احتمال وقوع قحطی در افغانستان به بالاترین حد در ۲۵ سال اخیر رسیده است

نزدیک به ۲۰ میلیون شهروند افغانستان با گرسنگی شدید مواجه‌اند و از این میان شش میلیون نفر در یک قدمی قحطی قرار دارند

نزدیک به ۲۰ میلیون شهروند افغانستان با گرسنگی شدید مواجه‌اند-MOHSEN KARIMI / AFP

دفتر هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد (اوچا)، روز پنجشنبه ۲۴ فروردین (۱۳ آوریل)‌، هشدار داد که در صورت تامین نشدن بودجه برای کمک‌ به نیازمندان، احتمال وقوع قحطی در افغانستان به بالاترین حد در ۲۵ سال اخیر خواهد رسید.

اوچا در گزارش خود نوشت که در سال ۲۰۲۳ به ۴.۶ میلیارد دلار بودجه برای کمک‌های بشردوستانه در افغانستان نیاز است، اما تا پایان سه ماه نخست این سال، تنها ۲۵۰ میلیون دلار، کمی بیشتر از ۵.۴ درصد از کل بودجه موردنیاز را دریافت کرده‌اند.

در این گزارش آمده است که نهادهای امدادرسان با کمبود بودجه در افغانستان مواجه‌اند و به همین دلیل میزان کمک‌ها را کاهش داده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در گزارش اوچا ذکر شده است: «‌برنامه جهانی غذا در ۲۰ مارس اعلام کرد که با بودجه فعلی، آن‌ها فقط می‌توانند به چهار میلیون نفر از ۱۳ میلیون نیازمند، کمک‌های غذایی ارائه کنند. این بدان معناست که ۹ میلیون افغان آسیب‌پذیر و گرسنه کمک غذایی دریافت نخواهند کرد.»

براساس گزارش اوچا، نزدیک به ۲۰ میلیون شهروند افغانستان با گرسنگی شدید مواجه‌اند و از این میان شش میلیون نفر در یک قدمی قحطی قرار دارند و بنابراین، شمار افرادی که در افغانستان با قحطی احتمالی مواجه‌اند، بالاترین سطح در جهان است.

در این گزارش آمده است: «سطح سوءتغذیه حاد و متوسط نیز افزایش یافته است و تخمین زده می‌شود که سال جاری حدود چهار میلیون کودک، مادر باردار و شیرده به سوءتغذیه حاد دچار شوند.»

اوچا امیدوار است که با تامین بودجه سازمان ملل متحد برای کمک‌های بشردوستانه در افغانستان، روند توزیع کمک‌های بشردوستانه گسترش پیدا کند: «نهادهای امدادرسان از جامعه جهانی خواسته‌اند که فورا کمک‌های مالی بشردوستانه را تامین کنند و نیازهای اساسی آسیب‌پذیرترین مردم افغانستان را در اولویت قرار دهند. کمک‌های بشردوستانه آخرین راه نجات برای میلیون‌ها نفر در افغانستان است.»

اوچا با ابراز نگرانی از کاهش کمک‌های بشردوستانه به افغانستان، گفته است که خانواده‌های روستایی ذخایر غذایی‌شان را قبل از برداشت مزارع به پایان رسانده‌اند.

گزارش اوچا نشان می‌دهد که نهادهای امدادرسان در سال ۲۰۲۲، برای بیش از ۲۶ میلیون شهروند افغان کمک ارسال کرده‌اند.

با سقوط حکومت افغانستان در اوت ۲۰۲۱ و تسلط طالبان، بخش عمده‌ای از کمک‌های جامعه جهانی به این کشور لغو شد و روزبه‌روز میزان فقر در میان شهروندان افغان گسترش پیدا کرد. حکومت طالبان با بحران مشروعیت در سطح ملی و جهانی روبرو است و به همین دلیل، جامعه جهانی این حکومت را نماینده مردم افغانستان نمی‌داند و نهادهای امدادرسان ارسال کمک‌های بشردوستانه را مدیریت می‌کنند.