اتهام رسمی پلیس پاکستان به عمران‌خان و حامیانش: تروریسم

طرفداران عمران خان روز شنبه در لاهور و اسلام‌آباد به درگیری‌های شدیدی با نیروهای امنیتی پرداختند 

عمران خان،‌ نخست وزیر سابق پاکستان، همراه با حامیانش هنگام خروج از دادگاه عالی در لاهور- REUTERS/Mohsin Raza

در پی درگیری طرفداران عمران خان، نخست‌وزیر سابق پاکستان، با نیروهای امنیتی در اسلام‌آباد و لاهور در روز شنبه، پلیس اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان، یکشنبه، ۱۹ مارس (۲۸ اسفند)، با طرح شکایتی رسمی علیه عمران خان، ۱۷ نفر از مشاوران و ده‌ها تن از حامیان او، آنان را به تروریسم و چندین جرم دیگر متهم  کرد. 

طرفداران عمران خان روز شنبه چندین ساعت بیرون دادگاهی در اسلام‌آباد که او در آن به اتهام فساد اقتصادی محاکمه می‌شد، با نیروهای پلیس درگیر شدند. شمار دیگری از هواداران نخست‌وزیر سابق نیز هنگام یورش نیروهای انتظامی و امنیتی به اقامتگاه عمران‌خان در لاهور، با این نیروها درگیر شدند و سه نفر از آن‌ها را زخمی کردند. 

در درگیری‌های اسلام‌آباد، پلیس ضدشورش با باتوم و گاز اشک‌آور به سراغ طرفداران خان رفت و آنان نیز در مقابل سنگ‌ و بمب‌های دستی آتش‌زا به سوی نیروهای پلیس پرتاب کردند. بیش از ۵۰ نیروی پلیس در این درگیری‌ها زخمی شدند و یک ایست بازرسی پلیس و چندین خودرو و موتورسیکلت انتظامی به آتش کشیده شد. همزمان پلیس پاکستان نیز اعلام کرد ۵۹ نفر از حامیان عمران خان را دستگیر کرده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش اسوشیتدپرس، عمران خان در جلسه دادگاه شنبه حضور نیافت. دادگاه پیش از این حکم جلب عمران خان را لغو کرده بود تا او بتواند از اقامتگاهش در لاهور، برای شرکت در جلسه دادگاه به پایتخت پاکستان برود. 

شکایت رسمی پلیس که یکشنبه ثبت شد، علاوه بر عمران خان، برخی نمایندگان کنونی و سابق مجلس، رئیس سابق پارلمان،‌‌ وزیران سابق، و ده‌ها تن از حامیان خان را نیز هدف گرفته است. این افراد به تروریسم، جلوگیری از انجام ‌وظیفه نیروهای پلیس، حمله به پلیس، زخمی کردن نیروهای پلیس و به خطر انداختن جان آن‌ها متهم شده‌اند. 

عمران خانِ ۷۰ ساله، آوریل گذشته در پی صدور رای عدم‌اعتماد مجلس، از نخست‌وزیری برکنار شد. این ستاره سابق کریکت، از آن پس مدعی شد که برکناری‌اش غیرقانونی بوده و حاصل دسیسه آمریکا و شهباز شریف، نخست‌وزیر کنونی، است. اما او هیچ شواهدی برای اثبات این ادعا ارائه نکرده است. شهباز شریف و واشنگتن این ادعا را تکذیب می‌کنند.

بیشتر از جهان