جایگاه دیجیتالی عربستان سعودی؛ دوم در میان گروه‌ ۲۰، چهارم در سطح جهان

اتحادیه بین‌المللی مخابرات اعلام کرد که موفقیت ریاض به دلیل وضع قوانین حمایتی از اقتصاد دیجیتال است

عربستان سعودی برای ارتقای بخش مخابرات و فناوری اطلاعات اقدام‌های متعددی را آغاز کرده است ـ AFP

خبرگزاری عربستان سعودی گزارش داد که این کشور در میان اعضای گروه ۲۰ در رتبه دوم و در سطح جهان در رتبه چهارم آمادگی سیستم‌های دیجیتال قرار گرفته است.

بر اساس گزارشی که اتحادیه بین‌المللی مخابرات (آی‌تی‌یو) به‌تازگی منتشر کرد، بهبود جایگاه ریاض به دنبال موفقیت مقام‌های این کشور در ایجاد یک چارچوب نظارتی پایدار و تغییر به سمت تدوین قوانین حمایتی و توانمندسازی اقتصاد دیجیتال است.

دکتر محمد بن سعود التمیمی، رئيس سازمان ارتباطات، فضا و فناوری اطلاعات درباره این موضوع گفت که چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی پایه و اساس یک بخش مخابراتی و فناوری اطلاعات قوی و کارآمد را ایجاد کرده است.

هدف محوری از اجرای طرح چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی، کاهش وابستگی‌های این کشور به درآمد نفت و به‌کارگیری فعالانه دانش و فناوری‌های نوین در اقتصاد و جامعه عربستان است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس سازمان ارتباطات عربستان سعودی ضمن اشاره به تحول دیجیتال مطابق با روندهای جهانی و توسعه استراتژی بلندپروازانه در ریاض گفت: «عربستان سعودی اقدام‌های متعددی را برای ارتقای بخش مخابرات و فناوری اطلاعات به بالاترین سطوح آغاز کرده است که از جمله آن‌ها می‌توان به ایجاد آکادمی ملی سیستم‌های دیجیتال اشاره کرد.»

او آکادمی ملی سیستم‌های دیجیتال را گامی راهبردی در جهت جذب سرمایه‌گذاری و تسریع در تلاش برای تحول دیجیتالی عربستان سعودی دانست.

محمد بن سعود التمیمی همچنین افزود که گزارش تازه اتحادیه بین‌المللی مخابرات نشان می‌دهد هنوز چالش‌هایی پیش روی رسیدن به جایگاه بالای اقتصاد دیجیتال و رشد پایدار وجود دارد که با تنظیم مقررات باید برای برطرف کردن آن‌ها گام برداشت.

دولت سعودی در نظر دارد با احیای زیرساخت‌های دیجیتال، اقتصاد این کشور را تقویت کند. برای دستیابی به این هدف، تا سال ۲۰۴۰، سالانه ۲.۵ درصد از تولید ناخالص داخلی در بخش پژوهش، توسعه، و نوآوری سرمایه‌گذاری می‌شود. کسب‌و‌کارها نیز در این بخش مشارکت دارند. این اقدام‌های متمرکز بر آینده که تحت حمایت اداره داده‌ها و هوش مصنوعی سعودی قرار دارند، چارچوب برتری دیجیتال، ارائه محصولات با کیفیت بالا، راه‌حل‌ها و خدمات را تعیین می‌کند.

خبرگزاری دولتی عربستان سعودی پیش‌تر نیز در گزارشی اعلام کرده بود که دولت قصد دارد ۲۵۰ شرکت بازی‌ سازی و خدمات مرتبط در عربستان سعودی را فعال کند.

سهم این بخش از تولید ناخالص داخلی عربستان سعودی قرار است تا سال ۲۰۳۰ به ۵۰ میلیارد ریال (تقریبا معادل ۱۳ میلیارد دلار آمریکا) برسد. انتظار می‌رود حدود ۳۹ هزار فرصت شغلی جدید هم در این زمینه ایجاد شوند.

بیشتر از جهان