تقلب دولت در تعیین حداقل دستمزد ۱۴۰۲؛ دولت در میزان کالری مصرفی دست برد

در پی اختلاف حدودا پنج میلیون تومانی دولت با کارگران سر رقم سبد معیشت، میزان حداقل حقوق باز هم مشخص نشد

دولت برای پایین بردن دستمزدها در تعاریف مربوط به سبد معیشت دست برده است - HO / IRANIAN PRESIDENCY / AFP

وزیر کار چند روز پیش وعده داد که احتمالا روز دوشنبه، حداقل حقوق کارگران در سال ۱۴۰۲ مشخص خواهد شد؛ اما این جلسه کمیته تعیین دستمزد در شورای عالی کار نیز نتیجه‌ای در پی نداشت و سرنوشت حداقل حقوق کارگران در سال بعد باز هم مبهم باقی ماند.

دوشنبه شب پس از پایان جلسه به نظر می‌رسید که دولت با وجود اینکه پیش از این اعلام شده بود تنها به افزایش حقوق ۲۰ تا ۲۵ درصدی راضی خواهد شد، از موضوع خود کوتاه آمده و رقم را بالاتر برده است. دولت اعلام کرد که با محاسباتش، سبد معیشت در سال آینده ۱۲ میلیون و ۴۷۹ هزار و ۵۰۰ تومان خواهد بود اما کارگران بر همان رقم ۱۷ میلیون و ۴۴۷ هزار و ۱۶۰ تومان پافشاری کردند و در نهایت باز هم این جلسه بدون اجماع و تصمیم‌گیری در مورد حداقل حقوق کارگران در سال ۱۴۰۲ به پایان رسید.

نمایندگان کارگران اعلام کردند که هزینه سبد معیشت را بر اساس آمار دولتی و مرکز آمار ایران محاسبه کردند اما دولت هنوز زیر بار تورم موجود نمی‌رود. به هر حال در صورتجلسه این کمیته فعلا رقم پیشنهادی دولت به ثبت رسیده است. کارگران پیش از این مدعی شده بودند اگر در مورد حداقل حقوق کارگران خواست آنان محقق نشود، این جلسات را به سال آینده خواهند کشاند تا حق کارگران پایمال نشود.

هادی ابوی، نماینده کارگران در شورای عالی کار، در گفت‌وگو با تسنیم، در مورد جلسه روز دوشنبه گفت: «درباره اقلامی که در سبد آورده شده است، میزان تورم، قیمت کالاها ایرانی و خارجی باشد و... مقرر شد مجددا بررسی شود.»

در مذاکره سه‌جانبه بین نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت این دولت است که تا امروز زیر بار تعیین رقم سبد معیشت نرفته است. کارگران خواستار این‌اند که طبق رسم هرساله، سبد معیشت با توجه به حداقلی‌ترین نیازهای یک شهروند و بر اساس هزینه‌ها و تورم، محاسبه شود تا طبق آن، حداقل دستمزد کارگران در سال جدید مشخص شود. دولت و کارفرمایان تا امروز اعدادی را پیشنهاد داده‌اند که موردقبول گروه‌های کارگری نیست. پیشنهاد ۱۲ میلیونی دولت نیز در حالی مطرح می‌شود که وزارت کار دو ماه پیش خط فقر را حدود ۱۵ میلیون تومان اعلام کرد.

علی خدایی، عضو کارگری شورای عالی کار، با اشاره به اینکه هنوز نتوانسته‌اند سر رقم سبد معیشت به توافق برسند، گفت: «گروه کارگری نهایت تلاش خود را اول برای حفظ منافع کارگران و در مرحله بعد، برای رسیدن به توافق با طرف‌های مقابل به کار خواهد گرفت. برای ما منافع کارگران بیشترین اولویت و اهمیت را دارد؛ در راستای این منافع، امیدواریم بتوانیم با شرکای اجتماعی به توافق برسیم.»

برخی رسانه‌های نزدیک به حاکمیت پس از جلسه دوشنبه شب، تعیین حداقل دستمزد با همان پیشنهاد دولت را نهایی دانستند اما علی خدایی اعلام کرد که این رسانه‌ها صرفا پیشنهاد دولت و کارفرمایان را انعکاس داده‌اند و نه نظر نهایی کمیته دستمزد را.

