چرا رئیس‌جمهوری السالوادور می‌خواهد همه از زندان جدیدش خبردار شوند؟

این زندان که سال گذشته ساخته شد بزرگ‌ترین زندان السالوادور است و ظرفیت پذیرش ۴۰ هزار زندانی را دارد

هفته گذشته، نایب بوکله، ٰرئیس‌جمهوری السالوادور، ویدیویی در توییتر منتشر کرد که همراه موسیقی تند و مهیج، صدها بازداشتی را نشان می‌داد که به زندان بزرگ جدیدی موسوم به «محبس تروریسم» منتقل می‌شوند.

به گزارش سی‌ان‌ان، این زندان که سال گذشته ساخته شد بزرگ‌ترین زندان السالوادور است و ظرفیت پذیرش ۴۰ هزار زندانی را دارد.

این ویدیو که با نمای نزدیک از خالکوبی‌های زندانی‌ها و تصاویر شبانه پهپادی از زندان همراه بود، نمایانگر «مشت آهنین» بوکله در مبارزه با جرم و جنایت و احیای اقتدار نیروهای مسلح این کشور است.

از نظر برخی ناظران، زمان انتشار این ویدیو جالب توجه است. این ویدیو ۲۴ ساعت پس از آن منتشر شد که آمریکا دولت السالوادور را به بده‌بستان‌های پنهانی با گروه تبهکار و بدنام ام‌اس‌‌ـ‌۱۳ متهم کرد.

مراجعه‌های پنهانی به رهبران ام‌اس‌‌ـ‌۱۳

به گزارش سی‌ان‌ان، وکلای آمریکایی اعضای دولت بوکله را متهم کرده‌اند که برای گفت‌و‌گوهای مخفی با رهبران گروه تبهکار ام‌اس‌‌ـ‌۱۳ پنهانی به زندان‌ها می‌روند. همچنین دولت السالوادور متهم است یکی از خلافکارهای ام‌اس‌‌ـ‌۱۳ را که آمریکا خواستار استرداد او شده بود، آزاد کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هرچند به نام نماینده‌های مذاکره‌کننده با این گروه تبهکار اشاره نشده است، گفته می‌شود که دولت بوکله در ازای احکام حبس کوتاه‌تر و شرایط بهتر، از یکی از خشن‌ترین و خونریزترین گروه‌های تبهکار جهان خواسته است به تحقق وعده انتخاباتی بوکله مبنی بر کاهش آمار قتل کمک کند.

در کیفرخواست وکلای آمریکا آمده است: «در حقیقت، رهبران ام‌‌اس‌ـ‌۱۳ همچنان اجازه می‌دهند قتل‌ها ادامه داشته باشد و اجساد قربانیان دفن یا به طریقی دیگر پنهان می‌شود.»

وضعیت اضطراری پایان‌ناپذیر السالوادور

بوکله تصویر فردی «سختگیر در برخورد با جرم و جنایت» از خود ترسیم و سیاست‌هایی سختگیرانه وضع کرده است. در مارس ۲۰۲۲، حقوق قانون اساسی را تعلیق کرد که بدین ترتیب، به نیروهای امنیتی اختیار می‌داد شهروندان را به ظن عضویت در گروه‌های تبهکار زندانی کنند.

بر اساس گزارش عفو بین‌الملل، در پی این اقدام آمار زندانیان افزایش یافت و تا اواسط سال ۲۰۲۲، حدود ۲ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال السالوادور، حدود ۱۰۰ هزار نفر، راهی زندان شدند.

بنا بر آمار دولتی، از زمان آغاز وضعیت اضطراری در کشور، بیش از ۶۰ هزار نفر، حدود روزانه ۱۵۰ نفر، به زندان منتقل شده‌اند، که فعالان حقوق بشر را نگران کرده است و معتقدند دلایل برخی دستگیری‌ها کافی و مستدل نبوده و بر مبنای ظاهر یا حضور در محله‌ای خاص در زمانی خاص بوده است.

با وجود این، بوکله محبوبیتی دارد که بیشتر رهبران جهان رویایش را دارند. بر اساس نظرسنجی یکی از روزنامه‌های السالوادور که در نوامبر ۲۰۲۲ منتشر شد، ۸۹ درصد مردم این کشور عملکرد رئیس‌جمهوری را تایید می‌کنند. او بارها اتهام خودکامگی را رد کرده است.

البته به نظر می‌رسد رئیس‌جمهوری ۴۱ ساله السالوادور از این جنجال بدش نمی‌آید و چندی پیش در توییتر، خود را «باحال‌ترین دیکتاتور جهان» توصیف کرد.

بیشتر از جهان