افشین کلاهی: قطعی اینترنت روزانه ۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان ضرر داشت

ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی: اینترنت قطع نبود

افشین کلاهی رئیس کمیسیون کسب و کارهای دانش‌بنیان اتاق ایران/عکس از  پایگاه خبری اتاق ایران 

پس از اعلام خبر افزایش سه برابری قیمت بنزین در ۲۴ آبان‌ماه و آغاز اعتراض‌های سراسری، شورای عالی امنیت ملی به منظور آنچه که برقراری امنیت توصیف شد، دستور قطع تقریبا کامل اینترنت را صادر کرد.

قطعی اینترنت که یک هفته ادامه داشت و در بخش‌هایی از کشور از جمله سیستان و بلوچستان همچنان ادامه دارد، خسارت‌های اقتصادی سنگینی به همراه داشت.

در جدید‌ترین برآورد از این خسارت‌ها، افشین کلاهی، رئیس کمیسیون کسب و کارهای دانش‌بنیان اتاق ایران در گفتگو با پایگاه خبری اتاق ایران میزان خسارت‌های روزانه را ۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اعلام کرده است.

به گفته کلاهی، خسارت مستقیم برآورد شده به کسب و کارهای مبتنی بر اینترنت، روزانه ۲ هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان بوده که بر اساس سهم اقتصاد ‌ICT از تولید ناخالص داخلی محاسبه می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در همین زمینه افزود: البته باید این نکته را در نظر بگیریم که ازنظر برخی کارشناسان، این رقم کل خسارات نیست و بخشی هم به دلیل تعویق گردش مالی ایجادشده است که این موضوع جای بررسی بیشتری دارد. کلاهی همچنین مجموع خساراتی را که به دلیل عدم استفاده از اینترنت در بخش‌های مختلف اقتصادی ایجادشده، روزانه ۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد. به این ترتیب در خوش‌بینانه‌ترین حالت و با در نظر نگرفتن دیگر خسارت‌های مالی گسترده ناشی از سرکوب خشن مردم و آسیب دیدن اموال عمومی، نتیجه یک هفته قطعی اینترنت خسارتی بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان بوده است: یعنی ۱۰ هزار میلیارد تومان بیشتر از درآمدی که دولت می‌گفت قصد دارد از افزایش سه برابری بهای بنزین به دست آورد.

رئیس کمیسیون کسب و کارهای دانش‌بنیان اتاق ایران، خسارات غیرمستقیم حاصل از قطعی اینترنت را بسیار مهم‌تر از خساراتی دانست که در عدد قابل‌ بیان است. کلاهی در همین زمینه از بین رفتن اعتبار برندهای ایرانی، مهاجرت، ایجاد ناامیدی در جامعه کسب و کارهای آنلاین و  فرار سرمایه‌گذاران خارجی از اقتصاد دیجیتال کشور را تنها بخشی از خسارت‌های پنهان این رخداد دانست و گقت: متأسفانه از بین رفتن سرمایه‌ اجتماعی موضوعی نیست که در عدد قابل‌بیان باشد. 

او به برگزاری جلسات متعدد با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اشاره‌ و تأکید کرد: در هیچ‌کدام از این جلسات حرفی از جبران این خسارات هنگفت زده نشد. این در حالی است که در روزهای ابتدایی قطعی اینترنت و در مصاحبه‌های اولیه مسئولان اعلام‌شده بود که خسارت‌های کسب و کارهای آنلاین جبران خواهد شد اما بعدها که ابعاد خسارات بازتر شد، این موضوع کلا به فراموشی سپرده شد. 

گفتنی است ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی در واکنش به گزارش‌ها و ابراز نگرانی سازمان‌های حقوق بشری بین‌المللی در ارتباط با اعتراض‌های آبان‌ماه در ایران اعلام کرد که در جریان این اعتراض‌ها اینترنت هرگز قطع نشده  و مردم به راحتی در شبکه ملی با هم ارتباط داشته و از اطلاعات مختلف برخوردار بودند. آفتاب‌نیوز به نقل از بیانیه ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی نوشته که جمهوری اسلامی بزرگترین دمکراسی غرب آسیا است.

بیشتر از