ایران خرید جت‌های جنگنده از روسیه را تایید کرد

مسکو و تهران در میان انزوای مشترک بین‌المللی بیشتر به یکدیگر تکیه کرده‌اند

نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد، روز چهارشنبه نهم مارس (۱۸ اسفند)‌، خرید جت‌های جنگنده سوخو-۳۵ پیشرفته از مسکو را تایید کرد. خرید این جنگنده‌ها به‌رغم تلاش‌های محرمانه اسرائیل، عربستان سعودی و امارات متحده عربی و لابی آن‌ها با کرملین علیه فروش سلاح به ایران، اعلام می‌شود.

به گزارش وبسایت خبری سمافور، سخنگوی هیئت‌ نمایندگی ایران در سازمان ملل، گزارش‌های آمریکا، اروپا و اوکراین مبنی بر همکاری تهران و کرملین در جنگ اوکراین و استفاده از پهپادهای ایرانی را در این جنگ تکذیب کرد. او تاریخ تحویل یا تعداد جت‌های جنگی خریداری شده از روسیه را اعلام نکرد. مجتبی بابایی گفته است: «با پایان جنگ ایران و عراق در سال ۱۹۸۸، ایران از شماری از کشورها درخواست خرید جت‌های جنگنده کرد و روسیه تمایل به فروش نشان داد.»  

در حال حاضر دستیابی بیشتر ارتش ایران به جت‌ها و هلی‌کوپترهای روسی می‌تواند بسیار مهم باشد. جمهوری اسلامی ایران به‌دلیل تحریم‌های غرب دچار کمبود تجهیزات و هواپیماهای جنگی است و توانایی محدودی برای فناوری لازم در عرصه هواپیمایی دارد. استراتژیست‌های دفاعی می‌گویند که خرید این جت‌ها توانایی تهران برای فعالیت در سوریه، عراق و خلیج فارس را گسترش می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های اسرائيل، عربستان سعودی و امارات متحده عربی با توجه به نگرانی از روابط نزدیک روسیه و ایران و تغییر در توازن قدرت در خاورمیانه، تلاش کرده‌اند روسيه را از ارسال سخت‌افزار‌های نظامی پيشرفته به ايران بازدارند. 

ديپلمات‌های عرب به مقام‌های روسيه گفته‌اند تامين سلاح‌های پيشرفته برای تهران نه‌‌تنها تعادل نظامی در منطقه خليج فارس را از بین می‌برد، بلکه روسيه را در يک درگيری بالقوه  در کنار ايران قرار می‌دهد و مسکو را نزد شرکای عرب خود منزوی می‌کند. مقام‌های کشورهای عربی می‌گويند از روسيه خواسته‌اند اگر با لغو این معامله موافقت نمی‌کند، حداقل ارسال محموله اسلحه به ايران را به تاخير بیندازد.

در اوایل ماه جاری، نيويورک‌تايمز گزارش داده بود که يک پايگاه زيرزمينی نيروی هوایی ايران ممکن است محموله‌ای از جنگنده‌‌های برتر روسيه را در خود نگه داشته باشد. قراردادهای الجزایر، اندونزی و مصر برای خرید جت‌های جنگنده سوخو-۳۵ از روسیه به‌دلیل تحریم‌های آمریکا به سرانجام نرسیدند. چین در کنار روسیه تنها کشوری است که این فناوری را در اختیار دارد.

به گزارش ام‌اس‌ان‌بی‌سی، کرملین احتمالا فروش جنگنده‌هایش را به‌عنوان نوعی بازپرداخت به رژیم ایران برای ارائه پهپاد‌های مرگبار به روسیه می‌بیند. مسکو و تهران در میان انزوای مشترک بین‌المللی بیشتر به یکدیگر تکیه کرده‌اند.