طالبان از دفن پیکر مبارزان جبهه آزادی در سالنگ جلوگیری کردند

جبهه آزادی با قدردانی از حمایت گسترده مردم، برای اتحاد با جریان‌های ضدطالبانی اعلام آمادگی کرد

با وجود گذشت دو روز از جان باختن شش تن از مبارزان جبهه آزادی افغانستان در نبرد سالنگ، طالبان اجساد جان‌باختگان را به خانواده‌های آنان تحویل نداده و از برگزاری مراسم تدفین جلوگیری کرده‌اند.

نصرت‌الله فاتح، سخنگوی جبهه آزادی افغانستان، روز پنجشنبه، ۲۴ فروردین به ایندیپندنت فارسی گفت: تنها پیکر فهیم سالنگی بدون هیچ مراسمی و تحت نظارت شدید طالبان دفن شد، اما پیکر سایر جان‌باختگان هنوز به خانواده‌های آنان تحویل داده نشده است.

نزدیکان عبدالصبور فاریابی و قربانعلی بامیانی هم در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی تایید کردند پیکر این دو رزمنده جبهه آزادی هنوز به خانواده‌های آنان داده نشده است. به گفته این منابع، خانواده‌های قربانیان تحت فشار و تهدید طالبان‌اند و صلیب سرخ نیز در این زمینه اقدامی نکرده است.

بامداد سه‌شنبه در پی حمله طالبان به یکی از سنگرهای کوهستانی جبهه مقاومت ملی در سالنگ جنوبی، تعدادی از زبده‌ترین نیروهای این جبهه پس از چند ساعت درگیری، کشته شدند. جبهه آزادی عصر سه‌شنبه اسامی شش نفر از نیروهای این جبهه شامل عبدالبصیر اندرابی، حسین سمنگانی، برهان‌الدین اندرابی، قربانعلی بامیانی، فهیم سالنگی و صبور فاریابی را که در نبرد سالنگ کشته شدند، اعلام کرد.

وزارت دفاع طالبان بعدازظهر سه‌شنبه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که اکمل امیر، یکی از فرماندهان ارشد جبهه آزادی، هم در درگیری با این گروه در سالنگ کشته شده، اما جبهه آزادی هنوز مرگ یا زنده بودن اکمل را تایید نکرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کشته شدن نیروهای جبهه آزادی در جنگ با طالبان واکنش‌های گسترده‌ای به همراه داشت. احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی با انتشار پیامی خواهان اتحاد و همبستگی جریان‌های ضدطالبانی شد و تاکید کرد که با اتحاد می‌توان به ظلم و اشغال طالبان در افغانستان پایان داد.

جبهه آزادی افغانستان هم روز پنجشنبه در دومین اطلاعیه خود پس از حادثه سالنگ، ضمن قدردانی از حمایت گسترده مردم از این جبهه، از اعلام همبستگی جریان‌های ضدطالبان از جمله جبهه مقاومت ملی سپاسگزاری کرد و گفت: «ما آمادگی همه‌جانبه خود را برای همکاری و هماهنگی به منظور وحدت مبارزاتی با همه جریان‌های ضدتروریسم طالبانی اعلام می‌کنیم.»

جبهه آزادی افغانستان در این اطلاعیه، خاطرنشان کرد که عملیات بهاری این جبهه علیه طالبان آغاز شده و نیروهای جبهه آزادی با راه‌اندازی عملیات علیه طالبان در پروان، کابل و کاپیسا، «توهم امنیت طالبانی» را بر هم زده‌اند.

این جبهه افزود که پس از درگیری اخیر در سالنگ، طالبان بسیاری از خانواده‌ها را به ظن همکاری با جبهه‌های مقاومت و آزادی در پنجشیر، سالنگ، پروان، کابل و کاپیسا آزارواذیت کرده‌اند: «گروه جانی طالبان در اقدامی بی‌نهایت شریرانه، مردم را از ادای نماز میت و اجرای مناسک اسلامی برای شهدای آزادی بازداشته و در مواردی مردمان بی‌دفاع را به جرم اجرای مناسک مذهبی ضرب‌وشتم کرده است.»

طالبان پیش از این در پنجشیر، اندراب، تخار، بدخشان، بلخ و چند استان دیگر هم پس از درگیری با اعضای جبهه آزادی و جبهه مقاومت ملی، از تحویل پیکر قربانیان خودداری کرده و مانع برگزاری مراسم تشییع شده بودند. در مواردی هم پیکر فرماندهان و سربازان جبهه مقاومت ملی پنجشیر و اندراب در ارتفاعات کوهستانی دفن شده‌اند، چون طالبان اجازه نداده‌اند پیکر این افراد در قبرستان‌ عمومی روستاها دفن شود.