خرازی و عراقچی برای رایزنی در دمشق حضور دارند

بشار اسد پس از یک دوره طولانی انزوا به‌تازگی با سران چند کشور عربی دیدار کرده است

دیدار بشار اسد با کمال خرازی، رئیس شورای روابط خارجی دفتر رهبر جمهوری اسلامی، سال ۲۰۱۸ در دمشق‌ــ AFP

به گزارش رسانه‌های داخلی ایران، کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی، روز یکشنبه برای دیدار با مقام‌های ارشد سوریه وارد دمشق شد.

کمال خرازی و هیئت همراه او از جمله عباس عراقچی، قرار است در مدت اقامت خود در دمشق با بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، فیصل مقداد، وزیر خارجه، و همچنین عبدالستار السید، وزیر اوقاف سوریه، دیدار و گفت‌وگو کنند.

درباره سفر این مقام‌های ایرانی به سوریه اطلاعات بیشتری منتشر نشده اما این دیدارها پس از آن انجام می‌شوند که بشار اسد دور تازه‌ای از گفت‌وگوها با کشورهای منطقه را آغاز کرده است.

در همین حال، خبرهای غیررسمی از بازگشایی کنسولگری عربستان سعودی در پایتخت سوریه در پایان ماه رمضان، پس از ۱۲ سال تعطیلی، حکایت دارند.

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از منابع آگاه نوشت که پس از توافق ایران و عربستان سعودی، تلاش‌های روسیه و امارات پشت درهای بسته ثمربخش بود و به نزدیک شدن عربستان سعودی و سوریه منجر شد.

رژیم بشار اسد که به دلیل سرکوب و کشتار مخالفان و نزدیکی به جمهوری اسلامی ایران بیش از ۱۲ سال است از سوی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس طرد شده و در انزوا قرار گرفته، به‌تازگی با سران چند کشورهای عربی دیدار کرده است.

۲۲ کشور عضو اتحادیه عرب در پایان سال ۲۰۱۱،  سالی که انقلاب در سوریه آغاز شد، این کشور را کنار گذاشتند و پس از آن، تحت تحریم اغلب این کشورها قرار گرفت. کشورهای اروپایی و ایالات متحده هم سال‌ها است که حکومت بشار اسد را تحریم کرده‌اند. بسیاری از نهادهای حقوقی بین‌المللی نیز اسد را به ارتکاب جنایت جنگی متهم می‌کنند. بر اساس برخی گزارش‌های منتشرشده، درگیری‌ها در سوریه جان بیش از ۳۰۰ هزار نفر را گرفته و نیمی از جمعیت ۲۳ میلیونی این کشور را آواره کرده است.

حکومت سوریه در یک سال اخیر موفق شد با برخی از کشورهای عربی منطقه خلیج فارس روابط دیپلماتیک برقرار کند. بشار اسد مارس ۲۰۲۲ در جریان یک سفر تاریخی به امارات متحده عربی، به ۱۰ سال قطع کامل روابط با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس پایان داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس‌جمهوری سوریه روز یکشنبه ۱۹ مارس ۲۰۲۳ (۲۸ اسفند) هم با سفر به ابوظبی، با شیخ محمد بن زاید آل نهیان، رئیس دولت امارات متحده عربی، دیدار کرد. شیخ محمد بن زاید آل نهیان پس از این دیدار در توییتر نوشت: «مذاکرات سازنده‌ای با هدف توسعه روابط بین دو کشور انجام دادیم. در گفت‌وگوهای ما راه‌های تقویت همکاری برای تسریع ثبات و پیشرفت در سوریه و منطقه هم بررسی شد.»

بشار اسد پیش از آن هم در اولین سفر خارجی خود پس از زلزله مهیب سوریه و ترکیه، به عمان سفر کرده بود. او هفته گذشته نیز به مسکو رفت و با ولادیمیر پوتین دیدار کرد.

عربستان سعودی که به تازگی با جمهوری اسلامی برای احیای روابط دوجانبه به توافق رسیده، درها را برای گفت‌وگوی احتمالی با دمشق به‌ویژه در مورد مسائل بشردوستانه باز کرده است و می‌گوید کشورهای عربی در حال رسیدن به اجماع بر سر این نکته‌اند که منزوی کردن سوریه کارساز نیست.

شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعود ۱۹ فوریه (۳۰ بهمن) در نشست امنیتی مونیخ گفت که باید با حکومت بشار اسد، حتی مقطعی، گفت‌وگو کرد. پس از آن، قانون‌گذاران ارشد ۹ کشور عربی روز ۲۶ فوریه (هفتم اسفند) به‌ منظور گفت‌وگو با بشار اسد در مورد بازگرداندن سوریه به جهان عرب، به دمشق رفتند. این دیدار پس از نشست کوچکی در بغداد انجام گرفت که در آن، بر اهداف اتحادیه عرب برای بازگشت سوریه با وجود جنگ داخلی ویرانگر در این کشور تاکید شد.

روند گفت‌وگوها با رئیس‌جمهوری سوریه پس از زلزله مهیب ششم فوریه که ترکیه و سوریه را لرزاند، تسریع شد. این زمین‌لرزه که به بحران‌ اقتصادی عمیق سوریه دامن زد، در مناطق تحت کنترل دولت اسد، جان بیش از یک هزار و ۴۰۰ نفر را گرفت و در شمال غرب (تحت کنترل شورشیان)، هم بیش از دو هزار و ۴۰۰ قربانی به جا گذاشت.

مصر و عربستان سعودی از جمله متحدان آمریکا در خاورمیانه‌اند که کمک‌های اختصاص‌یافته به زلزله‌زدگان را به مناطق تحت کنترل دولت در سوریه رساندند. امارات متحده عربی بیش از هر کشور دیگری از جمله روسیه و ایران به عنوان متحدان اصلی سوریه، هواپیماهای حامل کمک برای زلزله‌زدگان ارسال کرد.

بیشتر از جهان