هشدار چین به ایالات متحده: رفتارتان را تغییر ندهید، درگیری رخ خواهد داد

وزیر خارجه چین در نخستین نشست خبری خود بارها به کاخ سفید هشدار داد

کین گانگ که پیش از نشست اعضای کنگره حزب کمونیست با خبرنگاران گفت‌وگو می‌کرد، کاخ سفید را متهم کرد - AFP

کین گانگ، وزیر خارجه چین، که روز سه‌شنبه برای اولین بار در پکن در یک نشست خبری شرکت می‌کرد، ضمن تکرار درخواست پکن برای صلح در اوکراین، به کاخ سفید هشدار داد سیاست‌های اخیر اشتباهش در قبال چین را تغییر دهد، «در غیر این صورت، شاهد تقابل و درگیری خواهیم بود».

کین گانگ که پیش از نشست اعضای کنگره حزب کمونیست با خبرنگاران گفت‌وگو می‌کرد، کاخ سفید را متهم کرد «به جای رقابت منصفانه یا مبتنی بر قوانین، تنها سیاست‌ مهار و سرکوب چین را دنبال می‌کند».

رئیس نهاد دیپلماسی دومین اقتصاد جهان افزود: «ادراک و دیدگاه ایالات متحده از چین به طور جدی تحریف شده است. این کشور امروز چین را رقیب اصلی خود و مهم‌ترین چالش ژئوپلیتیکی ارزیابی می‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روابط بین این دو ابرقدرت اقتصادی جهان در یک دهه اخیر بسیار پرتنش بوده؛ با این حال فرضیه حمله چین به تایوان و سیاست‌های پکن در قبال مسکو در یک سال اخیر و ماجرای بالون‌های جاسوسی چین بر فراز آسمان آمریکا، احتمال درگیری و تنش‌های بیشتر را تقویت کرده است.

کین گانگ در بخش دیگری از صحبت‌هایش، با اشاره به «حادثه بالون‌ها» اعلام کرد که ایالات متحده، «در هر حال چین را دشمن اصلی خود می‌بیند» و در قبال این کشور، با فرض مواجهه با یک «گناهکار» رفتار می‌کند.

وزیر خارجه با هشدار به واشنگتن درباره رفتار «افراطی» این کشور، تصریح کرد: «اگر ایالات متحده ترمز نکند و به سرعت خود در مسیر اشتباه ادامه دهد، هیچ گاردریلی نمی‌تواند از خروج این کشور از جاده جلوگیری کند. خروجی که می‌تواند به‌سرعت به درگیری و رویارویی بدل شود و عواقب فاجعه‌باری برای جهان داشته باشد.»

آمریکا و متحدان این کشور در هفته‌های اخیر بارها چین را تهدید کردند که هرگونه کمک تسلیحاتی به مسکو پیامدهای ناگواری برای پکن خواهد داشت.

بیشتر از جهان