نشست وزرای خارجه «گروه هفت» زیر سایه درز اسناد محرمانه آمریکا

افشای اسناد نظامی آمریکا، آخرین مورد از شرمساری دولت بایدن است که با پیامدهای درز اطلاعات طبق‌بندی‌شده دست‌و‌پنجه نرم می‌کند.

به‌دنبال انتشار بخش‌های از اسناد محرمانه نظامی آمریکا، حالا گزارش‌های منتشر شده که نشان می‌دهد نگرانی‌هایی از پیامدهای انتشار این اسناد بر روابط واشنگتن با متحدانش وجود دارد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس بامداد یکشنبه ۱۶ آوریل (۲۷ فروردین‌ماه) در گزارشی نوشت: نشست سه‌روزه وزرای خارجه «گروه هفت» در ژاپن می‌‌تواند یک آزمون عینی باشد تا نشان دهد آیا افشای اسناد سری نظامی آمریکا، روی روابط این کشور با نزدیک‌ترین متحدانش تاثیر گذاشته است یا نه؟

به‌نوشته آسوشیتدپرس، در این اسناد علاوه بر تحلیل‌هایی از توانایی نظامی اوکراین، خسارت‌های روسیه و قابلیت‌های دفاعی تایوان، مجموعه‌هایی از مباحث داخلی دولت‌های بریتانیا، مصر، اسرائیل، کره جنوبی و ژاپن نیز دیده می‌شود. این کشورها همگی از متحدان اصلی و منطقه‌ای آمریکا به‌شمار می‌روند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز شنبه در آستانه برگزاری نشست وزرای خارجه «گروه هفت» در ژاپن تاکید کرد که هیچ نگرانی خاصی از سوی متحدان ایالات متحده درباره محتوای اسناد سری نظامی این کشور نشنیده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌گفته وزیر خارجه آمریکا، از زمان انتشار اسناد محرمانه پنتاگون، دولت جو بایدن، رئيس‌جموری آمریکا، در سطوح بالا با متحدان و شرکای واشنگتن در تماس بوده است.

بلینکن روز شنبه پیش از ترک هانوی در گفت‌وگو با خبرنگاران تاکید کرد ایالات متحده به حفظ اطلاعات محرمانه متعهد است و به همکاری‌های امنیتی با متحدانش ادامه خواهد داد.

خبر افشای اسناد نظامی آمریکا، آخرین مورد از شرمساری دولت بایدن است که با پیامدهای درز اطلاعات طبق‌بندی‌شده دست‌و‌پنجه نرم می‌کند.

دولت آمریکا پیشتر هم مشکلات مشابه‌ای داشته است. در سال ۲۰۱۰ در زمان وزارت خارجه هیلاری کلینتون، وزیر خارجه وقت دولت اوباما، کلینتون مجبور شد به‌دلیل درز اسناد دیپلماتیک عذرخواهی کند.

بیشتر از جهان