مقابله به مثل پوتین؛ کرملین علیه دادگاه بین‌المللی کیفری لاهه پرونده مجرمانه گشود 

کرملین می‌گوید صدور حکم بازداشت پوتین نشانه «خصومت آشکار» علیه روسیه و شخص ولادیمیر پوتین است

ولادیمیر پوتین (راست) و دریاسالار نیکولای یومنوف (چپ) فرمانده کل نیروی دریایی روسیه، در رژه روز نیروی دریایی - Alexey NIKOLSKY / SPUTNIK / AFP

مقام‌های ارشد سازمان تحقیقات حکومتی روسیه، دوشنبه، ۲۰ مارس (۲۹ اسفند)، از گشایش پرونده‌ای علیه دادستان دیوان کیفری بین‌المللی و قضاتی خبر دادند که حکم بازداشت ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه، را به اتهام جنایات جنگی صادر کرده‌اند. 

سه روز پیش از این، دیوان کیفری بین‌المللی لاهه در بیانیه‌ای که جمعه، ۱۷ مارس (۲۶ اسفند) صادر کرد، ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه، و ماریا الکسی‌یونا لووا-بلوا، از مقام‌های کرملین و مسئول کمیسیون کودکان دفتر پوتین، را به دلیل انتقال کودکان اوکراینی به روسیه، به جنایات جنگی متهم کرد. 

اقدام اخیر مسکو در گشودن پرونده علیه دیوان کیفری بین‌المللی، حرکتی نمادین برای دفاع از خود قلمداد می‌شود. 

کمیته تحقیقات حکومتی روسیه اعلام کرد که هیچ زمینه‌ای برای مسئولیت کیفری علیه پوتین وجود ندارد و طبق کنوانسیون ۱۹۷۳ سازمان ملل متحد، سران کشورها از مصونیت مطلق برخوردارند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کمیته مزبور گفت که تحت قوانین روسیه، اقدام‌ دادستان دیوان کیفری بین‌المللی، از جمله به دلیل «متهم کردن آگاهانه یک فرد بی‌گناه به ارتکاب به جرم»، عملی مجرمانه است.

سازمان تحقیقات حکومتی روسیه همچنین گفت که قضات دیوان کیفری لاهه به «تدارک حمله به نماینده یک کشور خارجی برخوردار از مصونیت بین‌المللی برای پیچیده کردن روابط بین‌الملل» مظنون دانسته شده‌اند. 

کرملین صدور حکم بازداشت ولادیمیر پوتین را «ظالمانه و فاقد اعتبار قانونی» خوانده است، زیرا روسیه معاهده‌ دیوان کیفری بین‌المللی را امضا نکرده است.

کرملین دوشنبه، ۲۰ مارس، اعلام کرد که این اقدام دادگاه بین‌المللی لاهه، نشانه‌ای از «خصومت آشکار» علیه روسیه و شخص ولادیمیر پوتین است. 

کریم خان، دادستان دادگاه بین‌المللی لاهه، و توموکو آکان، روزاریو سالواتوره آییتالا و سرجو ژراردول اوگالده گودینز، قضات این دادگاه، از جمله افرادی‌اند که هدف حمله متقابل سازمان تحقیقات روسیه قرار گرفته‌اند. 

در بیانیه روسیه آمده است: «بدیهی است که تعقیب کیفری غیرقانونی است، زیرا هیچ دلیلی برای مسئولیت کیفری [پوتین] وجود ندارد.

اقدام اخیر دیوان کیفری بین‌المللی، ۱۲۳ کشور عضو این دادگاه را موظف می‌کند که در صورت پا گذاشتن پوتین به قلمرو سرزمینی آن‌ها، او را دستگیر، و برای محاکمه به لاهه منتقل کنند.

بعید است که پوتین این ریسک را بپذیرد. با این حال، این اقدام نادر علیه رئیس ‌جمهوری مستقر روسیه، حرکتی نمادین و مهم برای سپردن مسئولیت عواقب حمله به اوکراین بر دوش او است.

اوکراین می‌گوید بیش از ۱۶ هزار کودک اوکراینی، غیرقانونی به روسیه یا سرزمین‌های تحت اشغال روسیه منتقل شده‌اند. 

کرملین صراحتا اعلام کرده است که هزاران کودک اوکراینی را در چارچوب «کارزار بشردوستانه محافظت از کودکان یتیم و رها‌شده در منطقه درگیری»، به روسیه برده است.

بیشتر از جهان