گفت‌وگوهای وزرای خارجه اسرائیل و بریتانیا درباره تهدیدهای حکومت ایران

از زمان قدر‌ت‌گیری دوباره بنیامین نتانیاهو، دولت اسرائیل تلاش کرده است تا یک کارزار فرامنطقه‌ای علیه برنامه اتمی جمهوری اسلامی راه بیندازد

الی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل، برای دیدار و گفت‌وگو با مقام‌های ارشد دولت بریتانیا، از جمله جیمز کلورلی، وزیر خارجه دولت محافظه‌کار بریتانیا، روز سه‌شنبه وارد لندن شد. چگونگی مواجهه با برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، تداوم جنگ در اوکراین و سیاست منطقه‌ای حکومت ایران در محور گفت‌وگوها قرار دارد.

در سفر وزیر خارجه اسرائیل به بریتانیا، «نقشه راه» روابط دو کشور تا سال ۲۰۳۰ ترسیم و سندی در این زمینه امضا شد.

روزنامه تایمز اسرائیل روز سه‌شنبه ۲۱ مارس (اول فروردین) در گزارشی نوشت: «چگونگی مواجهه با تهدیدهای حکومت ایران، محور مذاکرات وزرای خارجه اسرائیل و بریتانیا است.»

به‌نوشته تایمز اسرائیل، لندن و تل‌آویو روی این نکته توافق و تاکید دارد که اگر برنامه غنی‌سازی اورانیوم حکومت ایران همچنان ادامه یابد، جامعه بین‌المللی باید متوجه پیامدهای چنین اقدامی باشد.

بر اساس تعهدات حکومت ایران در سند برجام، ایران تنها می‌تواند تا سقف ۳.۶۷ درصد، دست به غنی‌سازی اورانیوم بزند. در حالی که آخرین یافته‌های بازرسان سازمان بین‌المللی انرژی اتمی نشان می‌دهد سطح غنی‌سازی اورانیوم در مراکز هسته‌ای جمهوری اسلامی به ۸۴ درصد نزدیک شده است.

تایمز اسرائیل در بخش دیگری از گزارش خود درباره دیدار وزرای خارجه بریتانیا و اسرائیل نوشت: «دو طرف توافق دارند که باید جلو دستیابی حکومت ایران به تسلیحات اتمی گرفته شود.»

از زمان قدر‌ت‌گیری مجدد بنیامین نتانیاهو، در مقام نخست‌وزیری اسرائیل، تل‌آویو تلاش کرده است تا یک کارزار فرامنطقه‌ای علیه برنامه اتمی جمهوری اسلامی راه بیندازد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پنجشنبه هفته پیش، نتانیاهو در جریان نشست خبری مشترک با صدراعظم آلمان بار دیگر بر سیاست اسرائیل در قبال حکومت ایران تاکید کرد و گفت اسرائيل هرگز اجازه دستیابی حکومت ایران به تسلیحات هسته‌ای را نمی‌دهد و اگر لازم باشد دست به هر اقدامی می‌زند.

در همین نشست، اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، نیز از حکومت ایران به‌عنوان یک خطر واقعی یاد کرد و گفت آلمان برای جلوگیری از دستیابی حکومت ایران به سلاح‌های اتمی تلاش می‌کند، اما همچنان راه‌حل‌های دیپلماتیک را بهترین گزینه می‌داند.

علاوه بر برنامه اتمی جمهوری اسلامی، به‌نظر می‌رسد تهدیدهای امنیتی حکومت ایران هم در مرکز گفت‌وگوهای وزای خارجه اسرائيل و بریتانیا است.

ماه پیش تام توگندهت، وزیر کشور دولت بریتانیا، حکومت ایران را متهم کرد که طی دو سال گذشته مشغول جمع‌آوری اطلاعاتی از شخصیت‌های یهودی ساکن بریتانیا به قصد ترور بوده است.

مقام‌های دولتی بریتانیا پیش‌تر هم اعلام کرده بودند که جمهوری اسلامی تلاش کرده بود تا از طریق عوامل خود در خاک بریتانیا، برخی از شهروندان این کشور و مخالفان جمهوری اسلامی را به‌قتل برساند.

سفر وزیر خارجه اسرائیل به لندن یک روز پس از آن انجام شد که دولت بریتانیا روز دوشنبه شمار دیگری از مقام‌ها، نهادها و عوامل وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، از جمله پنج عضو هیئت‌مدیره بنیاد تعاون سپاه پاسداران، را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

بیشتر از جهان