تقویت دستگاه تبلیغاتی داعش پس از تسلط طالبان در افغانستان

گروه داعش خراسان در نشریه‌های خود، آمریکا را به حمله به سبک حمله‌های یازدهم سپتامبر تهدید کرده است

«نیک‌کی آسیا» نوشت که نگرانی‌هایی مبنی‌بر فعالیت داعش فراتر از خاک افغانستان و پاکستان، وجود دارد- Twitter/@Shabir Ahmad

نشریه نیک‌کی آسیا در مطلبی نوشته است که دستگاه تبلیغاتی شاخه خراسان داعش پس از تسلط طالبان در افغانستان تقویت شده است و این گروه در نشریه‌های خود، آمریکا را به حمله به سبک حمله‌های یازدهم سپتامبر تهدید می‌کند.

نیک‌کی آسیا روز جمعه (۷ آوریل) در مطلبی نوشت که نگرانی‌هایی مبنی‌بر فعالیت این گروه فراتر از خاک افغانستان و پاکستان، وجود دارد.

در این مطلب آمده است: «از زمان تسلط طالبان بر افغانستان در اوت ۲۰۲۱، شاخه خراسان داعش دستگاه تبلیغاتی خود را متمرکز کرده، تولیدات رسانه‌ای خود را به شدت افزایش داده و دامنه وسیع‌تری از محتوای صوتی، تصویری و چاپی را که کشورهای مختلف را مورد انتقاد و تهدید قرار می‌دهند، منتشر کرده است».

به گزارش این نشریه، اکنون از زمان اوج‌گیری «خلافت دولت اسلامی» در عراق و سوریه تاکنون، شاخه‌ خراسان داعش بیش‌تر از هر شاخه‌ دیگری به زبان‌های مختلف تبلیغات می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نوشته نیک‌کی آسیا، یک تیم رسانه‌ای شاخه خراسان داعش که زمانی تنها بر مناطق محلی متمرکز بود، اکنون بر روی روندهای ژئوپلیتیکی مربوط به قدرت‌های بزرگ، به ویژه ایالات متحده، چین و روسیه تمرکز دارد. این گروه مقالات مفصلی در مورد جنگ جاری در اروپای شرقی منتشر کرده، حمایت خود را از اقلیت‌های مسلمان در روسیه و اوکراین گسترش داده است و به تنش‌های فزاینده بین واشنگتن و پکن بر سر تایوان پاسخ می‌دهد.

در مطلب این روزنامه آمده است که حمله داعش به نیروهای آمریکایی در فرودگاه کابل در زمان خروج ایالات متحده‌ در اوت ۲۰۲۱ از افغانستان برای این گروه الهام‌بخش بوده است و این گروه تصمیم دارد چنین حمله‌هایی را افزایش دهد. در حمله‌ای که این گروه در اوت ۲۰۲۱ در فرودگاه کابل انجام داد، دست‌کم ۱۸۰ تن از جمله ۱۳ نظامی آمریکایی کشته شدند. 

در ادامه این مطلب آمده است : «شاخه خراسان داعش همچنین حمله بمب‌گذاری انتحاری فرودگاه کابل در سال ۲۰۲۱ را جشن گرفتند و به‌عنوان یکی از بزرگترین شاهکارهای خود از آن یاد می‌کنند و به واشنگتن هشدار می‌دهند که در آینده این حمله‌ها بیشتر خواهد شد.» 

به نوشته نیک‌کی آسیا، این هشدار گروه داعش در شماره جدید مجله «صدای خراسان» که در واقع بلندگوی این گروه است، آشکارا بیان شده که در آن نویسنده آمریکا را به حمله به سبک حمله‌های یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ تهدید کرده است. 

در مطلب این روزنامه آمده است که دستگاه تبلیغاتی و رسانه‌ای این گروه به حوادث مختلف که در کشورهای مختلف اتفاق می‌افتد، واکنش نشان می‌دهد. 

پس از اینکه یک سیاستمدار در ماه ژانویه قرآن را در سوئد و سپس دانمارک سوزاند، شاخه‌ خراسان داعش خواستار اقدام‌های تلافی‌جویانه علیه کشورهای اروپایی و به‌طور کلی غرب شد. روز سه‌شنبه، سوئد از دستگیری یک هسته تروریستی خبر داد که ادعا می‌شود قصد حمله انتقام‌جویانه را داشتند.

کالین کلارک، مدیر تحقیقات گروه سوفان، یک شرکت مشاوره امنیتی و اطلاعاتی جهانی مستقر در ایالات متحده، به این نشریه گفت که او «بسیار نگران توانایی شاخه خراسان داعش برای برنامه‌ریزی یک حمله نسبتا پیچیده در اروپا یا جاهای دیگر در سال آینده است».

پیش از این نیز مقام‌های آمریکایی بالاترین سطح زنگ خطر را به صدا درآورده بودند. ژنرال مایکل کوریلا، رئیس فرماندهی مرکزی ایالات متحده، در ماه مارس به کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا گفت: «داعش-خراسان حمله‌ها را در منطقه افزایش داده است و می‌خواهد این حمله‌ها را به خارج از افغانستان منتقل کند تا شامل سرزمین ایالات متحده و منافع ما در خارج از کشور شود».

او تاکید کرد که شاخه خراسان داعش ممکن است توانایی انجام «عملیات خارجی علیه منافع ایالات متحده یا غرب در خارج از کشور را در کمتر از شش ماه، با هشدار یا بدون هشدار» داشته باشد. بر اساس ارزیابی او، هدف نهایی این گروه، حمله به خاک ایالات متحده است، علی‌رغم اینکه با توجه به تدابیر امنیتی سخت آمریکا و توانایی‌های عملیاتی محدود شاخه خراسان داعش این کار دشواری است.

در همین حال، شورای امنیت سازمان ملل متحد در ماه فوریه تخمین زد که شاخه خراسان داعش بین ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ جنگجو دارد و «جاه‌طلبی خود را برای انجام عملیات خارجی حفظ کرده است».

بیشتر از جهان