرده است.

این سه پرواز، علاوه بر پروازهای حج و زیارت کعبه خواهد بود که قرار است به ‌زودی از سر گرفته شوند.

بذرپاش با اشاره به آغاز مجدد روابط دیپلماتیک میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی، افزود: «پیش از این، دو کشور در زمینه اجرای موافقتنامه عمومی همکاری‌های اقتصادی، بازرگانی، سرمایه‌گذاری، فنی و علمی، اراده قاطع خود را برای به‌کارگیری تمامی تلاش‌ها برای تقویت صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی اعلام کرده بودند. بر این اساس برای گسترش همکاری‌ها، برقراری پروازهای ایران و عربستان علاوه بر پروازهای حج، مد نظر قرار گرفته است.»

او همچنین تاکید کرد سازمان هواپیمایی وزارت راه و شهرسازی بر اساس وظایف اساسی‌اش، «تمام تلاش خود را  برای برقراری پروازها میان ایران و عربستان سعودی به کار خواهد بست. همچنین، از ماه‌ها قبل برای انجام مطلوب پروازهای حجاج کلیه هماهنگی‌ها با هواپیمایی کشوری عربستان سعودی صورت گرفته است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر در پنجشنبه، ۳۱ فروردین، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، پس از گفت‌وگوی تلفنی با شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، اعلام کرد: «همکارانم در وزارت امور خارجه و تیم اعزامی‌ به ریاض و جده تلاش می‌کنند در موعد مقرر و قبل از ایام حج، سفارتخانه و سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در عربستان سعودی بازگشایی شود.»

عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران در آخرین روزهای سال گذشته خورشیدی، با میانجیگری چین توافق کردند که روابط سیاسی خود را از سر گیرند. پادشاهی عربستان سعودی و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس، از جمله امارات متحده عربی در پی حمله گروهی از حامیان حکومت اسلامگرای ایران به سفارت عربستان سعودی در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد، روابط خود را با ایران قطع کرده بودند.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز ۲۸ فروردین از دعوت رسمی از ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی، برای سفر به ایران سخن گفته بود. ناصر کنعانی در آخرین نشست مطبوعاتی خود با اشاره به دعوت پادشاه عربستان سعودی از ابراهیم رئیسی، گفت رئیس دولت جمهوری ایران هم به صورت مکتوب این دعوت را پاسخ داده و از پادشاه عربستان سعودی برای سفر به تهران دعوت کرده است.

اینک پس از این آشتی اولیه و دیدار صلح‌آمیز مقام‌های عربستان سعودی با شبه‌نظامیان حوثی در یمن که از حمایت جمهوری اسلامی برخوردارند، به نظر می‌رسد که باید شاهد تحول تازه‌ای در روابط میان دو کشور مهم خاورمیانه با حمایت چین و روسیه بود.