مرگ دست‌کم ۵۰ نفر در حمله ارتش میانمار به تجمع مخالفان

برخی از رسانه‌ها گزارش داده‌اند تعداد تلفات که شامل غیرنظامیان نیز می‌شود، ممکن است به ۱۰۰ نفر برسد

رژه‌‌ نیروهای مسلح میانمار در نایپیداو، ۲۷ مارس ۲۰۲۳ ـ AFP

رویترز به نقل از رسانه‌های میانمار و اعضای یک جنبش مقاومت محلی، گزارش داد که در حمله هوایی ارتش به رویدادی با حضور مخالفان حکومت، دست‌کم ۵۰ نفر کشته شدند.

برخی از خبرگزاری‌های میانمار به نقل از ساکنان منطقه ساگاینگ گزارش دادند که تعداد کشته‌شدگان بین ۵۰ تا ۱۰۰ نفر بوده است که شامل غیرنظامیان نیز می‌شود.

یکی از اعضای جنبش محلی دفاع مردمی (پی‌دی‌اف) که یک گروه شبه‌نظامی ضد حکومت است، به رویترز گفت که جت‌های جنگنده به مراسمی که برای افتتاح دفتر آن‌ها برگزار شده بود، شلیک کردند.

این عضو پی‌دی‌اف همچنین افزود که تعداد دقیق تلفات مشخص نیست، ولی تعداد کشته‌شدگان زیاد است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با مشخص شدن تعداد کشته‌شدگان، این حادثه می‌تواند یکی از مرگبارترین حملات هوایی در میانمار باشد. پیش‌تر نیز در ماه اکتبر چند جت به کنسرتی حمله کردند که به کشته شدن دست‌کم ۵۰ غیرنظامی، خوانندگان محلی و اعضای یک گروه اقلیت قومی مسلح در ایالت کاچین منجر شد.

دولت دموکراسی در تبعید میانمار به نام دولت وحدت ملی، حمله روز سه‌شنبه را محکوم کرد و آن را «نمونه دیگری از استفاده بی‌رویه (ارتش) از قدرت علیه غیرنظامیان» خواند.

به گفته یک گروه حقوق بشر، ماه گذشته نیز دست‌کم هشت غیرنظامی ازجمله کودکان در یک حمله هوایی به روستایی در شمال غربی میانمار کشته شدند.

ارتش ادعاهای بین‌المللی درباره ارتکاب جنایت علیه غیرنظامیان را رد کرده است و می‌گوید با «تروریست‌ها» یی که مصمم‌اند کشور را بی‌ثبات کنند، مبارزه می‌کند.

کشورهای غربی تحریم‌هایی را علیه حکومت‌ نظامی و شبکه تجاری وسیع میانمار وضع کرده‌اند و تلاش می‌کنند درآمد و دسترسی به تسلیحات تامین‌کنندگان کلیدی مانند روسیه را از بین ببرند. با این حال، دولت نظامیان در میانمار حمایت چین و روسیه را حفظ کرده است.

میانمار که به‌طور فزاینده‌ای در سطح بین‌المللی منزوی شده است، همچنان تحت حکومت ارتش است که از مواضع خود عقب‌نشینی نمی‌کند.

فرمانده نیروهای مسلح میانمار، روز سه‌شنبه هشتم فروردین، قول داد با آنچه او آن را «اعمال تروریستی» گروه‌های مقاومت مسلح نامید، قاطعانه برخورد کند.

مین آونگ هلاینگ همچنین کشورهایی را که پیش از این از سابقه نقض حقوق بشر در رژیم او انتقاد کرده بودند، به طرفداری از ترور متهم کرد.

 از زمانی که مین آونگ هلاینگ قدرت را در سال ۲۰۲۱  تصاحب کرد، ارتش این کشور در یک جنگ داخلی خونین علیه گروه‌های مقاومت درگیر است. این درگیری ده‌ها هزار نفر را کشته و بیش از یک میلیون نفر را آواره کرده است.

بیشتر از جهان