افشاگری نماینده کارگری از جزئیات اختلاف کارگران با دولت و کارفرمایان

بر اساس مصوبات شورای عالی کار، نظر نهایی کمیته دستمزد نه با رای اکثریت، بلکه با اجماع هر سه گروه شکل خواهد گرفت. پیش از این هم بنا بود رقم‌های پیشنهادی در داخل جلسه تا نهایی شدن آن به بیرون درز نکند اما دولت از طریق رسانه‌هایش این قرار را کنار گذاشت تا بتواند مسئولیت تاخیر را به گردن نمایندگان کارگران بیندازد. علی خدایی هم با توجه به این اقدام دولت اعلام کرد که چون این قرار از سوی دولت نقض شده است، او نیز جزئیات مطرح‌شده را رسانه‌ای خواهد کرد.

خدایی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا اعلام کرد که دولت برای پایین بردن دستمزدها در تعاریف مربوط به سبد معیشت دست برده است. بر این اساس، در سبد پیشنهادی دولت، مصرف روزانه افراد از دو هزار و ۵۷۰ کالری به دو هزار و ۳۵۰ کالری کاهش یافته است و در سبدی که ارائه کرده‌اند، برخی از اقلام اساسی خانوار جابه‌جا شده‌اند. این جابه‌جایی با آن فرمول‌ها به پایین آمدن نرخ سبد منجر شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این عضو شورای عالی کار با اشاره به این موضوع، در مورد جزئیات این تقلب دولت می‌گوید: «به عنوان مثال اگر در سبد سال‌های گذشته، سرانه مصرف گوشت در سبد غذایی ۳۸ گرم بود، حالا آن را ۲۰ گرم در نظر گرفته‌اند. نان را از ۳۱۰ گرم به ۱۰۰ گرم کاهش داده‌اند. در ردیف حبوبات، اقلامی را به حبوبات منتخب اضافه کرده‌اند که قیمت را پایین‌تر می‌آورد. در میوه‌جات و سبزیجات هم همین اتفاق افتاده است. در ضمن تاکید دارند که مراجع رسمی این اعداد را اعلام کرده‌اند. در نتیجه، با آن محاسباتی که ما اصلا نمی‌پذیریم، نرخ سبد معیشت را همان ۱۲ میلیون و ۴۷۹ هزار تومان محاسبه و اعلام کرده‌اند.»

علی خدایی در مورد جزئیات جلسه دوشنبه شب کمیته دستمزد نیز گفت: «در کمیته دستمزد، گروه کارفرمایی و دولت عدد ۱۲ میلیون و ۴۷۹ هزار تومان را امضا کرده‌اند؛ یکی از اعضای گروه‌های کارگری کمیته دستمزد نیز مشروط این عدد را امضا کرد ولی اعضای اصلی کارگری شورای عالی کار و نماینده کانون عالی شوراهای اسلامی کار که در کمیته دستمزد حضور داشتند، به هیچ عنوان این عدد را نپذیرفتند.»

این نماینده کارگری اعلام کرد که اگر دولت و کارفرمایان در جلسه آینده نیز زیر بار نروند، کارگران جزئیات سبد معیشتی خود را منتشر می‌کنند تا در این مرحله مردم، با مقایسه سبد معیشتی دولت و کارگران، در مورد آن قضاوت کنند. خدایی همچنین در مورد انتشار جزئیات سبد معیشت گفت: «بسیاری از دوستان کارگر پیگیر ماجرا هستند و مدام می‌پرسند که چرا سبد خودتان را منتشر نمی‌کنید؛ ما پاسخ داده‌ایم چون هنوز مذاکره ادامه دارد و قصد ما این است که به توافق‌های سابق پایبند باشیم. تا امروز سبد معیشت خودمان را منتشر نکرده‌ایم ولی اگر به هر دلیلی توافق حاصل نشد، ما سبد خودمان را منتشر می‌کنیم.»

بنا بر اعلام یکی از اعضای شورای عالی کار، جلسه بعدی این شورا روز جمعه ۲۶ اسفند ماه برگزار خواهد شد.