مجلس نمایندگان آمریکا «لایحه منشاء کووید – ۱۹» را تصویب کرد

اگر کاخ سفید این لایحه را بپذیرد، مدیر اطلاعات ملی آمریکا موظف می‌شود تا ظرف ۹۰ روز اطلاعاتی را که در مورد منشاء به‌وجود آمدن کرونا به‌دست آورده، از طبقه‌بندی خارج کند

هالی:حالا مردم آمریکا می‌توانند ببینند دولتشان در مورد منشاء کووید چه می‌داند و کسانی که در این مورد دروغ گفته‌اند نیز می‌توانند پاسخگو شوند»--AFP

مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا در روز جمعه، ۱۰ مارس ۲۰۲۳، لایحه‌ای را به‌تصویب رساند که به موجب آن دولت فدرال باید اطلاعات مربوط به منشاء ویروس کووید – ۱۹ را از حالت طبقه‌بندی خارج کند؛ لایحه‌ای که به‌گزارش رسانه‌های آمریکا به‌منظور اجرایی شدن به کاخ سفید ارسال شد. 

لایحه مذکور، که پیش از این به تصویب مجلس سنای ایالات متحده نیز رسیده بود، آوریل هاینز، مدیر اطلاعات ملی آمریکا، را موظف می‌کند تا اطلاعاتی را که در مورد ارتباط میان همه‌گیری ویروس کووید – ۱۹ و آزمایشگاه ویروس‌شناسی شهر ووهانِ چین به‌دست آورده است را از حالت طبقه‌بندی خارج کند. 

جامعه اطلاعاتی آمریکا، که هدایت ۱۶ دستگاه اطلاعاتی در این کشور را برعهده دارد، در سال‌های پس از همه‌گیری ویروس کرونا تحقیقاتی را درباره منشاء به‌وجود آمدن این ویروس آغاز کرد و به دو نتیجه رسید. بر اساس تحقیقات مذکور، این ویروس یا از طریق حیوانات آلوده به انسان منتقل شده است یا در یک حادثه آزمایشگاهی.

با این‌حال روزنامه وال‌استریت‌ژورنال با انتشار گزارشی در روز ۲۶ فوریه سال جاری میلادی، نوشت وزارت انرژی آمریکا احتمال می‌دهد همه‌گیری ویروس کرونا منشایی آزمایشگاهی داشته باشد و به‌دلیل رخ دادن یک حادثه در آزمایشگاه ویروس‌شناسی شهر ووهان به انسان منتقل شده است. در حال حاضر مدیران جامعه اطلاعاتی آمریکا همچنان به نتیجه قطعی نرسیده‌اند و می‌گویند نمی‌توان یکی از این دو نظریه را به‌طور قطع قبول کرد، هرچند اف.بی.آی، پلیس فدرال آمریکا، از درستی نظریه دوم، یعنی منشاء آزمایشگاهی ویروس کووید – ۱۹، حمایت می‌کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به این ترتیب نمایندگان جمهوری‌خواه سنای آمریکا لایحه‌ منشاء ویروس کووید – ۱۹ را تهیه کرده، هفته گذشته آن را به رای گذاشتند و در نهایت موفق شدند لایحه مورد نظر را با اکثریت آرای سناتورهای آمریکایی به تصویب برسانند.

پس از تصویب این لایحه در مجلس سنا، اعضای مجلس نمایندگان نیز به تصویب آن رای دادند و حالا این لایحه در مسیر کاخ سفید است تا جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، آن را تایید کند؛ اگرچه موضع نهایی کاخ سفید همچنان نامشخص است و اعضای مجلسین آمریکا نمی‌دانند آیا دولت فدرال آن را می‌پذیرد یا خیر.

جاش هالی، سناتور جمهوری‌خواه ایالت میسوری، با انتشار توییتی نوشت:«حالا مردم آمریکا می‌توانند ببینند دولتشان در مورد منشاء کووید چه می‌داند و کسانی که در این مورد دروغ گفته‌اند نیز می‌توانند پاسخگو شوند.»

در شرایط فعلی، لایحه مربوط به منشاء کووید – ۱۹ به‌شدت سیاسی شده و آنچه سناتور هالی، به‌عنوان یکی از دو طراح اصلی این لایحه، در بخش دوم توییتش به آن اشاره دارد در واقع طعنه‌ای محسوب می‌شود به آنتونی فائوچی، رئیس موسسه آلرژی و بیماری‌های عفونی در آمریکا، که در روزهای پایانی دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق ایالات متحده، بر سر چگونگی مهار ویروس کرونا اختلاف‌هایی جدی با کاخ سفید پیدا کرد. 

با تمامی این اوصاف، جو بایدن در وضعیتی قرار دارد که اعضای دموکراتِ سنا و مجلس نمایندگان نیز حامی لایحه‌ای هستند که جمهوری‌خواهان آن را تهیه کرده‌اند. از این‌رو اگر کاخ سفید لایحه موردنظر را قبول نکند، به‌احتمال بسیار زیاد، خود را در موقعیتی دشوار قرار خواهد داد. 

به این ترتیب رائول رویز، از نمایندگان دموکراتِ ایالت کالیفرنیا در کنگره آمریکا و از اعضای ارشد کمیته فرعی مجلس نمایندگان برای رسیدگی به مسئله همه‌گیری کرونا، با انتشار بیانیه‌ای ضمن آنکه از تلاش‌های جامعه اطلاعاتی آمریکا و جو بایدن در ارتباط با شناخت منشاء کووید – ۱۹ تقدیر کرد، هشدار داد که در حال حاضر اهمیت دارد تا شهروندهای ایالات متحده بدون «لفاظی‌های حزبی» از نتایج تحقیقات دستگاه‌های امنیتی دولت فدرال آگاه شوند. 

اما ارزیابی برخی رسانه، از جمله وبسایت آکسیوس، این است که جو بایدن در پذیرفتن لایحه منشاء کووید – ۱۹ مقاومت نخواهد کرد.

به گزارش آکسیوس، اگر کاخ سفید این لایحه را بپذیرد، آوریل هاینز موظف خواهد بود که اطلاعات مربوط به منشاء ویروس کووید – ۱۹ را ظرف ۹۰ روز از طبقه‌بندی خارج کند و بر اساس این اطلاعات غیرطبقه‌بندی شده گزارشی برای کنگره آمریکا تهیه کند.

بیشتر از جهان