هوش مصنوعی به‌زودی از هوش انسانی پیشی خواهد گرفت

اغلب یا تمام کارهای دانش‌محور ممکن است در آینده‌ای نه چندان دور خودکار شوند

هوش مصنوعی احتمالا به جای اینکه متوقف شود یا درجا بزند، ادامه می‌یابد - Canva

به گفته محققان برجسته هوش مصنوعی، ظهور هوش مصنوعی در سطح انسانی ممکن است از آنچه که پیش‌تر تصور می‌شد بسیار نزدیک‌تر باشد.

این نکته که هوش جامع مصنوعی (ای‌جی‌آی) از هوش انسانی پیشی می‌گیرد، آن چه که تکینگی هوش مصنوعی نامیده می‌شود، سال‌ها موضوع بحث میان پژوهشگران و آینده‌پژوهان هوش مصنوعی بوده است، اگرچه اغلب پیش‌بینی‌ها گمانه‌زنی می‌کنند که تا تاریخ احتمالی آن هنوز چند دهه باقی مانده است.

شرکت تحقیقاتی هوش مصنوعی آنتروپیک در یک مطلب پرتاثیر وبلاگی در مورد امنیت هوش مصنوعی، توضیح داد که چگونه «پیشرفت بسیار سریع» هوش مصنوعی احتمالا به جای اینکه متوقف شود یا درجا بزند، ادامه می‌یابد، به این معنی که هوش مصنوعی می‌تواند طی سال‌ها از انسان‌ها پیشی بگیرد.

در این پیام وبلاگی ۶۵۰۰ کلمه‌ای آمده است: «افراد معمولا در تشخیص و واکنش و اقرار به رشد تصاعدی در مراحل اولیه آن، بد و ضعیف‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«با وجود آنکه ما پیشرفتی سریع در هوش مصنوعی می‌بینیم، این تمایل وجود دارد که بپنداریم این پیشرفت متمرکز در یک جای خاص، لابد باید استثنا باشد تا یک قاعده، و احتمالا به‌زودی همه چیز به حالت عادی باز خواهد گشت.»

«با این حال، اگر حرف ما درست باشد، احساس کنونی پیشرفت سریع هوش مصنوعی، ممکن است پیش از برخورداری سامانه‌های هوش مصنوعی از طیف گسترده‌ای از قابلیت‌های فراتر از قابلیت‌‌های ما، به پایان نرسد. علاوه بر این، حلقه‌های بازخورد ناشی از استفاده از هوش مصنوعی پیشرفته در تحقیقات هوش مصنوعی، می‌تواند این مرحله گذار را به طور خاص تسریع کند.»

به گفته آنتروپیک، نتیجه چنین پیشرفت‌هایی این خواهد بود که «اغلب یا تمام کارهای دانش‌محور ممکن است در آینده‌ای نه چندان دور خودکار شوند». اگر این موضوع درست باشد، پیامدهای عمده‌ای بر نرخ پیشرفت سایر فناوری‌ها و در نتیجه به طور کلی بر جامعه خواهد داشت.

این پست وبلاگی بر مبنای دیدگاه‌های پیشین جک کلارک، یکی از بنیانگذاران آنتروپیک است که ماه گذشته گفت بر این باور است که هوش مصنوعی شروع به نمایش ویژگی‌های «نمایی ترکیبی» کرده است.

سایر پژوهشگران برجسته هوش مصنوعی نظرات مشابهی را بیان کرده‌اند، به طوری که  ناندو دی‌فریتاس از دیپ‌مایند سال گذشته ادعا کرد که در تلاش چندین دهه برای تحقق هوش جامع مصنوعی، «بازی به آخر رسیده است».

خالق چت‌جی‌پی‌تی همچنین گفته است که چت‌جی‌پی‌تی به زودی در برابر ابزارهای هوش مصنوعی جدید مانند یک اسباب‌بازی خسته‌کننده به نظر خواهد رسید، موضوعی که موجب مشکلاتی می‌شود که ممکن است پیش‌بینی آن‌ها ممکن نباشد.

سم آلتمن، مدیر اجرایی و یکی از بنیانگذاران اوپن‌ای‌آی، ادعا کرد که چت‌جی‌پی‌تی «بسیار محدود» است و «تصویر گمراه‌کننده‌ای از کارایی» ایجاد می‌کند، هرچند گفت که نسخه‌های آینده این فناوری به طور بنیادینی توسعه خواهند یافت.

او در ماه دسامبر گفت: «هنگامی که ما در راستای سیستم‌های سطح هوش جامع مصنوعی حرکت می‌کنیم، لحظات ترسناکی وجود خواهد داشت، و اختلال‌های قابل‌توجهی به وجود خواهد آمد، اما مزایای آن ممکن است به حدی شگفت‌انگیز باشد که ارزش غلبه بر چالش‌های بزرگ برای رسیدن به آن را داشته باشد.»

انتظار می‌رود که جانشین چت‌جی‌پی‌تی با نام جی‌پی‌تی-۴ در هفته‌های آتی عرضه شود.

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی