ادامه اعتراض‌ها در شهرهای مختلف؛ از پرستار تا کشاورز و کارگر، همه ناراضی

رانندگان ماشین سنگین در بندرعباس از روز پنجشنبه اعتصاب کردند

اعتراض‌های صنفی و کارگری در ایران هر روز ادامه دارد. بر اساس گزارش‌ها،‌ از صبح پنجشنبه ۳۱ فروردین تا لحظه تنظیم این خبر، رانندگان در بندرعباس، پرستاران در قزوین، کارکنان راه‌آهن در زنجان و کشاورزان در اصفهان تجمع اعتراضی برگزار کرده‌اند.

رانندگان ماشین‌سنگین در بندرعباس از روز پنجشنبه اعتصاب کرده‌‌اند و با برگزاری تجمعی اعتراضی مقابل ورودی شرکت محور طلایی بندرعباس خواستار تحقق مطالباتشان شدند. این رانندگان معترض در ورودی شرکت محور طلایی بندرعباس را گل گرفتند.

از علت اصلی این تجمع اعتراضی هنوز  خبری در دست نیست اما اتحادیه تشکل‌های کامیون‌داران و رانندگان سراسر ایران در کانال تلگرامی خود، ضمن حمایت از این تجمع اعلام کرد که این اتحادیه یک خانواده بزرگ و قوی برای احقاق حق رانندگان است. این اتحادیه همه رانندگان را به حمایت از این اعتصاب‌ها فراخواند.

اتحادیه تشکل‌های کامیون‌داران و رانندگان سراسر ایران پیش از این به نرخ حمل‌ونقل اعتراض و اعلام کرده بود که در حال حاضر میانگین نرخ حمل به ازای هر تن حدود ۵۰۰ هزار تومان است؛ به عبارتی، در هر یک  کیلو کالا، سهم حمل‌و‌نقل فقط ۵۰۰ تومان است.

این اتحادیه با اشاره به اینکه این روزها قیمت یک عدد آدامس موزی ۲۰ گرمی ۱۰ هزار تومان است، افزود: «در بخش تولید، سهم حمل‌و‌نقل حدود سه درصد قیمت‌تمام‌شده است؛ بنابراین اگر نرخ فعلی ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کند، نهایتا به ازای هر کیلوگرم کالا هزار تومان هزینه حمل لحاظ می‌شود که این مبلغ برای مستضعف‌ترین افراد جامعه نیز اثر خاصی در پی نخواهد داشت، لذا از پروپاگاندای صاحبان کالا نباید هراسید.»

پرستاران بیمارستان رجایی قزوین نیز صبح پنجشنبه در اعتراض به پرداخت اندک و نامشخص تعرفه‌گذاری و سایر مطالبات خود تجمع کردند. پیش از این پرستاران دیگر شهرهای ایران نیز تجمع اعتراضی برگزار کرده بودند.

در حالی که دبیرکل خانه پرستار پیش‌‎تر از مهاجرت ماهانه ۲۰۰ پرستار از ایران خبر داده و مدیرکل منابع انسانی وزارت بهداشت نیز به کمبود شدید نیرو در شبکه درمان اشاره کرده است، کماکان از رسیدگی به مطالبات پرستاران و پزشکان در ایران خبری نیست و معضل تامین نیروی کادر درمان روز‌به‌روز جدی‌تر می‌شود.

مهم‌ترین خواسته‌ پرستاران اصلاح آیین‌نامه تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری است که به عقیده آن‌ها، پشت در‌های بسته تنظیم شده و منافع پرستاران را نادیده گرفته است. به گزارش ایلنا، پرستاران معترض خواستار برقراری عدالت‌اند و می‌گویند: «مبالغ تعرفه‌گذاری به‌شدت ناچیز است و پرستاران به این پرداختی‌های ناعادلانه اعتراض دارند. ما می‌خواهیم حاصل زحمات پرستاران به جیب خودشان برود نه دیگران؛ می‌خواهیم بدانیم چه کسانی مخالف اجرای قانون‌اند و نمی‌گذارند پرستاران به حقشان برسند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برخی خبرها حاکی از آن است که کشاورزان اصفهانی نیز همانند روز چهارشنبه راهپیمایی و تجمع کرده‌اند. بر اساسا گزارش‌ها، شماری از کشاورزان چهارشنبه ۳۰ فروردین مقابل ساختمان شهرداری اصفهان تجمع کرده بودند. آ‌ن‌ها روز دوشنبه نیز به‌اعتراض مقابل استانداری اصفهان رفتند. نارضایتی از میزان حقابه اصلی‌ترین دلیل برگزاری این اعتراض‌ها عنوان شده است.

کشاورزان شرق اصفهان در سال‌های اخیر بارها در اعتراض به برخوردار نشدن از حقابه خود از زاینده‌رود راهپیمایی و تجمع کرده‌اند. این اعتراض‌ها در برخی موارد با برخورد نیروهای امنیتی و انتظامی مواجه شده‌اند.

برخی گزارش‌های در رسانه‌های اجتماعی هم از تجمع اعتراضی کارکنان راه‌آهن استان زنجان مقابل استانداری این شهر خبر می‌دهد. تا این لحظه، اطلاعات تکمیلی از این تجمع اعتراضی منتشر نشده است.

جمعی از بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی اهواز هم روز چهارشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۲ در اعتراض به شرایط بد معیشتی و رسیدگی نشدن به خواسته‌ها و مطالباتشان برای چندمین بار مقابل اداره کل تامین اجتماعی خوزستان در اهواز  تجمع و سپس همراه با سر دادن شعار، تا میدان فرهنگ این شهر راهپیمایی کردند.

کارگران شرکت قطعه سایپا آذربایجان نیز روز چهارشنبه در اعتراض به وضعیت معیشتی و افزایش کم حقوق نسبت به تورم دست از کار کشیدند. کارکنان این شرکت صنعتی اعلام کرده‌اند تا حصول نتیجه مطلوب و مدنظر خود به اعتراض ادامه خواهند داد. دبیر اجرایی خانه کارگر تبریز علت اعتراض کارکنان این شرکت را مطالبات مزدی عنوان کرد.

در این میان، درگیری‌ها میان کارگران و شورای‌ عالی کار کماکان ادامه دارد. علی خدایی، عضو کارگری شورای‌عالی کار، به اعتراض گروه‌های کارگری به افزایش قیمت‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: «در نشست با وزیر کار، به افزایش قیمت کالاها و خدمات در سال جدید واکنش نشان دادیم و اعتراض رسمی خود را به وزیر کار اعلام کردیم. به عنوان نماینده کارگران به وزیر کار گفتیم که دولت به وعده‌های خود در زمینه مهار و کنترل تورم عمل نکرد، بنابراین اگر اوضاع این‌گونه باشد، برای برگزاری فوری شورای‌ عالی کار و اصلاح دستمزد ۱۴۰۲ درخواست رسمی خواهیم داد.»

افزایش حقوق کارگران در سال ۱۴۰۲ بر خلاف میزان مدنظر نمایندگانشان یکی از چالش‌های پیش روی کارگران و دولت در سال جدید است که از آخرین روزهای سال ۱۴۰۱ آغاز شد. این نارضایتی‌ها به بروز اعتراض‌های کارگران گروه‌های مختلف در فروردین‌ماه منجر شد.