دیدار مقام‌های اسرائیل و فلسطینی در مصر برای کاهش تنش

درگیری میان اسرائیل و فلسطینی‌ها در دولت جدید بنیامین نتانیاهو تشدید شده است

مقام‌های اسرائیلی و فلسطینی با هدف تلاش برای کاهش تنش‌ها و مهار خشونت‌هایی که در ماه‌های گذشته شدت گرفته‌اند، روز یکشنبه در شهر شرم‌الشیخ مصر دیدار کردند.

به گزارش العربیه، این نشست دومین تلاش متحدان منطقه‌ای یعنی کشورهای مصر و اردن و همچنین ایالات متحده برای پایان دادن به خشونت‌هایی است که ظرف یک سال گذشته به کشته شدن بیش از ۲۰۰ فلسطینی و بیش از ۴۰ اسرائیلی منجر شد.

نشست قبلی مقام‌های اسرائیل و فلسطین اواخر ماه گذشته با وعده کاهش تنش به پایان رسید اما با وقوع اتفاق‌های خشونت‌بار، بلافاصله از مسیر خارج شد.

در حالی که درگیری‌ طرف‌های اسرائيلی و فلسطینی در دولت جدید بنیامین نتانیاهو افزایش یافته است، بعضی کارشناسان معتقدند از دیدار جدیدی که در مصر برگزار می‌شود، نمی‌توان انتظار زیادی داشت. با این حال، میانجی‌ها می‌خواهند تنش‌ها را در آستانه ماه رمضان و همچنین عید پسح یهودیان کاهش دهند.

احمد ابوزید، سخنگوی وزارت خارجه مصر، گفت که نشست روز یکشنبه با حضور «مقام‌های بلندپایه سیاسی و امنیتی» از دو طرف و همچنین مقام‌هایی از مصر، اردن و ایالات متحده برگزار شد. او در توییتر نوشت که این مذاکرات بخشی از تلاش‌ها برای دستیابی به آرامش بین اسرائیل و فلسطینی‌ها است.

حسین الشیخ، مقام فلسطینی، نیز در توییتی نوشت که این دیدار با هدف «پایان دادن به تجاوز مستمر اسرائیل» انجام می‌شود.

اسرائیل هنوز در مورد این نشست رسما اظهارنظر نکرده است، اما رسانه‌های اسرائیلی پیش‌تر اعلام کرده بودند که مقام‌های ارشد امنیتی در آن شرکت می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اگرچه خشونت‌ها در دولت قبلی اسرائیل آغاز شد، در دو ماه اول دولت جدید اسرائیل به ریاست بنیامین نتانیاهو و ائتلاف او شدت گرفت. دولت نتانیاهو راست‌گراترین دولت اسرائيل است که تحت سلطه افراط‌گرایان، از شهرک‌سازی در کرانه باختری حمایت می‌کند.

به گفته یک گروه حقوق بشری اسرائیلی، نزدیک به ۱۵۰ فلسطینی در سال ۲۰۲۲ در کرانه باختری و شرق اورشلیم از کشته شدند و این آمار نشان می‌دهد که یکی از مرگبارترین سال‌ها در این سرزمین‌ها از سال ۲۰۰۴ تاکنون رقم خورده است. طبق آمار آسوشیتدپرس، فقط از ابتدای سال ۲۰۲۳ تاکنون، ۸۵ فلسطینی کشته شده‌اند.

اسرائیل می‌گوید بیشتر کشته‌شدگان شبه‌نظامی بوده‌اند اما منتقدان چنین حملاتی می‌گویند که غیرنظامیان بسیاری نیز در جریان حملات اسرائیل کشته شده‌اند؛ ضمن آنکه صدها فلسطینی‌های دستگیرشده از رسیدگی عادلانه محروم‌اند.

در آستانه برگزاری دیدار طرف‌های اسرائيلی و فلسطینی، خبرگزاری فرانسه نوشت که شامگاه شنبه، یک راکت از نوار غزه به سمت اسرائیل شلیک شد. هیچ‌یک از گروه‌های شبه‌نظامی فعال در نوار غزه مسئولیت این حمله راکتی را بر عهده نگرفته‌ند؛ با این حال، خبرگزاری فرانسه به‌نقل از منابع آگاه نوشت راکت از منطقه ساحلی که جنبش حماس آن را اداره می‌کند، شلیک شده است.

هفته گذشته نیز چند ساعت پس از کشته شدن یکی از شبه‌نظامیان فلسطینی در درگیری با نظامیان اسرائيل در شهر جنین، یک راکت دیگر از نوار غزه به سمت مرزهای جنوبی اسرائیل شلیک شد.

کارشناسان معتقدند که وضعیت امنیتی متشنج کرانه باختری ممکن است به بروز خشونت‌های گسترده منجر شود. پیش‌تر، آویو کوخاوی، فرمانده ارتش اسرائیل، به دولت بنیامین نتانیاهو درباره اظهارات برخی وزرای راست افراطی، قوانین وضع‌شده برای توسعه شهرک‌ها و تبدیل مراکز یهودی‌نشین به شهرک‌های دائمی که با خشونت‌های بسیاری همراه است، هشدار داده بود. چند رهبر جامعه یهودیان آمریکا نیز در دیدار با مقام‌های اسرائيل هشدار دادند که اگر دولت جدید بنیامین نتانیاهو اقدام‌های نژادپرستانه و افراطی انجام دهد، میزان حمایت از آن در میان یهودیان آمریکا کاهش می‌یابد. 

بیشتر از جهان