بررسی خروج آمریکا از افغانستان؛ «متحدان خود را رها کردیم»

شرکت‌کنندگان در جلسه دادرسی حکومت‌های جورج دبلیو بوش تا جو بایدن را به‌دلیل عقب‌نشینی‌های آشفته پس از درگیری‌های طولانی‌مدت مقصر اعلام کردند

با تسلط طالبان بر افغانستان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱ جمعیت زیادی از شهروندان برای فرار از طالبان به فرودگاه کابل رفته بودند- WAKIL KOHSAR / AFP

شماری از نیروهای دریایی و کهنه سربازان آمریکایی، روز چهارشنبه هشتم مارس، در نخستین جلسه دادرسی کنگره آمریکا برای بررسی خروج نظامی از افغانستان شرکت کردند. این نیروها از خروج آشفته واشینگتن از افغانستان انتقاد کردند.

تایلر وارگاس، یکی از گروهبان‌های پیشین نیروی دریایی آمریکا که  شاهد حمله دو بمب‌گذار انتحاری در اوت ۲۰۲۱ بود، گفت که او به همراه یکی از تفنگ‌داران دریایی اطلاعاتی در‌باره این بمب‌گذاری دریافت کردند و همچنین مظنون را قبل از انفجار بمب در میان جمعیت دیده بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود که زمانی که برای تیراندازی به فرد مظنون اجازه خواسته بود، فرمانده‌ گفته بود که نمی‌داند.

او معتقد است که تخصص نیروها در زمان خروج از افغانستان نادیده گرفته شده بود و هیچ‌کس در قبال امنیت آن‌ها پاسخگو نبوده است.

با تسلط طالبان بر افغانستان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱، جمعیت زیادی از شهروندان برای فرار از طالبان به فرودگاه کابل رفته بودند. ازدحام جمعیت مقابل ورودی این فرودگاه زیاد بود و در حمله انتحاری بیش از ۱۰۰ غیرنظامی افغان و ۱۳ سرباز آمریکایی کشته و شمار زیادی هم زخمی شدند.

گروهبان تایلر وارگاس نیز در جمع زخمی‌های این انفجار بود و خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را «فاجعه‌بار» توصیف کرد.

دیوید اسکات مان در جریان سخنرانی گفت که واشینگتن متحدانش را رها می‌کند. او گفت: «آمریکا به‌دلیل رها کردن متحدانش، از ویتنام تا کردهای سوریه، در حال ساختن شهرت ناخوشایندی است.»

شرکت‌کنندگان در جلسه دادگاه حکومت‌های جورج دبلیو بوش تا جو بایدن را به‌دلیل عقب‌نشینی‌های آشفته پس از درگیری‌های طولانی‌مدت مقصر اعلام کردند.

نیروهایی آمریکایی در سال ۲۰۰۱ به افغانستان حمله کردند و رژیم طالبان را سرنگون کردند.

اما خروج از افغانستان طرفدارانی نیز در میان اعضای کنگره آمریکا دارد. گرگ میکس، نماینده نیویورک، در جلسه دادگاه کنگره از رویکرد بایدن مبنی بر خروج از افغانستان دفاع کرد و آن را یک تصمیم «درست» برای پایان دادن به جنگ‌های طولانی‌مدت نامید.

او گفت: «این را تاکید می‌کنم که رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا تصمیم درسی برای بازگرداندن همه نیروهایمان به خانه گرفته است.»

ایالات متحده آمریکا پس از دو دهه حضور در افغانستان، به ماموریت نظامی‌‌اش در این کشور در ۳۱ اوت ۲۰۲۱ پایان داد. طالبان بیش از یک سال و نیم است که بر افغانستان تسلط دارند و در این مدت در کنار وضع محدودیت‌های شدید علیه آزادی‌های فردی و شهروندی، فعالیت‌های گروه‌های تروریستی در این کشور نیز افزایش یافته است.

بیشتر از جهان