محاسبات قبلی از سرعت انبساط عالم اشتباه بود؟

عالم کاملا آن‌گونه که تصور می‌کردیم نیست

ما باید در مفاهیم اساسی که پایه و اساس درک کلی ما از فیزیک را تشکیل می‌دهند، بازنگری کنیم - Canva

بر اساس یک مطالعه جدید، ممکن است که ما اساسا در مورد برخی از عمیق‌ترین بخش‌های عالم دچار اشتباه شده باشیم.

دانشمندان سال‌ها است که در مورد «تنش هابل» [یعنی میزان اختلاف در محاسبه ثابت هابل] گیج و سردرگم بوده‌اند. این موضوع، به دشواری اندازه‌گیری سرعت انبساط عالم اشاره دارد: اندازه‌گیری‌های مختلف، سرعت‌های متفاوتی را نشان می‌دهند، و دانشمندان نتوانسته‌اند دلیل آن را بگویند.

این تفاوت ممکن است در نتیجه ایراداتی در اندازه‌گیری سرعت، یا چه بسا حاصل مشکلی عمیق‌تر در فیزیک زیربنای آن اندازه‌گیری‌ها باشد. دانشمندان از آن زمان تاکنون، در مورد این مشکلات سردرگم بوده‌اند و به منظور یافتن دلیل آن تلاش کرده‌اند.

پژوهش‌های جدید، دقیق‌ترین اندازه‌گیری نوع خاصی از ستاره را ارائه می‌دهد و این مسئله، اختلاف [در اندازه‌گیری ثابت هابل] را بیشتر می‌کند و نشان می‌دهد که اندازه‌گیری‌های ما درست است و در انبساط عالم، چیزی عمیق‌تر در جریان است.

ریچارد اندرسون، از دانشگاه پلی تکنیک فدرال لوزان، که این کار را سرپرستی کرد، در اظهاراتی گفت: «این اختلاف اهمیت زیادی دارد. فرض کنید می‌خواهید با حفاری در دو سوی مخالف یک کوه، یک تونل بسازید.»

اگر نوع سنگ را به درستی درک کرده باشید و اگر محاسبات شما درست باشد، آن‌گاه دو حفره‌ای که دارید آن‌ها را حفر می‌کنید، در مرکز به یکدیگر می‌رسند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«اما اگر اینها به هم نرسند، به این معنی است که شما اشتباه کرده‌اید - یا محاسباتتان اشتباه است یا در مورد نوع سنگ اشتباه می‌کنید. این همان چیزی است که در مورد ثابت هابل در جریان است.»

«هر چه تایید بیشتری از دقت محاسباتمان به دست آوریم، بیشتر می‌توانیم نتیجه بگیریم که این اختلاف به معنی آن است که درک ما از عالم اشتباه است، به معنی آنکه عالم کاملا آن‌گونه که تصور می‌کردیم نیست.»

[نتایج این مطالعه] علاوه بر اینکه درک ما از انبساط جهان را زیر سوال می‌برد، همچنین پیامدهایی برای سایر بخش‌‌های فیزیک، مانند انرژی تاریک و گرانش به دنبال دارد.

اندرسون گفت: «این به معنای آن است که ما باید در مفاهیم اساسی که پایه و اساس درک کلی ما از فیزیک را تشکیل می‌دهند، بازنگری کنیم.»

مقاله‌ای که این یافته‌ها را شرح می‌دهد، «کالیبراسیون ۰.۹ درصدی در مقیاس درخشندگی قیفاووس کهکشانی بر اساس داده‌های انتشار سوم گایا از خوشه‌های باز و قیفاووسی‌ها»، این هفته در «آسترونومی اند آستروفیزیکس» منتشر شد.

© The Independent

بیشتر از علوم