وزیر ارشاد: به هنرمندانی که سر ناسازگاری بگذارند، کار نمی‌دهیم

محمدمهدی اسماعیلی می‌گوید هنرمندان معترض باید «اظهار پشیمانی» کنند تا امکان کار برایشان فراهم شود

در جریان خیزش انقلابی ایرانیان، شمار زیادی از هنرمندان در رشته‌های مختلف هنری به مردم پیوستند و از اعتراض‌های عمومی حمایت کردند. برخی هنرمندان زن شناخته‌شده نیز حجاب اجباری را کنار گذاشتند. محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، از نخستین مقام‌های دولتی بود که به این موضوع واکنش نشان داد و گفت هنرمندانی که کشف حجاب کردند، به فکر کار دیگری برای خود باشند. او اکنون نیز ضمن تایید تداوم ممنوعیت‌ها، می‌گوید هنرمندان معترض تنها در صورتی می‌توانند فعالیت خود را ادامه دهند که «اظهار ندامت و پشیمانی» کنند؛ در این صورت «فضای کار» برای آنان فراهم می‌شود؛ ولی قصه کسانی که همچنان «سر ناسازگاری» بگذارند، متفاوت است.

تداوم ممنوع‌الکاری هنرمندان معترض در حالی است که خبرگزاری ایسنا ادعا کرد قوه قضاییه نام تمام هنرمندان را از فهرست موسوم به «هنرمندان مشکل‌دار» خارج کرده؛ اما محمدمهدی اسماعیلی می‌گوید آنچه مقام‌های قوه قضاییه اعلام کرده‌اند، «مربوط به امور قضایی است و بحث‌های صنفی مقررات خاص خود را دارد و طبق رویه خود انجام می‌شود».

وزیر ارشاد در ادامه سخنانش، به‌صراحت از حذف چهره‌های شناخته‌شده هنر در ایران سخن گفت و افزود: «در حوزه فرهنگ و هنر به چهره‌هایی نیاز داریم که با عشق و علاقه در عرصه حاضر و با مردم ایران همراه باشند.»

از نظر مقام‌های جمهوری اسلامی ایران، «مردم ایران» تنها کسانی‌اند که از حاکمیت حمایت می‌کنند. وزیر ارشاد نیز در سخنان اخیرش، هنرمندان معترض را به «ناسازگاری با مردم» متهم کرد و یک بار دیگر گفت که تمام بخش‌های هنری ایران در خدمت «جبهه انقلاب» درمی‌آید.

او همچنین از تداوم ساخت فیلم‌های سینمایی با موضوع‌های محبوب حکومت از جمله فلسطین و افزایش جمعیت خبر داد.

از هنرمندانی که در جریان خیزش انقلابی اخیر بازداشت، احضار یا ممنوع‌الکار شدند، آمار دقیقی وجود ندارد. پیش‌تر کمیته حمایت حقوقی و قضایی از سینماگران در خانه سینما فهرستی از ۱۰۰ هنرمند عرصه سینما را منتشر کرد که در جریان خیزش انقلابی بازداشت و ممنوع‌الخروج شده بودند. بر مبنای گزارش این کمیته، بیشتر بازیگران و کارگردانان مطرح نیز ممنوع‌الکار شده‌اند و قراردادهایشان لغو شده است. با این‌حال در این فهرست تنها اسامی هنرمندان فعال در بخش سینما ذکر شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در جریان خیزش انقلابی، بسیاری از هنرمندان در سایر رشته‌های هنری و شمار زیادی از ورزشکاران نیز کنار مردم ایستادند و از اعتراض‌های عمومی حمایت کردند. پاسخ حکومت به این افراد نیز بازداشت، احضار، اخطار، ممنوع‌الخروجی و ممنوع‌الکاری بود.

پیش‌تر، مهدی یراحی، خواننده همراه با خیزش انقلابی، در حساب کاربری‌اش تصویر حکمی را منتشر کرد که نشان می‌داد او و شماری دیگر از هنرمندان از جمله اصغر فرهادی، ترانه علیدوستی و کیهان کلهر ممنوع‌المعامله شده‌اند.

رسانه‌ها و مقام‌های حکومتی در طول ماه‌های اخیر بارها به افراد مشهور به دلیل همراهی‌شان با خیزش انقلابی تاخته و خواستار برخورد با آنان و توقیف اموالشان شده‌اند. به‌رغم این تهدیدها شرایط هرگز به زمان قبل از کشته شدن مهسا امینی بازنگشت و برخی هنرمندان زن همچنان با نافرمانی مدنی از رعایت حجاب اجباری خودداری می‌کنند.