نمایندگان مجلس: دارو امسال گران‌تر و نایاب‌تر می‌شود

سخنگوی کمیسیون بهداشت: یارانه اختصاصی تامین دارو فقط برای پنج ماه سال جوابگو است

حسینعلی شهریاری، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، از کمبود منابع مالی در حوزه بهداشت و درمان انتقاد کرد و گفت که یارانه ۶۹ هزار میلیارد تومانی دارو پاسخگوی نیازهای کل سال نیست.

این نماینده مجلس با اذعان بر اینکه قیمت دارو پس از اجرای طرح «دارویار» افزایش یافته است، تاکید کرد: «با توجه به هزینه‌های دارو و مسائل ارزی، شاید بتوان با منابع موجود نیازهای چهار تا پنج ماه را پوشش داد اما برای ۱۲ ماه به‌هیچ‌وجه پاسخگو نیست. ضمن اینکه هنوز مشخص نیست بسیاری از تجهیزات پزشکی با چه ارزی قرار است وارد شوند.»

شهریاری افزود: «اگر به همین شکل پیش برویم، با مشکلاتی در مسیر اجرای طرح دارویار مواجه خواهیم شد و این طرح شکست می‌خورد.» او همچنین درباره «بحران جدی کمبود یا نبود دارو و تجهیزات پزشکی» در پی حذف ارز ترجیحی هشدار داد و گفت که مسئولان سازمان برنامه‌وبودجه به هشدارها بی‌توجه‌اند. 

پیش از او علی فاطمی، نایب رئیس انجمن داروسازان ایران، هم در مورد کمبود دارو در سال ۱۴۰۲ گفته بود که بودجه بخش دارو برای این سال تنها کفاف شش ماه را می‌دهد.

«دارویار» عنوان طرحی است که اجرای آن پس از حذف ارز ترجیحی دارو در تیرماه ۱۴۰۱ آغاز شد. طبق این طرح، قرار بود یارانه دارو از طریق شرکت‌های بیمه‌گر مستقیما به بیماران پرداخت شود.

بهرام‌ عین‌اللهی، وزیر بهداشت جمهوری اسلامی ایران که طرح دارویار را «معجزه» نامیده بود، در ابتدای اجرای آن وعده داد که بهای دارو گران نخواهد شد اما این وعده هم به سرنوشت دیگر وعده‌های مقام‌های دولتی دچار شد و قیمت دارو در مدتی کوتاه چندین برابر شد. همچنین بسیاری از داروهای ساده مانند استامینوفن نیز در داروخانه‌ها نایاب شدند.

بحران کمبود و گرانی دارو در پی حذف ارز ترجیحی در دولت رئیسی کار را به جایی رساند که فتح‌الله توسلی، نماینده بهار و کبودرآهنگ در مجلس، آذرماه ۱۴۰۱ خبر داد که مردم ایران با کمبود ۳۵۰ قلم دارو مواجه‌اند که از این میان، ۹۰ قلم داروهای پرمصرف‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حالا پس از گذشت حدود یک سال از اجرای طرح دارویار، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس می‌گوید با یارانه‌ای که سازمان برنامه‌وبودجه برای دارو در سال ۱۴۰۲ در نظر گرفته است، نه‌تنها کاهش هزینه‌ نخواهیم داشت بلکه پرداختی از جیب مردم در این سال نسبت به سال گذشته بیشتر هم می‌شود.

شهریاری در ادامه، به خبرگزاری خانه ملت گفت که مشکلات صنعت دارویی ایران از سال‌های گذشته همواره مطرح شده‌اند و مسئولان باید این مشکلات را جدی بگیرند.

پیش‌تر مسعود پزشکیان، دیگر عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، نیز با انتقاد از عملکرد وزارت بهداشت در تامین نیازهای دارویی مردم گفته بود: «دولت آن مقدار پولی که لازم بود برای واردات دارو بدهد تخصیص نداد. از سوی دیگر با تورم شدید مواجه شدیم؛ لذا مردم مجبور بودند برای خرید دارو بیشتر از جیب هزینه کنند؛ بنابراین امسال هم با کمبود دارو مواجه شدیم، هم با گرانی دارو.»

اختصاص بودجه ۶۹ هزار میلیارد تومانی برای تامین دارو در حالی است که وزیر بهداشت، دی‌ماه گذشته گفته بود که کل بودجه وزارت بهداشت برای تامین دارو در سال ۱۴۰۲ باید دست‌کم به ۱۰۵ هزار میلیارد تومان برسد.

بحران فزاینده کمبود و گرانی دارو در ایران در حالی ادامه دارد که ابراهیم رئیسی در ابتدای شروع به‌ کارش در دولت سیزدهم وعده داده بود هزینه‌های درمان از جیب مردم را کاهش می‌دهد.